|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHK / PEV1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHK
/
PEV1
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Pěvecká výchova 1
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je získat základní teoretické i praktické poznatky o vzniku hlasu a pěvecké technice. Seznámit studenty s pedagogickými zásadami a postupy při výuce pěveckých kompetencí i s problematikou vokální interpretace. Rozvoj základních pěveckých kompetencí studenta s přihlédnutím k jeho hlasovým předpokladům - nácvik dechové, fonační a artikulační techniky na ménětónových hlasových cvičeních ve střední hlasové poloze a při studiu jednodušších vokalíz a lidových písní vybraných pedagogem s přihlédnutím k individuálním předpokladům a pěveckému rozvoji studenta.
|
Požadavky na studenta
|
Úspěšným absolvováním zkouškového testu prokázat míru osvojení základních teoretických poznatků o tvorbě zpěvního hlasu i pedagogických zásad a postupů při výuce pěveckých kompetencí v kolektivu.
Předzpíváním nacvičeného repertoáru dokázat praktické zvládnutí elementárních prvků pěvecké techniky.
Referát o jedné z doporučených knih o zpěvu.
Povinná návštěva tří koncertů pořádaných KHK v průběhu semestru doložit programem s písemným zhodnocením.
Tvorba Portfolia studenta (bude potvrzeno vyučujícím):
1. Seznam repertoáru (povinné skladby + skladby nastudované individuálně).
2. Navštívená pěvecká sólová vystoupení a koncerty dokladem bude program a krátké zhodnocení pěveckého vystoupení.
3. Seznam vlastních sólových pěveckých vystoupení dokladem bude program, příp. recenze z tisku, či internetu.
|
Obsah
|
Pěvecká výchova a její význam pro budoucí pedagogy Hv. Složení dechového, hlasového, artikulačního a modifikačního ústrojí a jejich funkce při vzniku zpěvního hlasu. Základy pěvecké techniky dechová, hlasová a artikulační technika. Vokální artikulace. Vývoj lidského hlasu dětský hlas, mutace. Druhy hlasů, druhy zpěvu. Hlasová a duševní hygiena. Vady a poruchy hlasu. Pedagogické zásady a metodické postupy při výuce pěveckých kompetencí v kolektivu. Hlasová cvičení, jejich dělení a způsoby provádění.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Vrchotová-Pátová, Jarmila. Didaktika zpěvu. ZČU Plzeň, 1997.
-
Základní:
Jiroušková, Svatava. Výběr a uplatnění pěveckých etud v pěvecké výchově. 1. vyd. Plzeň : Pedagogická fakulta Západočeské univerzity, 1995. ISBN 80-7043-133-4.
-
Doporučená:
FROSTOVÁ, J. Péče o hlasovou kondici učitelů.. Brno:MU, 2010. ISBN 978-80-210-5355-7.
-
Doporučená:
VYDROVÁ, Jitka. Rady ke zpívání.. Praha:Práh, 2009. ISBN 978-80-72-52-252-.
-
Doporučená:
OBEŠLOVÁ, Miluše. Význam hlasové výchovy při nápravě mluvního hlasu.. Hradec Králové:Tandem, 2014. ISBN 978-80-86901-2.
-
Doporučená:
Husler, Frederick. Zpěv : vrozené fyzické vlastnosti hlasového orgánu : návod k rozvinutí zpěvního hlasu. 1. vyd. [Ostrava] : F-Print, 1995. ISBN 80-901883-0-3.
-
Doporučená:
Zpívání nás baví - lidové písně.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Projekt individuální [40]
|
13
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
10
|
Celkem
|
49
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
zdravý hlas schopný rozvoje, základní intonační kompetence |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
student získá základní teoretické poznatky o vzniku hlasu a pěvecké technice a vysvětlí základní pěvecké termíny. Zapamatuje si pedagogické zásady, postupy a pokyny při výuce pěveckých kompetencí. Osvojí si druhy, rozdělení, způsoby provádění a metodické možnosti využití hlasových cvičení při frontální výuce. Zvládne elementární základy dechové, fonační a artikulační techniky |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
|
|
|
|