|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KIV / PRO
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KIV
/
PRO
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Programátorské strategie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
4 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
KIV/PRO-E
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Naučit studenty takové algoritmické strategie, které se v základních algoritmických kursech neprobírají, a upevnit znalost těch, které již znají. Vést je k algoritmickému myšlení a k zlepšení jejich schopností řešit odborné problémy.
|
Požadavky na studenta
|
Vypracování většího množství malých projektů z oblasti algoritmizace a programování a prezentace řešení před kolegy spojená s obhajobou a diskusí o navrženém řešení. Student si množství, téma a typ prací (teoretické, prezentační, implementační) volí sám ze zadaného seznamu tak, aby dosáhl alespoň minimálního požadovaného počtu bodů. Další body je možné získat aktivitou na cvičení. Body se započítávají ke zkoušce. Zkouška je písemná a ústní.
Z důvodu průběžné aktualizace předmětu je pro získání zápočtu při opakovaném zapsání předmětu (viz SZŘ čl. 24 odst. 3) nutné souhlasné vyjádření garanta předmětu.
|
Obsah
|
1. Úvod do algoritmů - správnost a účinnost algoritmů, robustnost, analýza, hledání řešení neznámého problému
2.-6. Algoritmické strategie - hrubá síla, greedy, inkrementální algoritmy, rozděl a panuj, dynamické programování, backtracking
7. Randomizované algoritmy
8. Data stream algoritmy
9. In-place a in situ algoritmy
10. Heuristiky a přibližná řešení
11. Algoritmická složitost v praxi
12. Novinky a trendy
13. Vybrané zajímavé "rekreační" úlohy
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Podklady přednášek v ČJ a AJ (soubory formátu pdf).
Namluvená česká verze přednášek (soubory formátu MP4).
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Podklady k přednáškám a cvičením na I:\public_html\vyukaZCU.html
(Kolingerová, Ivana)
-
Základní:
Příklady ze soutěže ACM Programming Contest
(ACM)
-
Základní:
Skiena, Steven S. The algorithm design manual. New York : Springer, 1998. ISBN 0-387-94860-0.
-
Doporučená:
Hromkovič, Juraj. Algorithmics for hard problems : introduction to combinatorial optimization, randomization, approximation, and heuristics. 2nd ed. Berlin : Springer, 2003. ISBN 3-540-44134-4.
-
Doporučená:
Moret, Bernard M. E.; Shapiro, H. D. Algorithms from P to NP. Vol. 1, Design & efficiency. Redwood City : Benjamin/Cummings Publishing, 1991. ISBN 0-8053-8008-6.
-
Doporučená:
Rawlins, Gregory J. E. Compared to what? : an introduction to the analysis of algorithms. New York : Computer Science Press, 1992. ISBN 0-7167-8243-X.
-
Doporučená:
Dvořák, Stanislav. Dekompozice a rekursivní algoritmy. Praha : Grada, 1992. ISBN 80-85424-76-2.
-
Doporučená:
Gonnet, Gaston H.; Baeza-Yates, R. Handbook of algorithms and data structures : in Pascal and C. Wokingham : Addison-Wesley, ----. ISBN 0-201-41607-7.
-
Doporučená:
Michalewicz, Z.; Fogel, D.B. How to solve it: Modern Heuristics. Springer-Verlag, 2000.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
5
|
Projekt individuální [40]
|
40
|
Celkem
|
137
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
samostatně vytvořit jednoduchý algoritmus |
využívat v algoritmizaci datové struktury pole, seznam, strom |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
programovat v jazyce Java nebo C nebo C++ nebo C# nebo Pascal/Delphi |
samostatně studovat odbornou literaturu z oblasti informatiky |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
základních algoritmické strategie a jejich využití pro konkrétní úlohy a typy dat |
znalost dalších moderních metod, jako jsou randomizované, data stream a in-place algoritmy |
zběžná informace o novinkách a trendech v oblasti algoritmizace |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
dovednost v navrhování algoritmů pro řešení konkrétních úloh |
vyhodnocení vhodnosti použití algoritmu pro daný problém |
porozumění odbornému informatickému textu a jeho zkrácený přepis |
analýza jednoduššího programátorského díla s dokumentací |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Ústní zkouška, |
Výstupní projekt, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Výstupní projekt, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Řešení problémů, |
Prezentace práce studentů, |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|