|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KIV / DB1-E
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KIV
/
DB1-E
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Databázové systémy 1
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
8 / 40
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
KIV/DB1
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KSO/SBZIM
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s tvorbou datových modelů a jejich realizací ve zvoleném databázovém systému. Seznámit s principy současných SŘBD a zejména s principy transakčního zpracování dat. Vysvětlit relační model dat, základy relační algebry, normální formy a naučit základy jazyka SQL.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet je udělen za návrh a realizaci databáze v rozsahu minimálně pěti tabulek a ilustračními daty odevzdanou i s dokumentací nejpozději poslední prosincový den.
Zkouška je konána formou písemného testu, který může být doplněn krátkým pohovorem. Mezní termín je poslední lednový den.
Z důvodu průběžné aktualizace předmětu je pro získání zápočtu při opakovaném zapsání předmětu (viz SZŘ čl. 24 odst. 3) nutné souhlasné vyjádření garanta předmětu.
|
Obsah
|
SŘBD, požadavky a vlastnosti.
Konceptuální modelování.
E-R a E-R-A modely.
Chyby a pasti v E-R-A modelech.
Relační model dat, relační algebra. Pojmy relace, entita, soubor, tabulka.
Závislost atributů, normální formy.
Základy SQL, definování datových struktur v SQL, příkaz SELECT.
Embedded SQL, ODBC. Integritní omezení v SQL. Triggery. Oprávněnost přístupu k datům dle SQL.
Transakce, žurnál, základní způsoby použití žurnálu, základní principy transakčního zpracování, konzistence databáze.
Paralelní zpracování transakcí, zamykání záznamů a s tím spojené problémy, časové značky.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům jsou k dispozici všechny podstatné informace a materiály v elektronické podobě prostřednictvím CourseWARE integrovaného do univerzitního portálu.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Database eLearning
(RUSSELL, Gordon)
-
Základní:
CONNOLLY, Thomas; BEGG, Carolyn; HOLOWCZAK, Richard. Database Systems: A Practical Approach to Design, Implementation and Management. Pearson, 2014. ISBN 978-1-292-06118-4.
-
Rozšiřující:
CHOPRA Rajiv. Database Management System (DBMS): A Practical Approach. S. Chand Publishing, 2016. ISBN 978-93-856-7634-5.
-
Rozšiřující:
PANNEERSELVAM, R. Database Management Systems. PHI Learning, 2018. ISBN 978-93-874-7210-5.
-
Rozšiřující:
TALE, Steve. SQL: The Ultimate Beginners Guide: Learn SQL Today. 2016. ISBN 978-15-336-0456-9.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
10
|
Kontaktní výuka
|
65
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
40
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Celkem
|
155
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
aplikovat základní znalosti imperativního programování |
aplikovat základní znalosti operačních systémů |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
aktivně programovat v imperativním programovacím jazyce |
vhodně volit základní datové struktury |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
navrhnout E-R-A model jednoduché reálné situace |
orientovat se v datovém modelování s využitím grafické notace E-R-A |
znát problematiku transakčního zpracování a zásady paralelního běhu transakcí |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
navrhnout E-R-A model reálné situace |
vytvořit databázi ve zvoleném SŘBD |
psát příkazy v jazyce SQL |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostatná práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Diskuse, |
|
|
|
|