|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHK / IDS1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHK
/
IDS1
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Instrumentální dovednosti 1 SŠ
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
1
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
4 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Hlavním cílem je zvyšovat technickou úroveň hry na klavír se zaměřením na doprovody písní z oblasti hudby jazzové oblasti, tedy hudby populární a jazzové a doprovody českých lidových písní vhodných pro vyučovací praxi na střední škole. K dalším konkrétním cílům náleží rozvoj tvořivosti prostřednictvím jednoduché improvizace blues, kadencí s použitím melodických tónů, základních kadencí jazzové hudby a hry generálbasu. Děje se tak konzultativní formou výuky, kdy si studenti na příslušných cvičeních osvojují pravidla hry pro vlastní samostudium (skupinová výuka). Ve svém postupu jsou korigováni průběžně pedagogem. Výstupy z předmětu jsou zacíleny na praxi. Je důležité vybavit studenta souhrnem dovedností, které podporují jeho tvořivost pro praxi v souladu s RVP pro nižší a vyšší stupeň víceletých gymnázií (RVP ZV + RVP G) a čtyřletá gymnázia (RVP G).
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na seminářích
Harmonizace 10 českých lidových písní do notového sešitu ve čtyřhlasé úpravě. Hra dominantního jádra II7 D T ve všech tóninách dur. Kadence v základních tóninách dur a moll (I II6D6/4 D 5/3 D7 T) ve všech tóninách s užitím průtažných a střídavých melodických tónů. Improvizace blues s užitím substitučních akordů nahrazující základní harmonické funkce. Interpretace aranžérsky náročnějších úprav populárních písní v žánrech rock a jazz - 5 písní dle výběru vyučujícího vhodných k poslechu na střední škole. Klavírní stylizace 10 umělých písní podle akordových značek v žánrech zadaných vyučujícím. Hra generálbasu (do kvartextakordů).
Tvorba předmětového portfolia:
1/ zhodnocení vlastního stavu dovedností na začátku a na konci kurzu, důvody stagnace nebo zvyšování dovedností
2/ shromáždění podkladů dané penzum lidových a populárních písní
|
Obsah
|
Příprava doprovodů k nejrůznějším druhům a žánrům populárních písní. Improvizace jednoduchých stylizovaných doprovodů k umělým písním podle akordových značek. Hra kadencí v základních tóninách dur a moll. Harmonizace české lidové písně. Reflexe proběhlé náslechové praxe a diskuse o uplatnění získaných dovedností v praxi.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
KUHN, T. Rytmicko-melodické modely k doprovodu populárních písní podle akordových značek a jejich klavírní stylizace.. Plzeň: ZČU, 2015. ISBN 978-80-261-0258-8.
-
Základní:
BEZDĚK, J. Úvod do harmonizace české lidové písně a do její jednoduché stylizace pro klavír a akordeon: Určeno stud. 2. - 5. roč. učitelství pro 2. stupeň a střední školy. 1. vyd.. Plzeň: Západočeská univerzita, 1994. ISBN 80-704-3108-3.
-
Základní:
výuková videa dr. Liškové ? obdrží na semináři, repertoár určených skladeb a písní.
-
Doporučená:
HRADECKÝ, E. Hrajeme na klavír podle akordových značek.. Praha: Edit, 1991.
-
Doporučená:
ŠEDIVÝ, J. a L. ROHLÍKOVÁ. Hudební výchova: pro 6.-7. ročník základních škol a odpovídající ročníky víceletých gymnázií.. Plzeň: Fraus, 2013.
-
Doporučená:
JÁNSKÝ, P. Já & písnička 4: zpěvník pro žáky středních škol.. Cheb: Music Cheb, 2008.
-
Doporučená:
JÁNSKÝ, P. Já, písnička: zpěvník pro žáky středních škol.. Cheb: Music Cheb, 2004.
-
Doporučená:
KLEINOVÁ, E. Škola hry z listu.. Praha: Supraphon, 1982.
-
Doporučená:
ŠOLC, M. Tajemství akordových značek.. Praha: Bärenreiter Editio Supraphon, 1996.
-
Doporučená:
LEVINE, M. The Jazz TheoryBook.. Petaluma: Sher Music Co, 1995.
-
Doporučená:
ŠEDIVÝ, J. a L. ROHLÍKOVÁ. Zpěvník s instrumentálními doprovody v elektronické podobě: pro 6.-7. ročník základních škol a odpovídající ročníky víceletých gymnázií.. Plzeň: Fraus, 2014.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Projekt individuální [40]
|
13
|
Kontaktní výuka
|
13
|
Celkem
|
26
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Vysvětlit akordické značky vhodné pro doprovod technicky obtížnějších lidových a populárních písní
Improvizovat jednoduché stylizované doprovody
Dokázat používat jednoduché doprovody lidových a populárních písní dle typu melodie
Orientovat se v hudební teorii a harmonii
|
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Orientovat se ve složitých akordických značkách vhodných pro doprovod lidových a populárních písní
Charakterizovat hudební pojmy z hudební nauky pro potřeby doprovodů písní
Prokázat schopnost zahrát jednoduché lidové písně s různým typem doprovodů dle akordických značek
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Použít dle typu melodie na základě získaných dovedností správný typ doprovodu k lidovým a populárním písním.
|
Rozlišovat akordické značky a jejich užití pro různé typy doprovodů lidových a populárních písní. |
Vymezit a vysvětlit různé typy doprovodů k populárním a lidovým písním, vhodných k výuce na ZŠ. |
Vysvětlit zákonitosti při harmonizaci české lidové písně. |
Zařadit získané dovednosti v hudební didaktice a školní praxi. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Užívat správně akordické značky k různým doprovodům lidových a populárních písní.
|
Prokázat schopnost hry podle akordických značek dle zadaných lidových a populárních písní. |
Improvizovat jednoduché stylizované doprovody. |
Zahrát kadence v tóninách dur a moll. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Skupinová výuka, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
|
|
|
|