|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHK / HUDO4
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHK
/
HUDO4
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Hudební dovednosti 4
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Uvést studenty do problematiky instrumentálních dovedností ve hře na klavír a rozvíjet je dle pokynů vyučujícího. Porozumět vytváření klavírního doprovodu písní. Uvědomit si specifika pěveckých činností při rozezpívání. Naučit se používat základní pěvecké dovednosti a návyky. Poznat problematiku hlasové výchovy dětí a dospělých.
|
Požadavky na studenta
|
K ZÁPOČTU:
Pěvecké dovednosti:
- zvládnutí základů pěvecké techniky (pěvecké dýchání, měkké nasazení tónu, jeho správné tvoření a vedení, hlavová rezonance, artikulace, frázování melodie);
- čistá intonace, rytmická i artikulační přesnost a dynamická odstíněnost při zpěvu písní z učebnic Hudební výchova pro 4. roč. ZŠ a Hudební výchova pro 5. ročník ZŠ, dle výběru vyučujícího;
- cvičení k rozezpívání kolektivu žáků, podle výběru vyučujícího. Transponovat celý model po půltónech od c1 - a1. Současně zpěv a hra oběma rukama, zpaměti.
Instrumentální dovednosti:
- kadence T, S6/4, T, D6, T, v tóninách E (nebo Es), F dur, G dur; d, e moll;
- hra vybraných písní z učebnice Hudební výchova pro 4. ročník ZŠ, Hudební výchova pro 5. ročník ZŠ, dle výběru vyučujícího.
Písně hrát dohromady, s doprovodem stylu polka, valčík, rozklad, výjimečně akord. Student opatří písně předehrou. Osvojí si hru transpozic mezi C dur, D dur, F dur, E (Es) dur; d moll, e moll (dle zadání vyučujícího). Během hry student dává hlavou pokyn k začátku zpěvu, melodii hraje vázaně. Podle možnosti umět písně hrát i zpívat současně.
Podmínka udělení zápočtu:
Splnění výše uvedených požadavků z pěveckých a instrumentálních dovedností.
Kombinovaná forma studia: stejné požadavky, probere se na společných konzultacích. Zápočet možno plnit již při rozvrhovaných společných konzultacích, případně zasíláním videonahrávek zkoušejícímu pedagogovi - dle rozpisu studentů ke zkoušejícím.
KE ZKOUŠCE:
Hra a zpěv písní: student zpracuje a předloží seznam 30ti písní z učebnic Hudební výchova pro 1. až 5. ročník ZŠ (lze až 5 písní nahradit písněmi ze zpěvníků Já, písnička aj.) a osvojí si je pěvecky i instrumentálně. Předehra, pokyn žákům ke zpěvu, levá ruka hraje rytmické hodnoty i v pomlkách, transpozice do pěvecky vhodných tónin. Podle možnosti písně hrát i zpívat současně.
Vzorný pěvecký přednes všech 30ti písní, včetně tří dvojhlasů (kánon, lidový dvojhlas a souzpěv). Student dovede písně zazpívat bez doprovodu i s doprovodem.
V případě plnění zkoušky formou zasílání videí hry a zpěvu student respektuje určený termín odevzdání a uložení nahrávek na školní disk.
Kombinovaná forma studia: stejné požadavky jako u prezenční formy.
|
Obsah
|
Instrumentální dovednosti: Harmonické kadence. Rozezpívání - melodická zkratka písně. Nejméně 15 lidových a umělých písní z učebnic pro 4. a 5 ročník ZŠ (Lišková, Hurník) a jejich transpozice do pěvecky vhodných tónin. Druhy doprovodů: rozložený, polkový, valčíkový, synkopický, dudácká kvinta.
Pěvecké dovednosti: Prohlubování dovedností základů dechové, hlasové a artikulační techniky pro kultivovaný zpěvní projev. Výběr písní z učebnic pro 4. - 5. ročník ZŠ (Lišková, Hurník).
Ke zkoušce 30 písní z učebnic pro 1. - 5. ročník ZŠ (Lišková, Hurník), v instrumentálních dovednostech i předehra a transpozice do pěvecky vhodných tónin.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v Moodle se všemi materiály a podstatnými informacemi.
https://phix.zcu.cz/moodle/course/view.php?id=4910
Studentům je k dispozici složka na sdíleném disku gapps.zcu.cz se všemi studijními materiály, s podstatnými informacemi a pro komunikaci s vyučujícím pedagogem při plnění seminárních úkolů.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Slavíková Marie. Psychologické aspekty hlasové výchovy žáků základní školy.
-
Doporučená:
Lišková-Hurník. Učebnice Hv pro 1. - 5.ročník ZŠ. Praha.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
40
|
Celkem
|
100
|
|
Předpoklady
|
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
- zpívat a hrát na klávesový nástroj v rozsahu požadavků předmětu HUDO3; |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- vysvětlit zásady hlasové výchovy a pěveckého přednesu písní; |
- vyjmenovat hlasové poruchy, s nimiž se může učitel setkat u žáků 1. stupně ZŠ; |
- vysvětlit možnosti diagnostikování hlasových poruch u dětí mladšího a středního školního věku; |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- zpívat intonačně a rytmicky správně a dynamicky odstíněně vybrané písně z učebnic Hudební výchova pro 4. a 5. ročník ZŠ; |
- zpívat dvě pětitónová cvičení k rozezpívání současně s hrou na klávesový nástroj; |
- zahrát na klávesový nástroj dvě pětitónová cvičení k rozezpívání, chromatickými posuny; |
- zahrát na klávesový nástroj vybrané písně: v pravé ruce melodii, v levé ruce doprovod, utvořit předehru, přísné spojování akordů v levé ruce; |
- hrát v transpozicích vybrané lidové písně, v osvojených tóninách; |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Praktická zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Řešení problémů, |
Demonstrace dovedností, |
Skupinová výuka, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Skupinová výuka, |
Individuální konzultace, |
|
|
|
|