|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHK / VDS3
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHK
/
VDS3
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Vokální dovednosti 3 SŠ
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
1
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
4 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Vybavení studenta souhrnem pěveckých a pedagogických dovedností a návyků, které ho připraví na kultivovaný hlasový projev budoucího učitele a na tvořivou práci ve výuce předmětu hudební výchova v souladu s RVP pro nižší a vyšší stupeň víceletých gymnázií (RVP ZV + RVP G) a čtyřletých gymnázií (RVP G). Stylová interpretace skladeb různých žánrů. Aplikace teoretických znalostí a pěveckých dovedností do pedagogických dovedností při rozezpívání a vedení dětského a dospělého hlasu.
|
Požadavky na studenta
|
Soustavná domácí příprava a aktivita při pěveckých cvičeních. Zpaměti předvést nacvičený repertoár.
Veřejné předzpívání: 1 lidová píseň a 1 nonartificiální píseň s vlastním klavírním doprovodem, 1 muzikálová píseň s klavírním doprovodem spolužáka
Hlas zcela v rezonanci bez intonačních problémů, s dynamickým odstíněním, messa di voce. Srozumitelná artikulace vokálů i konsonantů, schopnost historicky poučené interpretace skladeb rozličných stylů i žánrů. Soustavná domácí příprava a aktivita při pěveckých cvičeních, zpaměti předvést nacvičený repertoár.
nahrávky předepsaného repertoáru ukládané na sdílený disk
Veřejné předzpívání: 1 lidová píseň a 1 nonartificiální píseň s vlastním klavírním doprovodem, 1 muzikálová píseň s klavírním doprovodem spolužáka
Povinná návštěva tří koncertů pořádaných KHK v průběhu semestru doložit programem s písemným zhodnocením.
|
Obsah
|
Další rozvíjení pěveckých dovedností na kombinovaných hlasových cvičeních - skoky, oktávy, rozklady, stupnice. Studium lidových a dětských písní a skladeb soudobých autorů z oblasti nonartificiální hudby - jazz, country, folk, pop, šanson, muzikál. Nácvik zpěvu písní za vlastního klavírního doprovodu dle výběru pedagoga, s přihlédnutím k individuálním pěveckým dovednostem studenta a potřebám pedagogické praxe. Aplikace teoretických znalostí a pěveckých dovedností do pedagogických dovedností při rozezpívání a vedení dětského i dospělého hlasu, při nácviku a práci s písní. Reflexe proběhlé výstupové praxe, diskuse o uplatnění získaných dovedností v praxi.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
BLAŽKOVÁ, O. a , Y. LIŠKOVÁ. Metodika výuky hudební výchovy na 2. stupni základních škol a středních škol z pohledu pedagogické praxe.. Ostrava: OU, 2010.
-
Základní:
Vydrová, Jitka. Praktická cvičení k hlasové výchově pro pedagogy. 1. vydání. 2014. ISBN 978-80-905554-5-7.
-
Základní:
Rámcově vzdělávací plán ? předmět hudební výchova pro gymnázia.
-
Základní:
KUHN, T. Rytmicko-melodické modely k doprovodům populárních písní podle akordových značek a jejich klavírní stylizace. 1. vyd.. Plzeň: ZČU, 2013. ISBN 978-80-261-0258-8.
-
Základní:
FROSTOVÁ, J. a M. VANIAKOVÁ. Základy hlasové výchovy pro učitele. 2. vyd. 80-210-2316-3.. Brno: MU, 2000. ISBN 80-210-2316-3.
-
Doporučená:
Vydrová, Jitka. Hlasová a mluvní výchova pro pedagogy. 1. vydání. 2014. ISBN 978-80-905554-4-0.
-
Doporučená:
ŠEDIVÝ, J. a L. ROHLÍKOVÁ. Hudební výchova: pro 6.-7. ročník základních škol a odpovídající ročníky víceletých gymnázií.. Plzeň: Fraus, 2014.
-
Doporučená:
JÁNSKÝ, P. Já & písnička 4: zpěvník pro žáky středních škol.. Cheb: Music Cheb, 2008.
-
Doporučená:
JÁNSKÝ, P. Já, písnička: zpěvník pro žáky středních škol.. Cheb: Music Cheb, 2008.
-
Doporučená:
ŽÁČEK, J. a P. JURKOVIČ. Jak se počítají koťata.. Praha: Portál s.r.o., 2011. ISBN 978-80-7367-789-3.
-
Doporučená:
UHLÍŘ, J. a Z. SVĚRÁK. Když se zamiluje kůň.. Praha: Fragment, 2013. ISBN 978-80-7200-910-7.
-
Doporučená:
BOKŮVKOVÁ, V. a S. KOPAČKOVÁ-JIROUŠKOVÁ. Uplatnění písní v pěvecké výchově na pedagogické fakultě.. Plzeň: Západočeská univerzita, 1991. ISBN 80-7043-041-9.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
13
|
Projekt individuální [40]
|
13
|
Celkem
|
26
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Vymezit pedagogické zásady, postupy a pokyny pro výuku pěveckých kompetencí.
Vymezit zásady interpretace lidových písní, dětských umělých písní i skladeb různých žánrů nonartificiální hudby.
Popsat druhy, rozdělení a problematiku provádění hlasových cvičení většího rozsahu.
Vysvětlit zásady výběru a řazení rytmicko-melodických modelů k rozezpívání a nácviku pěvecké techniky.
|
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Ovládat a při zpěvu nastudovaných písní používat tyto dovednosti pěvecké techniky: dechová opora, crescendo a decrescendo, správné frázování, předepsaná zpěvní artikulace, smíšená hlasová rezonance ve většině hlasového rozsahu, vyrovnané vokály ve všech polohách, srozumitelná artikulace, prvky ornamentiky.
Aplikovat teoretické znalosti z teorie interpretace do přednesu studovaných skladeb různých stylů a žánrů.
Aplikovat teoretické znalosti a pěvecké dovednosti do pedagogických dovedností při rozezpívání v třídním kolektivu.
Zpívat jednotlivé hlasy v náročnějších vícehlasých skladbách.
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Vymezit pedagogické zásady, postupy a pokyny pro výuku pěveckých kompetencí v kolektivní výuce.
|
Popsat zásady nácviku vokálních skladeb v kolektivu. |
Vysvětlit problematiku provádění hlasových cvičení většího rozsahu. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Ovládat hlas bez intonačních problémů, v celém rozsahu v rezonanci, s dynamickým odstíněním, messa di voce a srozumitelnou artikulací vokálů i konsonantů.
|
Poučeně interpretovat skladby rozličných stylů i žánrů s vlastním klavírním doprovodem. |
Aplikovat teoretické znalosti do pedagogických dovedností při rozezpívání a nácviku písní ve výuce Hv na SŠ. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
Průběžné hodnocení, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Portfolio, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Skupinová výuka, |
Řešení problémů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|