|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHV / MVHB
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHV
/
MVHB
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Dějiny mezinárodních vztahů 20. století
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
KHV/MDHB a KSA/MDHB
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je postihnout politiku velmocí a hlavní vývojové trendy mezinárodních vztahů ve 20. století. Jednotlivé přednášky zmapují nejdůležitější události a momenty let 1918-1989, ať už se problém konference ve Versailles, otázku kolektivní bezpečnosti ve 20. a 30. letech, situaci na Dálném východě, konferenci v Mnichově a vypuknutí druhé světové války, problém dekolonizace a vývoj mezinárodních vztahů po roce 1945.
|
Požadavky na studenta
|
Úspěšné složení písemného testu a následný pohovor nad probíranými tématy.
|
Obsah
|
1. Konec první světové války, konference ve Versailles a ve Washingtonu.
2-3. Dvacátá léta I - pokusy o vytvoření kolektivní bezpečnosti v Evropě; evropská politika od Janova po Locarno, Briand-Kellogův pakt, Youngův plán.
4. Dvacátá léta II - Japonsko a Čína.
5. Velká hospodářská krize a její důsledky, USA a Politika dobrého sousedství.
6. Evropa a svět na cestě ke druhé světové válce I - zhroucení versaillesko-washingtonského systému, habešská válka, občanská válka ve Španělsku, politika jednotné a lidové fronty, úloha Kominterny, západní velmoci a krach politiky appeasementu.
7. Evropa a svět na cestě ke druhé světové válce II - japonská agrese v Číně, válka na Dálném východě, eskalace napětí ve střední Evropě, Hossbachův protokol, mnichovská dohoda, pakt Molotov-Ribbentrop a vypuknutí druhé světové války
8. Druhá světová válka - základní nástin hlavních událostí, vznik antihitlerovské koalice a její představy o poválečném uspořádání světa, jaltská konference.
9. Léta 1945-1949 - Postupimská konference, Norimberský proces, Fulton: studená válka a "železná opona", Trumanova doktrína (Řecko a Turecko) a politika "zadržování komunismu", Marshallův plán, rozdělení Evropy a rozdělení Německa: vznik SRN, NDR a sovětských satelitů ve střední a jihovýchodní Evropě.
10. Léta 1949-1961 - vedoucí úloha USA v "západním světě", francouzsko-německé smíření a americko-západoevropské partnerství; počátky evropské integrace, Suezská krize a její dopad na "západní svět", pokračování rozpadu koloniální soustavy.
11. Mezinárodní vztahy v 60. a 70. letech - karibská a berlínská krize, arabsko-izraelské konflikty, Vietnam, Pražské jaro v mezinárodním kontextu, čínský faktor v politice Bílého domu a Kremlu, Latinská Amerika, proces dekolonizace, invaze SSSR do Afghánistánu.
12. 80. léta - válka v Afghánistánu, íránsko-irácká válka, válka o Falklandy, krize socialistického tábora, rok 1989 a konec "krátkého dvacátého století".
13. Závěr.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
38
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
mít přehled o nejdůležitějších událostech 20. století |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
číst a porozumět odbornému textu v českém, případně cizím jazyce |
používat adekvátní terminologii v českém, případně cizím jazyce |
využívat elektronické informační zdroje |
porozumět vědecky strukturované přednášce |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat nejdůležitější události z oblasti mezinárodních vztahů ve 20. století |
popsat systém konferencí ve Versailles a Washingtonu |
popsat negativní faktory politiky appeasementu |
vysvětlit cestu ke vzniku studené války |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
kriticky reflektovat odbornou literaturu k dějinám mezinárodních vztahů ve 20. století |
analyzovat milníky mezinárodních vztahů ve 20. století na základní úrovni |
kriticky a individuálně analyzovat vzájemné ovlivňování zahraniční politiky velmocí |
interpretovat důsledky selhání politiky appeasementu |
analyzovat vývoj sovětských satelitů po druhé světové válce |
analyzovat důsledky arabsko-izraelských válek |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Samostudium, |
|
|
|
|