|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHV / 1MET
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHV
/
1MET
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Metternich a jeho doba
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
1
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Kurz je vyučován pouze v angličtině a je určen pro zahraniční studenty. Předmět si klade za cíl seznámit studenty s evropskými dějinami v letech 1814-1848 se zvláštním zřetelem k historii střední Evropy a osobnosti knížete Metternicha, jenž byl významným diplomatem a státníkem tohoto období a současně vlastnil v blízkosti Plzně dvě panství: Plasy a Kynžvart. Obsahem předmětu nebudou jen politické, ale i ekonomické, sociální, náboženské, kulturní a vojenské dějiny. Tematicky členěné přednášky a semináře budou mít za cíl zhodnocení událostí dané epochy pro další vývoj starého kontinentu a přilehlých oblastí. Součástí kurzu budou i exkurze na místa spojená s knížetem Metternichem.
|
Požadavky na studenta
|
Student bude mít povinnost účastnit se přednášek a seminářů s minimem absencí, přečíst povinnou literaturu a průběžně se připravovat na základě práce s povinnou literaturou a vydanými texty (viz WALKER, 1968). Vrámci semináře bude mít student povinnost přednést referát v anglickém jazyce a účastnit se diskusí. Během semestru bude student muset napsat esej v anglickém jazyce na zadané téma a absolvovat ústní zkouškuv témže jazyce. V případě absence na více jak 3 přednáškách bude také muset absolvovat písemný test v anglickém jazyce. Znalost francouzského a německého jazyka je výhodou.
|
Obsah
|
1) Úvod do problematiky a stavu historického bádání 2) Velká francouzská revoluce, Napoleon Bonaparte a Vídeňský kongres 3) Kníže Metternich 4) Rakouské císařství 5) Evropský státní systém 6) Německý nacionalismus 7) Francie 8) Velká Británie 9) Rusko a Apeninský poloostrov 10) Průmyslová revoluce a její důsledky 11) Osmanská říše a Východní otázka 12) Západní Čechy v době Metternichově 13) Revoluce 1848
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Prof. PhDr. Aleš Skřivan, CSc. ,
-
Přednášející:
Prof. PhDr. Aleš Skřivan, CSc. (100%),
Mgr. Jiří Vyčichlo, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Prof. PhDr. Aleš Skřivan, CSc. (100%),
Mgr. Jiří Vyčichlo, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Sked, Alan. Metternich and Austria : an Evaluation. Hampshire : Palgrave Macmillan, 2008. ISBN 978-1-4039-9115-7.
-
Základní:
Šedivý Miroslav. Metternich, the Great Powers and theEasternQuestion. Plzeň, 2013.
-
Rozšiřující:
Baumgart, Winfried. Europäisches Konzert und nationale Bewegung: Internationale Beziehungen 1830?1878. München, Wien, Zürich, 1999.
-
Rozšiřující:
Siemann, Wolfram. Metternich. München, 2009.
-
Rozšiřující:
Barbora Pásztorová. Metternich, the German Question and the Pursuit of Peace, 1840-1848. 2022. ISBN 9783110769005.
-
Rozšiřující:
SIEMANN, Wolfram. Metternich?sBritain (The 2011 Annual Lecture of the German Historical Institute London). London, 2012.
-
Rozšiřující:
HUGHES, Michael. Nationalism and Society. Germany 1800-1945. London, 1988.
-
Rozšiřující:
RAPPORT, Michael. Nineteenth Century Europe. New York, 2005.
-
Rozšiřující:
Good, David F. The Economic Rise of the Hapsburg Empire 1750?1914. London, Berkeley, Los Angeles, 1984.
-
Doporučená:
WALKER, Mack (ed.). Metternich?sEurope. London, Melbourne, 1968.
-
Doporučená:
RODKEY, Frederick Stanley. SuggestionsduringtheCrisisof 1840 for a ?League? to PreservePeace. In: TheAmericanHistoricalReview 35, 1930, 2, s. 308-316..
-
Doporučená:
Chapman, Tim. The Congress of Vienna: Origins, Processes and Results. London - New York, 1998.
-
Doporučená:
Price, Munro. The Perilous Crown: France between Revolutions 1814?1848. London, 2007.
-
Doporučená:
WILLIAMSON, George S. WhatKilled August von Kotzebue? TheTemptationsofVirtue and thePoliticalTheologyofGermanNationalism, 1789?1819. In: TheJournalofModernHistory 72, 2000, 4, s. 890?943..
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
13
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
31
|
Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
|
10
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
50
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
charakterizovat nejdůležitější události evropských dějin první poloviny 19. století |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
využívat elektronické informační zdroje |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat evropský státní systém v Metternichově době |
charakterizovat osobnost knížete Metternicha a jeho úlohu pro dějiny Rakouského císařství |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
kriticky reflektovat odbornou literaturu týkající se evropského státní systému v Metternichově době |
analyzovat problematiku německého nacionalismu v první polovině 19. století |
analyzovat pozici západních Čech v Metternichově době |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|