|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KKE / ATC
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KKE
/
ATC
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Pokročilé termodynamické cykly
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
2 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KKE/KCHC
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s teorií a aplikací kombinovaných tepelných cyklů s více pracovními látkami (CCGT, HRSG, IGCC, STIG) a s cykly jaderných elektráren IV. generace.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet: Aktivní účast na přednáškách a cvičeních. Vypracování semestrální práce referátu na vybrané téma z ATC.
Zkouška: Znalost teorie v rozsahu odpřednesené látky, schopnost aplikace.
|
Obsah
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s teorií a aplikací kombinovaných tepelných cyklů s více pracovními látkami (CCGT, HRSG, IGCC, STIG) a s cykly jaderných elektráren IV. generace.
Témata přednášek podle týdnů v semestru:
1. Otevřený cyklus spalovací turbíny, popis cyklu beze ztrát a se ztrátami, přechod od otevřeného cyklu spalovací turbíny k paroplynovému cyklu (PPC), základní pravidla návrhu spalinového výměníku v paroplynovém cyklu (HRSG)
2. Pokročilá pravidla návrhu HRSG, použití přitápění, vícetlakové HRSG, specifika spalovacích a parních turbín do PPC, chování spalovacích turbín v nenávrhových provozech, způsoby regulace spalovacích turbín, výpočty HRSG v nenávrhových stavech, význam klouzavého tlaku
3. Vstřikování vody a vodní páry do cyklu spalovací turbíny (STIG), opatření pro zlepšení účinností PPC, paroplynové cykly se zplyňováním uhlí (IGCC)
4. Uzavřené cykly s plynovou turbínou (CCGT) s héliem, argonem, dusíkem a s nadkritickým CO2
5. Organický Rankinův cyklus (ORC), požadavky na vlastnosti médií pro ORC, aplikace ORC, Kalinův cyklus, binární oběh se rtutí
6. Kogenerace, význam a využití kogenerace, definice účinnosti při kogeneraci, typická uspořádání cyklů pro kogeneraci s parní a se spalovací turbínou, zvláštnosti konstrukce parních turbín pro kogeneraci, trigenerace
7. Tepelné cykly používané pro "repowering" tj. částečnou nebo úplnou konverzi stávajících elektráren na PPC
8. Cykly pro odsolování mořské vody, technologie Multi-Stage Flash (MSF), Multi-Effect Distillation (MED), Thermal Vapour Compression (TVC) a reverzní osmóza (RO)
9. Tepelné cykly solárních elektráren, tepelné cykly technologií používaných pro zachycování CO2
10. Tepelné cykly jaderných elektráren IV. generace, vysokoteplotní reaktory (VHTR), reaktory chlazené nadkritickou vodou (SCWR), reaktory chlazeným tekutými solemi (MSR), reaktory chlazené plynem (GFR), reaktory chlazené sodíkem (SFR) a olovem (LFR)
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Horlock, John Harold. Advanced Gas Turbine Cycles. Oxford, 2003. ISBN 0-08-044273-0.
-
Základní:
Kehlhofer, Rolf et al. Combined-cycle gas & steam turbine power plants. 3rd ed.. Tulsa, 2008. ISBN 978-1-59370-168-0.
-
Základní:
Konečný, Václav; Zachystal, Miloš. Návrh paroplynového zařízení. Část 1. 1. vyd. V Plzni : Západočeská univerzita, 2007. ISBN 978-80-7043-532-8.
-
Doporučená:
Schleicher, R., Raffray, A. R., Wong, C. P. An assessment of the Brayton cycle for high performance power plants. UC San Diego, 2000.
-
Doporučená:
Quoilin, Sylvain a Lemort, Vincent. Technological and Economical Survey of Organic Rankine Cycle. Thermodynamics Laboratory University of Li?ge, 2009.
-
Doporučená:
Škopek, Jan. Tepelné turbíny a turbokompresory. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 2010. ISBN 978-80-7043-862-6.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
44
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
34
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
využívat samostatně teoretické znalosti z termomechaniky a teorie sdílení tepla a hmoty |
vyložit teorii jednoduchého tepelného cyklu parní turbíny (Rankinova cyklu) a plynové turbíny (Braytonův cyklus) |
znát jeden cizí jazyk (AJ nebo NJ) pasivně alespoň v úrovni B1 |
orientovat se zběžně v principech funkce moderních energetických zařízení |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
orientovat se v diagramu vlastností vodní páry (h-s diagram) a znalost aplikovat i na podobné diagramy jiných pracovních látek (ORC, CO2) |
propočítat jednoduchý tepelný cyklus parní turbíny (Rankinův cyklus) a plynové turbíny (Braytonův cyklus) |
používat výpočtových možností tabulkových procesorů (Excel) |
pracovat samostatně s cizojazyčnými informačními zdroji (AJ nebo NJ) |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
znát výpočetní metody v oblasti termodynamiky pokročilých cyklů tepelných strojů |
popsat a analyzovat různé typy kombinovaných cyklů a cyklů s netradičními médii (ORC, CO2, helium) včetně jejich optimalizace |
popsat principy funkce moderních energetických zařízení - pro solární aplikace, pro zplyňování uhlí a pro odsolování |
orientovat se v typech a principech jaderných elektráren IV. generace |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
analyzovat tepelné oběhy moderních energetických zařízení, počítat jejich měrnou práci, účinnosti a výkon zařízení |
používat vhodný softwarový nástroj (např. Thermoflow) k výpočtům a analýze tepelných cyklů moderních energetických zařízení |
umět srozumitelně sdělit odborníkům i laikům informace o moderních energetických zařízeních |
odhadnout další vývoj v oboru energetických zařízení |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
|
|
|
|