|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHV / SBHN
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHV
/
SBHN
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Vznik, krize a rozpad sovětského bloku
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
9 / -
|
0 / -
|
1 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s příčinami zformování sovětského bloku v regionu střední a jihovýchodní Evropy, s vnitřním vývojem jednotlivých satelitních států Sovětského svazu a s konečným kolapsem tamních komunistických režimů. Vybrané problémy budou podrobněji probírána a diskutována na semináři za aktivní účasti studentů formou přednesení referátu na zvolené téma.
|
Požadavky na studenta
|
Znalost literatury a přednášené látky, písemný test.
|
Obsah
|
1. Příčiny vzniku sovětského bloku - rozpory mezi velmocemi protihitlerovské koalice, zahraniční politika Sovětského svazu na konci druhé světové války, rozdílné výchozí pozice zemí bojujících proti Ose a spojenců nacistického Německa v regionu 2. Sovětizace střední Evropy a období stalinismu v Polsku a Maďarsku 3. Sovětizace jihovýchodní Evropy a období stalinismu v Rumunsku a Bulharsku 4. Etablování komunistických režimů v Jugoslávii a Albánii a první léta jejich existence, sovětsko-jugoslávská roztržka 5. Poststalinské uvolnění ve střední Evropě - liberální období gomulkovského Polska, maďarské povstání 1956 v širších souvislostech 6. Destalinizace na balkánský způsob - "rumunská cesta k socialismu", Bulharsko jako nejvěrnější satelit 7. Specifika vývoje titovské Jugoslávie a hoxhovské Albánie do poloviny 60. let - "samosprávný komunismus" v Jugoslávii, albánská "destalinizace v duchu stalinismu" 8. Normalizace ve střední Evropě - neostalinismus v Polsku, kádárismus v Maďarsku 9. Dynastický komunismus Nicolae Ceau?eska v Rumunsku, zakonzervování režimu Todora Živkova v Bulharsku 10. Národnostní problémy v Jugoslávii, albánská cesta do mezinárodní izolace 11. Pád komunistických režimů v Polsku a Maďarsku 12. Pád komunistických režimů v Rumunsku a Bulharsku 13. Cesta k rozpadu Jugoslávie, pomalé tempo reforem v Albánii
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Prof. PhDr. Aleš Skřivan, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
PhDr. Matěj Bílý, Ph.D. (100%),
Doc. PhDr. Lukáš Novotný, Ph.D. (100%),
Mgr. Filip Šisler (100%),
PhDr. Emil Voráček (100%),
-
Vede seminář:
PhDr. Matěj Bílý, Ph.D. (100%),
Doc. PhDr. Lukáš Novotný, Ph.D. (100%),
Mgr. Filip Šisler (100%),
PhDr. Emil Voráček (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Glenny, Misha. Balkán 1804-1999 : nacionalismus, válka a velmoci. Praha : BB art, 2003. ISBN 80-7257-976-2.
-
Základní:
Durman, Karel. Popely ještě žhavé : velká politika 1938-1991. Díl I., Světová válka a nukleární mír 1938-1964. Praha : Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0697-6.
-
Základní:
Durman, Karel. Popely ještě žhavé velká politika 1938-1991. II., Konce dobrodružství 1964-1991. Vyd. 1. V Praze : Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2358-0.
-
Základní:
Durman, K. Útěk od praporů Kreml a krize impéria. 1964.
-
Doporučená:
Křen, Jan. Dvě století střední Evropy. Praha : Argo, 2005. ISBN 80-7203-612-2.
-
Doporučená:
TEJCHMAN, M., LITERA, B. Moskva a socialistické země na Balkáně 1964?1989: vnější a vnitřní aspekty vývoje a rozpadu sovětského bloku na Balkáně. Praha, 2009.
-
Doporučená:
Tejchman, Miroslav. Sovětizace východní Evropy : země střední a jihovýchodní Evropy v letech 1944-1948. 1. vyd. Praha : Historický ústav, 1995. ISBN 80-85268-45-0.
-
Doporučená:
Vykoukal J.?Litera B.?Tejchman M. Východ. Vznik, vývoj a rozpad sovětského bloku 1944-1989. Praha, 2000.
-
Doporučená:
Moulis, V.; Valenta, J.; Vykoukal, J. P. Vznik, krize a rozpad sovětského bloku v Evropě 1944-1989. Ostrava : Amosium servis, 1991. ISBN 80-85498-01-4.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
18
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
mít přehled o nejdůležitějších událostech dějin sovětského bloku |
orientovat se v základních problémech dějin sovětského bloku |
chápat dějiny sovětského bloku v kontextu světových dějin druhé poloviny 20. století |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
porozumět vědecky strukturované přednášce |
číst a porozumět odbornému textu v anglickém jazyce |
číst a porozumět odbornému textu v českém jazyce |
umět používat adekvátní odbornou terminologii v českém a anglickém jazyce |
využívat elektronické informační zdroje |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat základní etapy dějin sovětského bloku |
vytvořit časovou osu klíčových událostí vnitro- a zahraničněpolitického vývoje jednotlivých satelitů Moskvy |
charakterizovat předpoklady a důvody specifického vývoje Jugoslávie a do určité míry nezávislé politiky Albánie a Rumunska |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
analyzovat příčiny rozporů mezi USA a SSSR a nejdůležitější momenty vývoje jednotlivých satelitních zemí |
kriticky zhodnotit roli a působení významných osobností států sovětského bloku |
analyzovat významné události vnitřní a zahraniční politiky jednotlivých zemí sovětského bloku |
interpretovat důsledky vývoje v jednotlivých satelitech Moskvy včetně Jugoslávie |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Diskuse, |
Samostatná práce studentů, |
Samostudium, |
|
|
|
|