|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHV / PHHN
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHV
/
PHHN
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Problémy moderní historiografie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Vybrané problémy z dějin moderní historiografie
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
11 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
1
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s vybranými problémy moderního dějepisectví.
|
Požadavky na studenta
|
Znalost přednášené látky a literatury, seminární práce.
|
Obsah
|
Specifické historiografické otázky a problémy, na něž bude během výkladu kladen důraz: preromantická a romantická filosofie dějin; liberální dějepisectví; klasická německá historická škola; pronikání pozitivismu do historiografie; historická škola Jaroslava Golla a jeho následovníků; marxistická historiografie, historický materialismus; Josef Pekař a T. G. Masaryk - spor o smysl českých dějin; krize klasického historismu a nové trendy v dějepisectví na přelomu 19. a 20. stol; národohospodářské dějiny, kulturní dějiny, sociální dějiny; hledání smyslu dějin ve 20. století; rozumějící historie, "duchové dějiny"; škola Annales; americká historiografie, "New History"; historická věda po roce 1945, "New economic history", specifika německé poválečné historiografie; postmoderní výzva v dějepisectví a návrat vyprávění, "lingvistický obrat" v historiografii, interdisciplinární charakter moderního dějepisného bádání; mikrohistorie a dějiny každodennosti, "nové kulturní dějiny", prosopografie, gender historie, kulturní antropologie; české poválečné dějepisectví (1945 - současnost).
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Iggers, Georg G. Dějepisectví ve 20. století : od vědecké objektivity k postmoderní výzvě. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 2002. ISBN 80-7106-504-8.
-
Základní:
Burke, Peter. Francouzská revoluce v dějepisectví. : škola Annales (1929-1989). Vyd. 1. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 2004. ISBN 80-7106-719-9.
-
Základní:
Beneš, Zdeněk. Historický text a historická kultura. Praha : Univerzita Karlova, 1995. ISBN 80-7184-126-9.
-
Rozšiřující:
Štaif, J. František Palacký. Život, dílo, mýtus.. Praha, 2009.
-
Rozšiřující:
Marek, Jaroslav. O historismu a dějepisectví. Praha : Academia, 1992. ISBN 80-200-0284-7.
-
Doporučená:
Analytická historiografia.
-
Doporučená:
Popper, Karl Raimund. Bída historicismu. 1. vyd. Praha : ISE, 1994. ISBN 80-85241-75-7.
-
Doporučená:
Burke, Peter. Co je kulturní historie?. 1. vyd. v ÄeskĂŠm jazyce. Praha : Dokořán, 2011. ISBN 978-80-7363-302-8.
-
Doporučená:
Řezníková, Lenka. Moderna a historismus : historické reprezentace v proměnách literatury na přelomu devatenáctého a dvacátého století. 1. vyd. Praha : Libri, 2004. ISBN 80-7277-278-3.
-
Doporučená:
Bolton, J. Nový historismus. Brno: Host, 2007.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
35
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
13
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat základní historiografické směry 19. a 20. století |
charakterizovat důležitá historiografická díla a osobnosti 19. a 20. století |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
kriticky zhodnotit na základní úrovni důležitá historiografická díla 19. a 20. století |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat hlavní proudy a linie moderní historiografie |
charakterizovat důležitá díla stěžejních světových i českých historiků |
vysvětlit typické znaky marxistické historiografie, školy Annales, orální historie |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
analyzovat přední historiografická díla 19. a 20. století |
interpretovat přední historiografická díla 19. a 20. století |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
|
|
|
|