|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHK / SDHS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHK
/
SDHS
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Sondy do dějin hudby pro SŠ
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
4 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KHK/HSO
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Realizace zpracování základních témat vývoje evropské a české hudby od pravěku do roku 1900 za účelem jejich výuky na 3. stupni. Seznámit se s přístupy, jak v rámci výuky hudební výchovy pojmout problematiku hudebních dějin a jejich interpretace, jak zasadit základní reálie z hudebních dějin do širšího mezioborového kontextu politického, sociálního, kulturního vývoje společnosti.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní podíl na seminářích. Realizace samostatného tematicky uceleného pedagogického výstupu.
Tvorba předmětového portfolia:
1/ zhodnocení vlastního stavu dovedností na začátku a na konci kurzu, důvody stagnace nebo zvyšování dovedností
2/ hodnocení vlastního výstupu
|
Obsah
|
Hudba pravěku, starověkých kultur a antiky.
Hudba středověku (5.-14. stol.) a renesance (14.-15. stol.).
Hudba baroka (1600-1720/30) a klasicismu (1720/30- poč.19.stol.).
Hudba raného a rozvitého romantismu (první polovina 19. století).
Hudba novoromantismu (cca druhá polovina 19. století).
Hudba konce 19. století - pozdní romantismus.
Italský operní verismus. Hudba impresionismu (přelom 19. - 20. století).
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Prof. Mgr. MgA. Jiří Bezděk, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Doc. Mgr. Vít Aschenbrenner, Ph.D. (100%),
Prof. Mgr. MgA. Jiří Bezděk, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Doc. Mgr. Vít Aschenbrenner, Ph.D. (100%),
Prof. Mgr. MgA. Jiří Bezděk, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Smolka, Jaroslav. Dějiny hudby. Vyd. 1. Brno : Togga, 2001. ISBN 80-902912-0-1.
-
Základní:
Michels, Ulrich. Encyklopedický atlas hudby. Praha : Lidové noviny, 2000. ISBN 80-7106-238-3.
-
Základní:
LÉBL, Vladimír. Hudba v českých dějinách. Praha: Editio Supraphon, 1983.
-
Základní:
RVP hudební výchova pro základní vzdělávání.
-
Základní:
ABRAHAM, Gerald. Stručné dejiny hudby.. Bratislava: Hudobné centrum, 2003.
-
Doporučená:
Kouba, Jan. ABC hudebních slohů : Od raného středověku k W. A. Mozartovi. Praha : Supraphon, 1988.
-
Doporučená:
Volek T., Jareš S. Dějiny české hudby v obrazech. Od nejstarších památek do vybudování Národního divadla.. Praha,, 1987.
-
Doporučená:
Pohanka J. Dějiny české hudby v příkladech.. Praha,, 1958.
-
Doporučená:
ŠAFAŘÍK, Jiří. Dějiny hudby. I. díl, Od počátků hudby do konce 18. století.. Praha : Votobia, 2002.
-
Doporučená:
Hudba v českých dějinách:Od středověku do nové doby. 1. vyd. Praha:Horizont, 1983.
-
Doporučená:
Fukač, Jiří. Slovník české hudební kultury. 1. vyd. Praha : Editio Supraphon, 1997. ISBN 80-7058-462-9.
-
Doporučená:
Fiala, Jaroslav. Západočeská vlastivěda. [Svazek 3], Hudba. Plzeň : Pedagogická fakulta Západočeské univerzity, 1995. ISBN 80-7043-122-9.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
26
|
Celkem
|
52
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Vyjmenovat hlavní epochy kulturních a obecných dějin.
Vysvětlit hlavní principy epoch kulturních dějin a jejich mezioborové přesahy.
Popsat hlavní stylové znaky epoch kulturních dějin.
|
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Chronologicky seřadit základní vývojové společenské etapy
Přiřadit významné české a světové skladatelské osobnosti k epoše hudebních dějin na úrovni bakalářského studia.
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Vnímat a interpretovat hudební dílo v souvislostech historických, estetických, informativních, formativních a sociálních při reflexi kontinuity hudebního vývoje. |
Definovat hudební kulturu a hudební historiografii. |
Charakterizovat a časově zařadit jednotlivé epochy vývoje české a světové hudby od počátků do roku. |
Vytvářet ucelené přehledy hlavních témat vývoje české a světové hudby od počátku do roku 1900. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Samostatně analyzovat a interpretovat vybrané hudební dílo a didakticky vhodným způsobem jej přiblížit žákům 2. a 3. stupně.
|
Jednotlivé hudební dílo zařadit historicky, určit jeho hudebně didaktický potenciál. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Přednáška s demonstrací, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|