|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHK / UPS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHK
/
UPS
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Úvod do hudební psychologie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty se základním okruhem témat hudební psychologie. Pochopení psychologických předpokladů hudebního vývoje člověka a poznání mechanismů formování hudebních schopností a dovedností jedince, podobně jako zákonitosti hudebního vnímání a hudební tvořivosti, jsou východiskem pro didaktiku hudební výchovy i pro pochopení procesů komunikace člověka s hudbou.
|
Požadavky na studenta
|
K ZÁPOČTU:
1. Student prokáže svoji aktivitou při diskuzi v sminářích, že probíraná témata reflektuje a zaujímá k nim kriticky hodnotící přístup.
2. Student si na začátku semestru zvolí téma z hudební psychologie, které jej zajímá, a přednese k tématu ústní referát s hudebními nebo jinými názornými ukázkami.
3. Student samostatně zpracuje návrh dvou testů - kolektivního testu hudebně sluchových schopností a individuálního testu pěveckoreprodukčních dovedností. Oba testy prakticky ověří, graficky zpracuje výsledky testů a seznámí s nimi v semináři. Testy a záznam o jejich ověření student předloží i u zkoušky.
KE ZKOUŠCE:
1. Student předloží vlastní zpracované testy hudebnosti a grafický záznam výsledků, objasní svůj diagnostický záměr, výsledky, zamyslí se nad možnostmi užití testů v praxi.
2. Student pohovoří k vylosovanému tématu z hudební psychologie.
Témata : Hudební psychologie jako samostatná vědecká disciplína. Vznik a vývoj hudebních schopností. Hudebnost, hudební nadání. Klasifikace hudebních schopností. Hudební sluch. Tonální cítění. Harmonické cítění. Hudební paměť. Hudební představivost. Rytmické cítění. Hudební myšlení. Psychologie hudební tvořivosti. Základy hudebních dovedností. Psychologické aspekty pěveckých činností. Psychologie hudebního vnímání. Amúzie. Hudební vývoj člověka. diagnostika hudebních schopností.
|
Obsah
|
Přehled témat, zařazených v jednotlivých týdnech výuky:
1. Hudební psychologie jako samostatná vědecká disciplína. Metody hudební psychologie.
2. Vznik a vývoj hudebních schopností. Hudebnost, hudební nadání.
3. Klasifikace hudebních schopností. Hudební sluch. Tonální cítění.
4. Harmonické cítění. Hudební paměť. Hudební představivost.
5. Rytmické cítění. Hudební myšlení.
6. Psychologie hudební tvořivosti. Dětská hudební tvořivost. Hra a hudba.
7. Umělecká tvůrčí osobnost: A. Dvořák, W. A. Mozart, aj.
8. Diagnostika hudebních schopností. Amúzie.
9. Testování hudebních schopností. Test hudebně sluchových schopností.
10. Základy hudebních dovedností. Psychologické aspekty pěveckých činností.
11. Psychologie hudebního vnímání.
12. Hudební vývoj člověka.
13. Diskuse se studenty k průběhu a výsledkům testů hudebnosti.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
SEDLÁK, F., VÁŇOVÁ, H. Hudební psychologie pro učitele.. Praha : Karolinum, 2013.
-
Základní:
Slavíková, Marie. Psychologické aspekty hlasové výchovy žáků základní školy. Plzeň : Západočeská univerzita, 2004. ISBN 80-7043-261-6.
-
Základní:
Drábek, Václav. Stručný průvodce hudební psychologií. Praha : Pedagogická fakulta UK, 2004. ISBN 80-7290-161-3.
-
Doporučená:
Šimanovský, Zdeněk. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Vydání čtvrté. 2011. ISBN 978-80-7367-928-6.
-
Doporučená:
Franěk, Marek. Hudební psychologie. V Praze : Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0965-7.
-
Doporučená:
Poledňák, Ivan. Stručný slovník hudební psychologie. Praha : Supraphon, 1984.
-
Doporučená:
Parncutt, Richard. The science & psychology of music performance. 2002.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Celkem
|
86
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
znalost základních pojmů z hudební akustiky a z hudební teorie (vlastnosti tónu, teorie hudebního slyšení), případně z obecné psychologie (vloha, schopnost, dovednost) |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
po absolvování předmětu student/ka: - chápe zákonitosti procesu hudebního vývoje člověka; - dovede zkonstruovat test hudebnosti a má zkušenost s jeho praktickým ověřením; - rozumí zákonitostem hudebního vnímání a rozvíjení hudební tvořivosti u dětí a dospívajících; - rozumí psycho-fyziologickým mechanizmům osvojování hudebních dovedností včetně jejich negativních průvodních jevů (tréma) |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
|
|
|
|