|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHV / PSHB1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHV
/
PSHB1
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Společnost v pravěku a starověku 1
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
7
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
4
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s vývojem lidské společnosti v pravěku a nejstarším údobím starověku, procesem hominizace, vznikem anatomicky moderního člověka, základními kulturními údobími a komplexy evropského paleolitu, mezolitu, neolitu, eneolitu, doby bronzové a železné a zrodem a vývojem prvních státních útvarů a civilizací na Předním východě a egejské oblasti, jižní a východní Asii a Střední a Jižní Americe. V přednáškách budou zohledněny širší intelektuální, ideologické a historické okolnosti zrodu západních věd o pravěku a starověku od osmnáctého do dvacátého století a poukázáno na způsob, jak se do výsledného obrazu pravěké a starověké společnosti promítalo dobové historicky podmíněné předporozumění.
|
Požadavky na studenta
|
Student bude samostatně pracovat s odbornou literaturou a aktivně se účastnit výuky formou diskuzí a analýzy odborných textů. Student vypracuje seminární práci na zvolené téma. Student prokáže znalost prezentované látky při písemné zkoušce.
|
Obsah
|
1) Úvod do teoretických a metodologických nástrojů studia pravěku a starověku.
2) Proces hominizace a vznik anatomicky moderního člověka.
3) Přehled evropského starého a středního paleolitu.
4) Přehled evropského mladého paleolitu.
5) Mezolit a neolitická revoluce.
6) Problematika evropského neolitu a eneolitu.
7) Evropa v době bronzové a železné.
8) Vznik a vývoj nejstarších civilizací v Mezopotámii.
9) Starověký Egypt.
10) Nejstarší civilizace v jižní a východní Asii.
11) Civilizace předkolumbovské Střední a Jižní Ameriky.
12) Egejská oblast ve starověku: Kréta a Mykény
13) Vznik a vývoj západních věd o pravěku a starověku od osmnáctého do dvacátého století 1.
14) Vznik a vývoj západních věd o pravěku a starověku od osmnáctého do dvacátého století 2.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. PhDr. Lukáš Novotný, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
PhDr. Josef Hložek, Ph.D. (100%),
PhDr. Roman Kodet, Ph.D. (100%),
PhDr. Petr Menšík, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
PhDr. Josef Hložek, Ph.D. (100%),
PhDr. Roman Kodet, Ph.D. (100%),
PhDr. Petr Menšík, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Bouzek, Jan. Pravěk českých zemí v evropském kontextu. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha : Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-463-6.
-
Základní:
Charvát, Petr. Zrod českého státu : 568-1055. Praha : Vyšehrad, 2007. ISBN 978-80-7021-845-7.
-
Rozšiřující:
Donald Merlin. Origins of the Modern Mind. Cambridge, Mass.: Harvard University Press, 1991.
-
Rozšiřující:
Bič, Miloš. Při řekách babylónských : Dějiny a kultura starověkých říší Předního Orientu. Praha : Vyšehrad, 1990. ISBN 80-7021-032-X.
-
Doporučená:
Pečírková, Jana. Asýrie : od městského státu k říši. Praha : Academia, 2000. ISBN 80-200-0348-7.
-
Doporučená:
Svoboda J. Paleolit a mezolit: Myšlení, symbolismus a umění. Brno, 2002.
-
Doporučená:
Svoboda, J. Paleolit a mezolit: pohřební ritus. Brno, 2003.
-
Doporučená:
Oppenheim, A. Leo. Starověká Mezopotámie: portrét zaniklé civilizace. Praha, 2001. ISBN 80-200-0749-0.
-
Doporučená:
Anthony, David W. The horse, the wheel, and language : how bronze-age riders from the eurasian steppes shaped the modern world. Princeton : Princeton University Press, 2007. ISBN 978-0-691-05887-0.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
64
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
40
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
26
|
Celkem
|
182
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
kurz nemá podmiňující předmět |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
studenti jsou schopni rozlišit a charakterizovat základní kulturní údobí a horizonty paleolitu, mezolitu, neolitu, eneolitu, doby bronzové a železné, charakterizovat základní problémy a otázky procesu hominizace a charakterizovat okolnosti zrodu nejstarších státních útvarů a civilizací. Studenti jsou seznámeni s historickými a intelektuálními okolnostmi vzniku západních věd o pravěku a starověku |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Skupinová konzultace, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Diskuse, |
|
|
|
|