|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHV / EHN
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHV
/
EHN
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Problémy z dějin Evropy ve 20. století
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Vybrané problémy z dějin střední a jihovýchodní Evropy ve 20. století
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
8
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět se zabývá vybranými událostmi včetně jejich interpretace, které byly klíčové pro vývoj střední a jihovýchodní Evropy ve 20. století. Základem je historie malých středoevropských národů: Čechů, Slováků, Poláků, Maďarů, Slovinců a Židů v různých historických etapách 20. století. Samostatná pozornost je soustředěna na Rakousko a jeho roli v zahraničněpolitických koncepcích Itálie a Německa v meziválečném období. Systematický výklad je věnován rovněž přesahu témat na Balkán zvláště v souvislosti s vypuknutím první světové války, hospodářských vztahů balkánských států, Malé dohody a Německa ve 30. letech a vývoji jihovýchodní Evropy po druhé světové válce. Druhá část předmětu se věnuje historii střední a jihovýchodní Evropy za druhé světové války, dále mezi lety 1945-1989 a po rozpadu bipolárního světa.
|
Požadavky na studenta
|
Znalost přednášené látky ověřovaná ústní zkouškou.
|
Obsah
|
Jihovýchodní Evropa před první světovou válkou od bosenské krize 1908 k "velké válce"
Nový světový řád střední a jihovýchodní Evropa jako "cordon sanitaire"?
Poválečná společnost národy a menšiny
Problémy demokracie od Habsburka k Hitlerovi
Italská zahraniční politika v Podunají a nástup autoritativních tendencí
Dollfuss a Gömbös
Hitler ante portas nacismus a rakouský autoritarismus
Na cestě k "Římským protololům" 1934
Třetí říše a jihovýchodní Evropa ve druhé polovině 30. let. 20. století německý postup do Podunají
Válka 19391945 okupační politika třetí říše ve střední Evropě
Rasová tragédie nacistické panství a židovské etnikum ve střední a jihovýchodní Evropě
Od Jalty 1945 po únorový puč 1948 (sovětizace střední a jihovýchodní Evropy)
Nucené přesuny obyvatelstva 19451948 "odsun" nebo "vyhnání"
Rozdělené Německo po druhé světové válce a Rakousko na rozhraní?!
Rok 1956 a poté ve východním bloku
Rozpad východního bloku 1989 ve střední a jihovýchodní Evropě
Cesta střední a jihovýchodní Evropy do EU 19932004
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Veber, Václav. Dějiny Rakouska. 1. dopl. a aktualiz. vyd. [i.e. 4. vyd.]. Praha : NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2009. ISBN 978-80-7106-564-7.
-
Základní:
Křen, Jan. Dvě století střední Evropy. Praha : Argo, 2005. ISBN 80-7203-612-2.
-
Rozšiřující:
Fischer, H. Eine kleine Geschichte Ungarns. Frankfurt am Main, 1999.
-
Doporučená:
Tejchman, Miroslav. Balkán ve válce a v revoluci : 1939-1945. 1. vyd. V Praze : Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1374-1.
-
Doporučená:
Jeřábek, Martin. Konec demokracie v Rakousku, 1932-1938 : politické, hospodářské a ideologické příčiny pádu demokracie. Praha : Dokořán, 2004. ISBN 80-86569-51-9.
-
Doporučená:
TEJCHMAN, M., LITERA, B. Moskva a socialistické země na Balkáně 1964?1989: vnější a vnitřní aspekty vývoje a rozpadu sovětského bloku na Balkáně. Praha, 2009.
-
Doporučená:
Vykoukal, Jiří; Litera, Bohuslav; Tejchman, Miroslav. Východ : vznik, vývoj a rozpad sovětského bloku 1944-1989. Praha : Libri, 2000. ISBN 80-85983-82-6.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
52
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
78
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat nejdůležitější události evropských dějin 20. století |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
porozumět vědecky strukturované přednášce |
číst a porozumět odbornému textu v českém a anglickém jazyce |
používat adekvátní terminologii v českém a anglickém jazyce |
využívat elektronické informační zdroje |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat základní etapy vývoje dějin střední a jihovýchodní Evropy 20. století |
charakterizovat politické, sociální, kulturní a ekonomické změny ve specifickém prostoru střední a jihovýchodní Evropy |
charakterizovat specifický historický vývoj v zemích střední a jihovýchodní Evropy, které skýtaly prostor pro soupeření světových velmocí |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
kriticky analyzovat nejdůležitější události středo a jihoevropských dějin 20. století |
samostatně interpretovat důsledky základních milníků středoevropských dějin v 19. a 20. století v souvislosti s děním v jihovýchodní Evropě |
samostatně analyzovat činnost a roli významných osobností středoevropské i balkánské historie |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Samostudium, |
|
|
|
|