|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KIV / ZOF
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KIV
/
ZOF
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Základy obecné fyziologie člověka
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
1
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KIV/DGSM
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Získat znalosti o molekulárně biologických a elektrofyziologických základech obecné fyziologie člověka. Předmět umožňuje nebiologicky edukované množině studentů technických oborů získat klíčové informace o podstatě membránových, buněčných a systémových procesů.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet:
Z důvodu průběžné aktualizace předmětu je pro získání zápočtu při opakovaném zapsání předmětu (viz SZŘ čl. 24 odst. 3) nutné souhlasné vyjádření garanta předmětu.
Zkouška: zkušební otázky
Podrobnosti a aktuality: http://www.kiv.zcu.cz/~novyp/zof/zof.html
|
Obsah
|
1. Globální struktura živých systémů. Elementární základy stavby živých systémů.
2. Biologické membrány; membránová jednotka; funkční proteiny; integrální, periferní a kotevní proteiny; receptory biologických kanálů; membránové iontové kanály; podbuněčné organické systémy.
3. Genetická informace; mutace; zkreslení a poruchy genetické informace.
4. Homeostatické principy.
5. Elektrofyziologie biologických membrán; membránové napětí; membránové proudy; klidové a akční membránové napětí; elektrochemické membránové napětí.
6. Elektrofyziologické vlastnosti membránových iontových kanálů; struktura kanálu; aktivační signál. Akční napětí jako základní typ signálu umožňujícího axiální membránový transport informace.
7. Způsoby kódování neelektrických signálů do specifických sekvencí akčních napětí.
8. Přestup látek přes biologické membrány.
9. Obecná stavba buňky; cytoskeleton a jeho význam pro celulární informatiku; multicelulární systémy.
10. Subcelulární a buněčné mechanismy produkce fyzikální síly; svalová buňka. Řízení a regulace motoriky. Pohyb v dvourozměrném a trojrozměrném prostoru; motorika a inerce.
11. Nervová soustava jako jeden ze systémů příjmu zevních a vnitřních signálů, jejich zpracování a vypracování optimálního vzorce odpovědi. Principy orientace v 2D prostoru; determinace hloubky prostoru a vzdálenosti.
12. Motivace; význam emocí; úloha limbického systému; současné možnosti analýzy procesu označovaného myšlení.
13. Teorie biologického chaosu a informace; chaos a střet jako motory biologického vývoje.
Podmínky existence uhlíkového života.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Rokyta Richard, Marešová Dana, Turková Zuzana. Somatologie - učebnice. Wolters Kluwer, 2016.
-
Doporučená:
Silbernagl, Stefan; Despopoulos, Agamemnon. Atlas fyziologie člověka : 6. vydání, zcela přepracované a rozšířené. Vyd. 3. české. Praha : Grada, 2004. ISBN 80-247-0630-X.
-
Doporučená:
Janský, Ladislav. Fyziologie živočichů a člověka I : Určeno pro posl. fak. přírodověd.. 2., přeprac. vyd. Praha : SPN, 1988.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
65
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
56
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
Celkem
|
161
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
rozumět obsahu předmětu KIV/UIR pro další studium v kontextu obecné fyziologie |
využít poznatky z předmětu KIV/TI při studiu obecné fyziologie |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
aplikovat nástroje a poznatky inženýrské informatiky při studiu obecné fyziologie |
dekomponovat složité úlohy a analyzovat je |
dokázat algoritmizovat úlohy |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
ovládat molekulárně biologické a elektrofyziologické základy obecné fyziologie člověka |
porozumět podstatě membránových, buněčných a systémových procesů |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
využít poznatky z elektrofyziologie v návrzích aplikací v oboru umělé inteligence |
chápat nervovou soustavu jako systém příjmu zevních a vnitřních signálů |
rozumět elektrofyziologii biologických membrán a vzniku akčního napětí jako základního typu signálu pro transport informace |
pochopit způsoby kódování neelektrických signálů do specifických sekvencí akčních napětí |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
takto získané informace jsou východiskem pro další studium v této oblasti nebo jsou dostatečným základem pro aktivní tvořivé využití v sekundárních aplikacích typu biomedicínské technologie, měření na živých systémech, modelování živých systémů, biotika a bioinformatika |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Seminární práce, |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Individuální konzultace, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Individuální konzultace, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|