|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHK / IDS3
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHK
/
IDS3
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Instrumentální dovednosti 3 SŠ
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
1
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
4 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Hlavním cílem je další zvyšování technické úrovně hry na klavír se zaměřením na doprovody písní z oblasti hudby jazzové oblasti, tedy hudby populární a jazzové a doprovody moravských lidových písní vhodných pro vyučovací praxi na střední škole. K dalším konkrétním cílům náleží rozvoj tvořivosti prostřednictvím hry harmonicky jednoduchých jazzových standardů, kadencí s použitím melodických tónů, základních harmonických postupů jazzové hudby a hry generálbasu. Děje se tak konzultativní formou výuky, kdy si studenti na příslušných cvičeních osvojují pravidla hry pro vlastní samostudium (skupinová výuka). Ve svém postupu jsou korigováni průběžně pedagogem. Výstupy z předmětu jsou zacíleny na praxi. Je důležité vybavit studenta souhrnem dovedností, které podporují jeho tvořivost pro praxi v souladu s RVP pro nižší a vyšší stupeň víceletých gymnázií (RVP ZV + RVP G) a čtyřletá gymnázia (RVP G).
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na seminářích
Nácvik komplikovanějších rytmicko-melodických modelů tzv. beglajtů, vhodných k doprovodům populárních písní bez účasti melodie a jejich následná improvizace v žánrech dixieland, valčík, pochod, blues, boogie, ragtime, tango, samba, rumba, rokenrol, rock, rocková balada, pop. Hra jazzových standardů podle akordových značek používaných v jazzové hudbě. Hra dominantního jádra II9/7 D9/7 T 9/6 ve všech tóninách. Náročnější harmonizace 10 českých a moravských lidových písní do notového sešitu vhodných ke zpěvu na střední škole. Hra generálbasu do mimotonálních dominant. Interpretace aranžérsky náročnějších úprav populárních písní - 5 písní dle výběru vyučujícího
1/ zhodnocení vlastního stavu dovedností na začátku a na konci kurzu, důvody stagnace nebo zvyšování dovedností
2/ shromáždění podkladů penzum zadaných lidových a populárních písní a několika jazzových standardů
|
Obsah
|
Příprava náročnějších typů doprovodů k nejrůznějším druhům a žánrům lidových, populárních a jazzových písní. Improvizace stylizovaných doprovodů k těmto písním podle akordových značek. Hra kadencí užívaných v jazzové hudbě. Náročnější harmonizace české a moravské lidové písně. Reflexe proběhlé náslechové praxe a diskuse o uplatnění získaných dovedností v praxi.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
repertoár písní a přednesů určený vyučujícím.
-
Základní:
KUHN, T. Rytmicko-melodické modely k doprovodu populárních písní podle akordových značek a jejich klavírní stylizace. ,. Plzeň: ZČU, 2015.
-
Základní:
BEZDĚK, J. Úvod do harmonizace české lidové písně a do její jednoduché stylizace pro klavír a akordeon: Určeno stud. 2. - 5. roč. učitelství pro 2. stupeň a střední školy.. Plzeň: ZČU, 1994.
-
Doporučená:
HRADECKÝ, E. Hrajeme na klavír podle akordových značek.. Praha: Edit, 2010.
-
Doporučená:
ŠEDIVÝ, J. a L. ROHLÍKOVÁ. Hudební výchova: pro 6.-7. ročník základních škol a odpovídající ročníky víceletých gymnázií.. Plzeň: Fraus, 2013.
-
Doporučená:
CHARALAMBIDIS, A., Z. CÍSAŘ a L. HURNÍK. Hudební výchova 1 pro gymnázia.. Praha: SPN, 2003.
-
Doporučená:
JÁNSKÝ, P. Já & písnička 4: zpěvník pro žáky středních škol.. Cheb: Music Cheb, 2008.
-
Doporučená:
JÁNSKÝ, P. Já, písnička: zpěvník pro žáky středních škol.. Cheb: Music Cheb, 2004.
-
Doporučená:
SVOBODA, Milan. Praktická jazzová harmonie. Netolice: Jiří Churáček - Jc-Audio, 2014.
-
Doporučená:
KUHN, T. Rhythmic and melodic patterns to accompany popular songs using chord symbols and their piano arrangements.. Plzeň: ZČU, 2017.
-
Doporučená:
ŠEDIVÝ, J. a L. ROHLÍKOVÁ. Zpěvník s instrumentálními doprovody v elektronické podobě: pro 6.-7. ročník. Plzeň: Fraus, 2014.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
13
|
Projekt individuální [40]
|
13
|
Celkem
|
26
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Použít dle typu melodie na základě získaných dovedností správný typ doprovodu k lidovým a populárním písním
Orientovat se bezpečně v akordických značkách a rozlišit jejich užití pro různé typy doprovodů lidových a populárních písní
Zahrát na odpovídající technické úrovni různé typy doprovodů k populárním a lidovým písním, vhodných k výuce na střední škole.
Aplikovat znalosti z harmonie při harmonizaci české lidové písně a hře kadencí
Aplikovat získané dovednosti v hudební didaktice a školní praxi
|
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Užívat správně akordické značky k různým doprovodům lidových a populárních písní
Prokázat schopnost hry podle akordických značek dle zadaných lidových a populárních písní
Improvizovat jednoduché stylizované doprovody (blues)
Zahrát kadence v tóninách dur a moll a dominantní jádro (II9 D13 I6/9)
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Zahrát na vyšší technické úrovni různé typy doprovodů k populárním a lidovým písním vhodných k výuce na střední škole.
|
Aplikovat znalosti z harmonie při harmonizaci různých druhů písní. |
Aplikovat získané znalosti v hudební didaktice a školní praxi. |
Orientovat se v partiturách jazzových standardů, resp. ve specifickém zápisu akordových značek. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Užívat správně akordické značky k technicky obtížnějším typům doprovodů lidových a populárních písní.
|
Improvizovat komplikovanější stylizované doprovody. |
Zahrát kadence jazzové hudby v různých tóninách. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Samostatná práce studentů, |
Individuální konzultace, |
|
|
|
|