|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHV / DNOB
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHV
/
DNOB
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Obecné dějiny novověku (1648-1815)
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
44 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je prezentace a zhodnocení základních problémů týkajících se evropských dějin v období 1648-1815. Předmět se proto zaměřuje na analýzu postojů evropských mocností přibližně od konce třicetileté války do Vídeňského kongresu. Hlavní důraz je kladen na dějiny mezinárodních vztahů se zřetelem k vnitropolitickému vývoji jednotlivých států a k hospodářským a sociálním trendům této doby.
|
Požadavky na studenta
|
Znalost literatury a přednášené látky.
|
Obsah
|
1. Úvod do problematiky dějin novověku
2. Občanská válka a revoluce v Anglii
3. Hlavní rysy ekonomického vývoje v 17. a 18. století (od průmyslové revoluce)
4. Kultura v 17. a 18. století
5. Zápas Francie o hegemonii v Evropě ve druhé polovině 17. století
6. Sever a východ Evropy ve druhé polovině 17. století
7. Západní a jižní Evropa v první polovině 18. století
8. Evropská politika velmocí v letech 1715-1763
9. Vývoj na cestě k nezávislosti USA
10. Průmyslová revoluce v Británii
11. Situace v Evropě před Francouzskou revolucí, Velká francouzská revoluce
12. Napoleonské války, Vídeňský kongres
13. Historiografie k dějinám novověku; závěrečné zhodnocení
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studujícím je k dispozici kurz v Google Classroom se všemi podstatnými informacemi a materiály.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Black, Jeremy. Evropa osmnáctého století. Vyd. 1. Praha : Vyšehrad, 2003. ISBN 80-7021-376-0.
-
Základní:
Munck, Thomas. Evropa sedmnáctého století : 1598-1700. Vyd. 1. Praha : Vyšehrad, 2002. ISBN 80-7021-508-9.
-
Základní:
Raková, Svatava. Podivná revoluce : dlouhá cesta Američanů k nezávislosti (1763-1783). Vyd. 1. Praha : Triton, 2005. ISBN 80-7254-575-2.
-
Rozšiřující:
Uhlíř, Dušan. Bitva tří císařů : Slavkov - Austerlitz 1805. Brno : Ave, 2005. ISBN 80-86831-01-9.
-
Rozšiřující:
Mikulec, Jiří. Leopold I. Život a vláda barokního Habsburka. Praha, 1998.
-
Rozšiřující:
Tapié, Victor-Lucien. Marie Terezie a Evropa : od baroka k osvícenství ; [z francouzského originálu přeložili Vlasta a Karel Kubišovi]. 1. vyd. Praha : Mladá fronta, 1997. ISBN 80-204-0616-6.
-
Rozšiřující:
Vlnas, Vít. Princ Evžen Savojský : život a sláva barokního válečníka. Praha ; Paseka, 2001. ISBN 80-7185-380-1.
-
Rozšiřující:
Furet, François. Promýšlet Francouzskou revoluci. 1. vyd. Brno : Atlantis, 1994. ISBN 80-7108-089-6.
-
Rozšiřující:
Stellner, František. Sedmiletá válka v Evropě. 1. vyd. Praha : Libri, 2000. ISBN 80-7277-010-1.
-
Doporučená:
KOVÁŘ, M. - TUMIS, S. Zrození velmoci. Anglie (Velká Británie) na cestě k postavení první světové mocnosti (1603-1746). Praha, 2007.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
13
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
52
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
charakterizovat základní problémy novověkých dějin |
popsat vývoj novověkých dějin v širším kontextu světových dějin |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
na základní úrovni analyzovat důležité problémy dějin 17.-18. století |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat stěžejní události a osobnosti dějiny novověku v letech 1648-1815 |
charakterizovat vývoj událostí v nejdůležitějších státech - Anglie, Francie, Španělsko - ve vztahu k ostatním částem Evropy |
vysvětlit proměny hospodářského a kulturního vývoje |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
kriticky reflektovat odbornou literaturu k dějinám novověku v letech 1648-1815 |
analyzovat velmocenskou politiku od konce třicetileté války do roku 1815 |
interpretovat výsledky důležitých válečných konfliktů, demografický vývoj |
interpretovat hospodářské a sociální poměry |
kriticky zhodnotit roli a působení významných osobností dějin novověku v letech 1648-1815 |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Samostudium, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
|
|
|
|