|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KKE / JEV
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KKE
/
JEV
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Výstavba, montáž a provoz JE
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
6 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Základní fyzikální popis řízené štěpné reakce. Blokové schéma jaderné elektrárny. Garanční provoz a zkoušky zařízení jaderné elektrárny. Vyhodnocení garančních zkoušek. Najíždění s blokem po různě dlouhé provozní přestávce. Bezpečnostní zařízení jaderného bloku. Kontrolní provozní systémy. Bezpečnost práce při montáži. Provozní předpisy. Příčiny a místa nejčastějších poruch primárního i sekundárního zařízení. Účast na spouštění bloku (podle možnosti). Soubor přednášek poskytne informace o uvádění jaderného bloku do provozu, hlavních etapách zkoušek a spouštění, komplexním vyzkoušení, garančním měření, provozu a údržbě jaderného bloku, provozní a spouštěcí dokumentaci a o legislativních souvislostech jednotlivých fází spouštění a provozu. Seznámení s nejdůležitějšími zkouškami a měřeními při zkouškách, jejich návrhem, realizací a vyhodnocením. Cyklus přednášek bude založen především na realizované praxi a poznatcích ze spouštění a počátečního provozu elektrárny Temelín.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na přednáškách a cvičeních, napsání zápočtového testu a ústní zkouška (okruh otázek je totožný s jednotlivými tématy přednášek).
|
Obsah
|
Základní fyzikální popis řízené štěpné reakce. Blokové schéma jaderné elektrárny. Garanční provoz a zkoušky zařízení jaderné elektrárny. Vyhodnocení garančních zkoušek. Najíždění s blokem po různě dlouhé provozní přestávce. Bezpečnostní zařízení jaderného bloku. Kontrolní provozní systémy. Bezpečnost práce při montáži. Provozní předpisy. Příčiny a místa nejčastějších poruch primárního i sekundárního zařízení. Účast na spouštění bloku (podle možnosti). Soubor přednášek poskytne informace o uvádění jaderného bloku do provozu, hlavních etapách zkoušek a spouštění, komplexním vyzkoušení, garančním měření, provozu a údržbě jaderného bloku, provozní a spouštěcí dokumentaci a o legislativních souvislostech jednotlivých fází spouštění a provozu. Seznámení s nejdůležitějšími zkouškami a měřeními při zkouškách, jejich návrhem, realizací a vyhodnocením. Cyklus přednášek bude založen především na realizované praxi a poznatcích ze spouštění a počátečního provozu elektrárny Temelín.
Témata přednášek:
1. Úvod do problematiky. Význam předmětu,harmonogram přednášek a cvičení,
2. Obeznámení se s pomocnými systémy primárního okruhu.
3. Primární okruh - hydraulické charakteristiky, úplná charakteristika hlavního cirkulačního čerpadle.
4. Montáž, čistá montáž.
5. Pomontážní čisticí operace.
6. Síťový graf, síťová analýza, využití při plánování prací při montáži a spouštění.
7. Fyzikální spouštění - zavážení paliva, kontrola podkritičnosti, multiplikační koeficient podkritické soustavy, způsoby dosahování kritického stavu. Zkouška na modelu.
8. Energetické spouštění, sekvence, testy základních režimů provozu bloku a vybraných přechodových režimů.
9. Radiační ochrana.
10. Provoz.
11. Regulace frekvence a předávaného výkonu - primární sekundární, terciální.
12. Odstávka na překládku paliva - program inspekcí, programy údržby.
13. Údržba plánovitá, nahodilá, reliability centred maintenance.
14. Kultura bezpečnosti.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. RNDr. Daniel Duda, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Doc. RNDr. Daniel Duda, Ph.D. (50%),
Doc. Ing. František Hezoučký, Ph.D. (100%),
Ing. Vojtěch Janský (50%),
-
Cvičící:
Doc. RNDr. Daniel Duda, Ph.D. (50%),
Doc. Ing. František Hezoučký, Ph.D. (100%),
Ing. Vojtěch Janský (50%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Bečvář, Josef. Jaderné elektrárny. Praha : SNTL, 1981.
-
Základní:
Dubšek, F. Základy teorie a stavby jaderných reaktorů. VUT Brno, 1990.
-
Doporučená:
Heřmanský, Bedřich. Jaderné reaktory. Praha : SNTL, 1981.
-
Doporučená:
Ronald Allen Knief. Nuclear Engineering. 2008. ISBN 978-0-89448-458-2.
-
Doporučená:
Hejzlar, Radko. Stroje a zařízení jaderných elektráren - Díl 1. ČVUT Praha, 2000.
-
Doporučená:
Hejzlar, Radko. Stroje a zařízení jaderných elektráren - Díl 2. ČVUT Praha, 2000.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
22
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat strukturu atomu, elementární částice a interakce mezi částicemi |
popsat základní vlastnosti neutronů, interakce neutronů a základní veličiny reaktorové fyziky
|
porozumět principu štěpné řetězové reakce |
porozumět difuzi neutronů |
vyjádřit děje v jaderném reaktoru rovnicí čtyř koeficientů |
popsat typy jaderných reaktorů dle typu reakce, moderátoru a chladiva |
samostatně využívat znalosti z oblasti termomechaniky a mechaniky tekutin |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
schopnost syntetizovat dílčí znalosti získané studiem v jiných oblastech |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vymezit základní pojmy z jaderné energetiky |
popsat a vysvětlit průběh výstavby, montáže a provozu jaderných elektráren |
porozumět přechodovým režimům spojených s najížděním a odstavováním bloku |
popsat výpadky základního zařízení a řešení jejich následků |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
komunikovat se specialisty z oblasti plánování výstavby a uvádění do provozu jaderných bloků |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
|
|
|
|