|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHK / ORG
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHK
/
ORG
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Organologie
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Formou systematického výkladu doplněného poslechem vybraných reprezentativních skladeb umožňuje předmět základní seznámení s vývojem světového instrumentáře. Důraz je kladen na poznání jednotlivých vývojových stádií hudebních nástrojů, včetně významných předchůdců dnes užívaných nástrojů. Instrumentáře jednotlivých významných hudebně historických epoch jsou nazírány prizmatem dobové hudební estetiky, zvukového ideálu, kompozičních a interpretačních požadavků. Významnou součástí kurzu je také pohled na dobová nástrojová uskupení a jejich hudebně interpretační možnosti.
|
Požadavky na studenta
|
Podmínkou úspěšného ukončení předmětu je vědomostní test a aktivita v semináři (seminární diskuse, rozbor zvukových ukázek).
|
Obsah
|
1. organologie, organologická systematika, nástroj jako zdroj akustického signálu; základní historické prameny
2. hudební nástroje strunné
3. hudební nástroje klávesové
4. hudební nástroje dechov
5. hudební nástroje bicí
6. orchestr a standardní nástrojová uskupení
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Michels, Ulrich. Encyklopedický atlas hudby. Praha: NLN, 2000.
-
Základní:
Modr, Antonín. Hudební nástroje. Praha: Editio Bärenreite, 2002.
-
Doporučená:
Sachs, Kurt. Handbuch der Musikinstrumente. Wiesbaden: Breitkopf und Härtel. 1930.
-
Doporučená:
Kurfürst, Pavel. Hudební nástroje.. Praha: Togga, 2004.
-
Doporučená:
Campbell, D. Murray - Greated, Clive - Myers, Arnold. Musical instruments: History, technology, and performance of instruments of western music. Oxford University Press. 2003.
-
Doporučená:
Hornbostel, E.M. ? Sachs, Curt. Systematik der Musikinstrumente. Zeitschrift für Ethnologie. .
-
Doporučená:
Tresch, John - Dolan, Emily. Toward a New Organology: Instruments of Music and Science. The University of Chicago Press, The History of Science Society. 2013.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Celkem
|
76
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Vyjmenovat základní hudební nástroje používané v orchestrální praxi a v populární hudbě.
|
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Přiřadit jednotlivé nástroje do základních skupin (dechové, strunné, bicí aj.)
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Vysvětlit základní systematiku hudebních nástrojů.
|
Poznat problematiku tvoření tónu na nástrojích. |
Znát současného evropského instrumentáře a jeho hlavních předchůdců. |
Definovat základní vývojová stádia evropského instrumentáře. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Samostatně popsat a analyzovat vybraný hudební nástroj a jeho historický vývoj a hudebně interpretační možnosti.
|
Objasnit estetická východiska jednotlivých vývojových stádií evropského instrumentáře a jeho vliv na hudebně kompoziční a interpretační vývoj evropské hudby. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Portfolio, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Přednáška s demonstrací, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|