|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KIV / DB1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KIV
/
DB1
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Databázové systémy 1
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
185 / -
|
1 / -
|
1 / 3
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
KIV/DB1-E
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KSO/SBZIM
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s tvorbou datových modelů a jejich realizací ve zvoleném databázovém systému. Seznámit s principy současných SŘBD a zejména s principy transakčního zpracování dat. Vysvětlit relační model dat, základy relační algebry, normální formy a naučit základy jazyka SQL.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet je udělen za jednoduchou databázovou aplikaci v rozsahu minimálně pěti tabulek, odevzdanou nejpozději do konce ledna aktuálního akademického roku. Aplikace bude realizována v prostředí SŘBD Oracle nebo SŘBD MariaDB, s jejichž základy bude student na cvičení seznámen. Spolu s předvedením aplikace bude odevzdán referát, jehož struktura bude probrána a vysvětlena také na cvičení.
Z důvodu průběžné aktualizace předmětu je pro získání zápočtu při opakovaném zapsání předmětu (viz SZŘ čl. 24 odst. 3) nutné souhlasné vyjádření garanta předmětu.
Zkouška je konána formou písemného testu, který může být doplněn krátkým pohovorem.
|
Obsah
|
1. SŘBD, požadavky kladené na SŘBD a jeho vlastnosti.
2. Konceptuální modelování, E-R-A modely.
3. Běžné chyby v E-R-A modelech, fan trap
4. Cykly v E-R-A modelech, chasm trap, generalizace a specializace v E-R-A modelech.
5. Relační model dat, relační algebra.
6. Jazyk SQL: DDL, DML.
7. Deklarativní integritní omezení, oprávněnost přístupu k datům dle SQL.
8. Síťový model dat, hierarchický datový model.
9. Funkční závislost atributů, Armstrongova pravidla.
10. Základní normální formy, věta o dekompozici.
11. Vyšší normální formy, multizávislost.
12. Transakce, žurnál, základní způsoby použití žurnálu, základní principy transakčního zpracování, konzistence databáze.
13. Paralelní zpracování transakcí, zamykání záznamů a s tím spojené problémy, časové značky.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům jsou postupně zpřístupňovány prezentace jednotlivých přednášek. Dále jsou postupně studentům nabízeny praktické návody, jak vytvořit různé typy datových modelů včetně vypracovaných modelů, které jsou vytvořeny podle těchto návodů. Všechny tyto materiály jsou nabízeny v Courseware předmětu, a to na stránkách Přednášky a Cvičení.
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Ing. Martin Zíma, Ph.D. ,
-
Přednášející:
Ing. Martin Zíma, Ph.D. (100%),
-
Cvičící:
Ing. Martin Dostal, Ph.D. (100%),
Ing. Martin Prantl, Ph.D. (100%),
Ing. Jan Rychlík (100%),
Ing. Martin Zíma, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Connolly, Thomas M.; Begg, Carolyn E. Database systems : a practical approach to design, implementation, and management. 3rd ed. Harlow : Addison-Wesley, 2002. ISBN 0-201-70857-4.
-
Základní:
Pokorný, J., Valenta, M. Databázové systémy. Praha: Česká technika - nakladatelství ČVUT, 2020. ISBN 978-80-01-06696-6.
-
Základní:
Stephens, Ryan K.; Plew, Ronald R.; Jones, Arie. Naučte se SQL za 28 dní. 1. vydání. 2012. ISBN 978-80-251-2700-1.
-
Doporučená:
Teorey, Toby. Database modeling and design. Burlington, 2011. ISBN 978-0-12-382020-4.
-
Doporučená:
Connolly, Thomas M., Begg, Carolyn E. Database systems : a practical approach to design, implementation, and management. Uttar Pradesh: Pearson India Education Services, 2020. ISBN 978-93-534-3891-3.
-
Doporučená:
Pokorný, Jaroslav; Halaška, Ivan. Databázové systémy. Vyd. 2., přeprac. Praha : Vydavatelství ČVUT, 2003. ISBN 80-01-02789-9.
-
Doporučená:
Scheber, Anton. Databázové systémy. 1. vyd. Praha : SNTL, 1988.
-
Doporučená:
Pokorný, Jaroslav. Databázové systémy 2. Vyd. 1. Praha : Nakladatelství ČVUT, 2007. ISBN 978-80-01-03797-3.
-
Doporučená:
Conolly, Thomas; Begg, Carolyn E.; Holowczak, Richard. Mistrovství - databáze : profesionální průvodce tvorbou efektivních databází. Vyd. 1. Brno : Computer Press, 2009. ISBN 978-80-251-2328-7.
-
Doporučená:
Pokorný J. Počítačové databáze, Výběr informací z organizační a výpočetní techniky. KS Praha, 1991.
-
Doporučená:
Chong, Raul; Hakes, Ian; Ahuja, Rav. Začínáme s DB2 Express-C : kniha od komunity pro komunitu. 3. vyd. Praha : DNS, 2009.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
65
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
40
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
10
|
Celkem
|
155
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
aplikovat základní znalosti imperativního programování |
aplikovat základní znalosti operačních systémů |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
aktivně programovat v imperativním programovacím jazyce |
vhodně zvolit základní datové struktury |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
znát problematiku transakčního zpracování a zásady paralelního běhu transakcí |
navrhnout E-R-A model jednoduché reálné situace |
orientovat se v datovém modelování s využitím grafické notace E-R-A |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
napsat jednoduché příkazy v jazyce SQL |
vytvořit jednodušší databázovou aplikaci |
realizovat E-R-A model jednoduché reálné situace ve zvoleném SŘBD |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostatná práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Řešení problémů, |
Demonstrace dovedností, |
Diskuse, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
|
|
|
|