|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHV / CMTN
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHV
/
CMTN
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Totalitarismus a Střední Evropa
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
7
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je vymezení forem pojetí moderního totalitarismu jako analytického nástroje pro porozumění jednotlivým aspektům (historickým, sociálním, kulturním, ekonomickým) rozvoje ve středoevropských zemích (Česká republika, Německo, Slovensko, Rakousko, Maďarsko, Polsko, pobaltské země). V kurzu budou široce pojednány zejména důsledky totalitárních hnutí na lokální politickou kulturu, historické a intelektuální kořeny totalitárních hnutí s ohledem na historickou zkušennost ochrany demokracie ve střední Evropě.
|
Požadavky na studenta
|
Ústní zkouška. Studenti budou pracovat s anglickými texty, připravovat seminární práce a jejich ústní prezentace. Rozsah seminární práce 10 - 20 normostran, ústní prezentace 10 - 20 minut. Kurz předpokládá znalost anglického jazyka minimálně na úrovni C1.
|
Obsah
|
1. Vymezení totalitarismu.
2. Vznik a vývoj totalitních hnutí ve Střední a Východní Evropě.
3. Úvod do metodologie a teorie výzkumu totalitních hnutí.
4. Problematika postkomunismu.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
PhDr. Dipl. - Pol. Martin Jeřábek, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Martin Boček, Ph.D. (100%),
PhDr. Dipl. - Pol. Martin Jeřábek, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. Martin Boček, Ph.D. (100%),
PhDr. Dipl. - Pol. Martin Jeřábek, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Moore, B. Social Origins of Dictatorship and Democracy. Lord and Peasant in the Making of the Modern World. Boston, 1966.
-
Základní:
Halberstam, M. Totalitarianism and the Modern Conception of Politics. New Haven and London, 1999.
-
Rozšiřující:
Eisenstadt, S. N. Fundamentalism, sectarianism and revolution : the jacobin dimension of modernity. 1st pub. Cambridge : Cambridge University Press, 1999. ISBN 0-521-64586-7.
-
Rozšiřující:
Traverso, Enzo. Le totalirisme : le XX siecle en débat. Paris : Éditions du Seuil, 2001. ISBN 2-02-037857-4.
-
Rozšiřující:
Lefort, C. The Political Forms of Modern Society: Bureaucracy, Democracy, Totalitarianism. Cambridge, 1986.
-
Rozšiřující:
Friedrich, C. J. a Z. Brzezinski. Totalitarian Dictatorship and Autocracy. Harvard University Press, 1956.
-
Rozšiřující:
Friedrich, C. Totalitarianism in Perspective. New York, 1969.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
67
|
Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
|
10
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
26
|
Celkem
|
182
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
orientovat se v základní problematice dějin 20. století |
orientovat se v základní problematice historie střední a (středo-)východní Evropy v 19. a 20. století |
mít přehled o základním dělení totalitních hnutí |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
porozumět vědecky strukturované přednášce |
číst a porozumět odbornému textu v anglickém jazyce |
používat adekvátní terminologii v anglickém jazyce |
využívat elektronické informační zdroje |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
definovat problémy střední Evropy v první polovině 20. století jako předpoklady rozvoje nedemokratických hnutí |
rozlišit jednotlivé formy autoritativních/totalitních hnutí ve střední Evropě |
demonstrovat ideové kořeny autoritarismu a totalitarismu ve střední Evropě |
charakterizovat konkrétní systémy totalitní/semi-totalitní a autoritativní povahy ve střední Evropě |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
analyzovat vývoj totalitarismu v kontextu dějin střední Evropy |
Interpretovat formy nedemokratického vývoje ve středoevropských státech ve 20. století |
kriticky zhodnotit vliv nacismu a komunismu na dějiny střední Evropy ve 20. století |
interpretovat úvahy o střední Evropě ve vztahu k teoretické rovině "obecné" teorie totalitarismu |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|