|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KIV / ALG
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KIV
/
ALG
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Algoritmizace
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Algoritmizace
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
59 / -
|
1 / -
|
1 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
KIV/ADT a KIV/IDT
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je naučit studenty používat obecné postupy řešení výpočetních problémů, ale také rozšířit a prohloubit znalosti klasických algoritmů, aby pak v budoucnu sami dokázali problémy analyzovat, navrhnout vhodné řešení a popsat jeho složitost. Cílem je také ukázat, jakým způsobem lze přistupovat k problémům, které jsou ze své podstaty považovány za obtížně řešitelné.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet:
Student musí získat alespoň minimální počet bodů - 2 kontrolní testy, úlohy a práce v hodinách.
Splnění podmínek udělení zápočtu - do konce zimního semestru.
Zkouška:
Písemná forma s možnou ústní částí. Ke složení zkoušky je nutné získat alespoň minimální počet bodů z písemné části.
Z důvodu průběžné aktualizace předmětu je pro získání zápočtu při opakovaném zapsání předmětu (viz SZŘ čl. 24 odst. 3) nutné souhlasné vyjádření garanta předmětu.
|
Obsah
|
- Úvod, postup při návrhu řešení problému, zápis algoritmů, časová a prostorová složitost
- Řazení (quick-sort, dolní odhad časové složitosti problému řazení, counting-sort, radix-sort)
- Metoda hledání s návratem
- Rozděl a panuj
- Dynamické programování
- Hladové algoritmy a optimalita řešení
- Principy návrhu grafových algoritmů (Dijkstra, Bellman-Ford, Floyd-Warshall, Kruskal)
- Stromové struktury - reprezentace intervalů, prefixových součtů a disjunktních množin
- Algoritmy zpracování textů - vyhledávání podřetězců
- NP-úplné problémy, splnitelnost logického obvodu, dokazování NP-úplnosti
- Možnosti řešení NP-úplných úloh
- Řešení problémů vyžadujících kombinaci více principů
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
|
30
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
42
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
20
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
12
|
Celkem
|
156
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
asymptotická složitost |
princip fungování základních datových struktur (pole, halda, zásobník, fronta, spojový seznam, strom) a složitost souvisejících operací |
reprezentace grafů a základní algoritmy jejich prohledávání |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
základní znalosti programování |
rekurzivní volání funkcí |
rutinní používání základních datových struktur |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
obecné metody návrhu algoritmů |
principy algoritmů a datových struktur probíraných na přednášce |
třídy složitosti P a NP, pojem NP-úplný problém, převoditelnost, možnosti řešení |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
používat obecné metody pro návrhu algoritmů |
analýza složitosti algoritmů |
schopnost naprogramovat daný algoritmus |
zařadit daný algoritmus do kategorie obecných metod návrhu |
rozpoznat NP-úplné problémy |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Písemná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Písemná zkouška, |
Test, |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
E-learning, |
Řešení problémů, |
Demonstrace dovedností, |
Samostudium, |
Individuální konzultace, |
Diskuse, |
Přednáška založená na výkladu, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Řešení problémů, |
Demonstrace dovedností, |
Individuální konzultace, |
Diskuse, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Řešení problémů, |
Demonstrace dovedností, |
Individuální konzultace, |
Diskuse, |
|
|
|
|