|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KKS / CT
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KKS
/
CT
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Člověk a technika
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
101 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Představit studentům základním poznatky z oblasti vývoje techniky.
- Popularizovat techniku a získávat studenty pro studium technických oborů.
- Objasní studentům historický vývoj techniky a nastíní budoucí trendy v této oblasti.
|
Požadavky na studenta
|
Podmínky udělení zápočtu:
- Aktivní účast na přednáškách min 75 %
- Splnění podmínek závěrečného testu
|
Obsah
|
Vztah člověka a technických systémů. Nejvýznamnější světové mezníky rozvoje techniky od dávnověku po dnešek. Význam techniky pro rozvoj lidské civilizace i každého jednotlivce. Úrovně lidského poznání. Závislost člověka na technických systémech. Propojení a vzájemné ovlivňování rozvoje techniky a procesu humanizace člověka. Přehled základních technických oborů a typických technických systémů, s uvedením jejich účelu, charakteristických funkcí a orgánů. Historie techniky jako zdroj poznatků, zkušeností a inspirace. Současný stav a trendy rozvoje techniky.
Přednášky:
1. Úvod, cíl předmětu, podmínky pro udělení zápočtu. Vynálezy a objevy, které mohou změnit svět. Domácí spotřebiče pro rok 2020... Jde to i bez vzduchu. Věčná pneumatika je tu!
2. Historie a současnost kolejových vozidel a rozvoj kolejové dopravy. Vyzvaná přednáška. Přednáší odborník z dané oblasti.
3. Člověk a technické systémy (TS). Vliv TS na vývoj lidstva. Přehled některých TS a jejich vývoj v průběhu času.
4. Historie a současnost tvářecích strojů. Rozvoj technologií tváření. Vyzvaná přednáška. Přednáší odborník z dané oblasti.
5. Intelektuální vývoj lidstva. Rozkvět řemesel, rozvoj obchodu a dopravy. Dobývání a zpracování surovin. Využití kovů. Mayové - vyspělá civilizace, důmyslný kalendář, proroctví ...
6. Egypt. Technické parametry Cheopsovi pyramidy. Kanalizační systémy v Sumerských městech. Hlavní potravinový článek "pivochléb" (pivo).
7. Historie a současnost automobilní techniky. Rozvoj dopravy. Vyzvaná přednáška. Přednáší odborník z dané oblasti.
8. Helénský svět. Přírodní vědy předběhly techniku. Válka podnětem technických vynálezů. Budování cest. Rozmach přírodních věd.
9. Ilustrativní zajímavosti 600 - 501 př. n. l. Pythagoras, Theodoros. ŘÍMSKÉ IMPÉRIUM od roku 300 př.n.l. do roku 400 n.l. Rozmach mechaniky. Luxusní materiál - sklo
10. Evropský středověk. V roce 400 - 1400 n. l. Stavební techniky Slovanů. Odlévání zvonů. Větrné mlýny. Vodní kola. Knihtisk. Renesance 1400 - 1600 n. l. Radost z technického myšlení. Pro rozvoj technického myšlení na panovnických dvorech v období renesance bylo charakteristické spojení umění s technikou. První inženýr Tacolo.
11. Historie a současnost výrobních strojů. Moderní trendy v oblasti výrobních strojů. Vyzvaná přednáška. Přednáší odborník z dané oblasti.
12. Rezerva.
13. Závěrečný test.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům jsou k dispozici podstatné informace a studijní opory na COURSEWARE ZČU.
Studentům je k dispozici kurz v MS Teams se všemi podstatnými informacemi a materiály.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Zeithammer, Karel. Vývoj techniky. 1. vyd. Praha : ČVUT, 1994. ISBN 80-01-01122-4.
-
Doporučená:
Wessely, E., Šeminský, J. Dějina a vývoj techniky. ELFA, Košice, 2000.
-
Doporučená:
Hlušičková, Hana. Technické památky v Čechách, na Moravě a ve Slezsku. I. díl, A-G. Vyd. 1. Praha : Libri, 2001. ISBN 80-7277-043-8.
-
Doporučená:
Hlušičková, Hana. Technické památky v Čechách, na Moravě a ve Slezsku. II. díl, H-O. Vyd. 1. Praha : Libri, 2002. ISBN 80-7277-044-6.
-
Doporučená:
Hlušičková, Hana. Technické památky v Čechách, na Moravě a ve Slezsku. III. díl, P-S. 1. vyd. Praha : Libri, 2003. ISBN 80-7277-045-4.
-
Doporučená:
Hlušičková, Hana. Technické památky v Čechách, na Moravě a ve Slezsku. IV. díl, Š-Ž, slovníky, dodatky. 1. vyd. Praha : Libri, 2004. ISBN 80-7277-160-4.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
30
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
56
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
mít, znát a využívat základní středoškolské poznatky |
mít všeobecné poznatky z historie techniky |
základní znalosti z oblasti vědy a techniky a přehled o nejznámějších a zajímavých technických systémech |
umět pracovat v týmu |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
umět používat základní kancelářské softwarové prostředky |
být schopen samostatně využívat teoretické znalosti z oblasti historie techniky |
prezentovat výsledky své práce před skupinou lidí |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
mít základní přehled o vývoji techniky v Českých zemích |
mít všeobecný přehled o vývoji techniky ve světě |
přehled o současném stavu vývoje technických systémů |
přehled o budoucích vývojových trendech v oblasti technických systémů |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
umět definovat a specifikovat vztah člověka a technických systémů |
rozlišovat a specifikovat nejvýznamnější světové mezníky rozvoje techniky od dávnověku do současnosti |
rozumět významu techniky pro rozvoj lidské civilizace i každého jednotlivce. Znát úrovně a stádia lidského poznání. Specifikovat závislost člověka na technických systémech. Rozumět propojení a vzájemné ovlivňování rozvoje techniky a procesu humanizace člověka |
mít přehled o základních technických oborech a typických technických systémech a umět uvést jejich účel, charakteristické funkce a orgány |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Vzájemné hodnocení studentů, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
E-learning, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
E-learning, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
E-learning, |
Výuka podporovaná multimédii, |
|
|
|
|