|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KIV / GRG
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KIV
/
GRG
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Grafická rozhraní a GPU
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Dát studentům důkladnou znalost a praktickou zkušenost s technikami pro programování moderních grafických akcelerátorů a ukázat běžně používané postupy pro psaní real-time efektů a matematických výpočtů na GPGPU.
|
Požadavky na studenta
|
Vypracování samostatného semestrálního projektu, ve kterém budou naučené techniky využity a získání alespoň 50% možných bodů z jeho hodnocení a úspěšné absolvování zkoušky.
Z důvodu průběžné aktualizace předmětu je pro získání zápočtu při opakovaném zapsání předmětu (viz SZŘ čl. 24 odst. 3) nutné souhlasné vyjádření garanta předmětu.
|
Obsah
|
1 Úvod do předmětu, seznámení s grafickými knihovnami OpenGL a Direct3D.
2 Vertex pipeline.
3-4 Pixel pipeline, z-buffer, textury.
5 Programovatelné GPU, shading language.
6 Světlo a stín, aproximace světel, ostré a měkké stíny.
7 Materiály, isotropní a anisotropní aproximace materiálů, environmental mapping, průhlednost a průsvitnost.
8 Lokální modifikace povrchu, bump mapping, normálové mapy, occlusion mapping.
9 Zpracování výstupu, post-processing obrazu, HDR.
10 Vizualizace dat, objemová data, vektorová pole.
11 Obecný výpočet na GPU, matematika, geometrie.
12 Mobilní a webová 3d grafika.
13 Rezerva.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Joey de Vries. Learn OpenGL: Learn modern OpenGL graphics programming in a step-by-step fashion. 2020. ISBN 9789090332567.
-
Základní:
Graham Sellers, Richard Wright Jr., Nicholas Haemel. OpenGL Superbible: Comprehensive Tutorial and Reference 7th Edition. 2021. ISBN 978-0672337475.
-
Doporučená:
Kelly Dempski. Advanced Lighting and Materials with Shaders. 2004.
-
Doporučená:
Wolfgang Engel. GPU Zen: Advanced Rendering Techniques. 2017.
-
Doporučená:
Wolfgang Engel. GPU Zen 2: Advanced Rendering Techniques. 2019.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Projekt individuální [40]
|
60
|
Kontaktní výuka
|
65
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
20
|
Celkem
|
145
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
prokázat základní znalosti matematické analýzy a lineární algebry na úrovni předmětů KMA/M1 a KMA/LA |
vysvětlit základní principy fungování grafické pipeline a navázání na knihovnu OpenGL či Direct3D |
popsat základní algoritmy počítačové grafiky (transformace, osvětlovací modely) |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
psát programy v libovolném jazyce, který umožňuje propojení s grafickou knihovnou OpenGL či Direct3D (doporučeno C, C++, C#) |
využívat integrované vývojové prostředí |
aplikovat znalosti lineární algebry pro práci s vektory a maticemi |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlit funkci programovatelné grafické pipeline |
popsat standardní knihovny pro práci s 3D grafikou a GPGPU výpočty |
orientovat se v současných technologiích pro 3D grafiku a výpočty na GPGPU |
vysvětlit běžně používané techniky a algoritmy real-time počítačové grafiky |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
práce s standardní knihovnou pro práci s 3D grafikou a GPGPU výpočty |
rutinním způsobem používat jazyky pro programování grafické pipeline (HLSL, GLSL či CG) |
analyzovat vhodnost problému pro implementaci na GPGPU |
implementovat netriviální grafické efekty a matematické výpočty na GPGPU |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Výstupní projekt, |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Výstupní projekt, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Ústní zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Skupinová konzultace, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostatná práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|