|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KKS / DFX
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KKS
/
DFX
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Navrhování a hodnocení tech. produktu
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Navrhování a hodnocení technického produktu z hlediska vlastností
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
22 / -
|
0 / -
|
3 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
20
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s integrovanými navigačními metodikami pro synergickou podporu navrhování technických produktů vč. hodnocení vhodnosti specifikovaných vlastností a vyhodnocení potenciálu jejich konkurenceschopnosti. Přitom zahrnout všechny etapy a klíčové faktory životního cyklu navrhovaného technického produktu. Uplatněním poznatků z teorie technických systémů a komplementární metodiky konstruování Engineering Desing Science and Methodology (EDSM) využít originální synergické využití všech úrovní tvůrčí práce od úrovně pokus-omyl-úspěch, přes intuitivní a instruktivní až po teoreticky podloženou.
|
Požadavky na studenta
|
Získání zápočtu ze cvičení (s hodnocením): - minimálně 75% aktivní účast na cvičeních (pouze u denního studia) - splnění zadání semestrálního projektu nejpozději v mezním termínu Složení zkoušky (kombinovaná - písemná a ústní): - udělený zápočet - zvládnutí poznatků daných osnovou předmětu a jejich tvůrčí aplikace v semestrálním projektu
|
Obsah
|
Hmotné technické produkty jako technické systémy (TS). Životní cyklus TS, vlastnosti, chování a metavlastnosti TS, jejich taxonomie a vztahy. Princip poznatků a metod Problem Solving (PSo), Solution Procedure (SoP), Design for X (DfX) a Prediction of X (PoX). Základní poznatky a metody PSo, SoP pro návrh TS a DfX&PoX pro docílení specifikovaných reflektovaných a vkonstruovaných vlastností a včasnou predikci a vyhodnocení vhodnosti docílených klíčových interdisciplinárních vlastnosti a chování technických produktů vč. potenciálu konkurenceschopnosti pro specifikované požadavky na funkce, spolehlivost, opravitelnost, bezpečnost, ergonomii, vzhled, vyrobitelnost, dopravitelnost, likvidovatelnost, ekologičnost, výrobní, provozní a další vynaložené náklady, reaktivní a architekturní konstrukční vlastnosti, atp. v celém životním cyklu TS.
Přednášky:
1. Úvod
2. Problem Solving a Solution Procedure - konstruování jako řešení problému a jeho synergické uplatnění při návrhu TS
3. Problem Solving a Solution Procedure - specifikac požadavků na TS a na projekt , hledání řešení v alternativách
4. Problem Solving a Solution Procedure - hodnocení a rozhodování, komunikace a kompletace řešení, průběžné paralelní činnosti
5. Technický systém (TS) - jeho struktury, životní cyklus, vlastnosti a chování
6. Návrh a predikce vlastností produktu X (DfX&PoX) - základy teorie a metodiky
7. DfX&PoX k provozním účinkům a provozuschopnosti TS, k know-how a manažerským informacím v životním cyklu TS
8. Dfx & Pox to man and other living objects in the life cycle of TS
9. DfX&PoX k ostatním technickým systémům a technologiím v životním cyklu TS
10. DfX&PoX k aktivnímu a reaktivnímu pracovnímu, přírodnímu a vesmírnému prostředí v životním cyklu TS
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Viz COURSEWARE
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. Ing. Ladislav Němec, CSc. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Ing. Josef Dvořák, Ph.D. (100%),
Prof. Ing. Stanislav Hosnedl, CSc. (90%),
-
Cvičící:
Mgr. Ing. Josef Dvořák, Ph.D. (100%),
Ing. Dominik Fink (100%),
Prof. Ing. Stanislav Hosnedl, CSc. (10%),
Doc. Ing. Ladislav Němec, CSc. (90%),
Ing. Jakub Radkovský (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Hosnedl, S. Navrhování a hodnocení technických produktů. Case Examples ke cvičením bakalářským pracím. Plzeň, ZČU, FST. 2022. Plzeň. 2022.
-
Základní:
Hosnedl. Navrhování a hodnocení technických produktů. Podklady k přednáškám. Plzeň, ZČU, FST, 2022. Pl. 2022.
-
Doporučená:
Hosnedl, S. Systemic designing od technical products. Plzeň, ZČU, FST, 2009. 2009. Plze.
-
Doporučená:
Hosnedl, S. Systémové navrhování technických produktů. Plzeň, ZČU, FST, 2009. Plzeň. 2009.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
20
|
Projekt týmový [20-60 / počet studentů]
|
10
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
4
|
Kontaktní výuka
|
40
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
10
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
orientovat se v poznatcích základních průpravných předmětů obecného strojařského vzdělání |
konstruovat technické produkty na úrovni znalosti konstruování v bakalářském studiu |
chápat souvislosti mezi strukturou konstrucke produktu a jeho vlastnostmi |
orientovat se v základních poznatcích z teorie (technických) systémů |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
prezentovat své konstruktérské představy formou skic |
provádět technické výpočty v souvislosti s konstruováním technických produktů |
pracovat s kancelářským balíkem MS Office |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
identifikovat širší škálu klíčových interdisciplinárních vlastností konstruovaného technického produktu, které rozhodují o jeho konstrukční konkurenceschopnosti a jsou nutnou podmínkou jeho tržní konkurenceschopnost |
specifikovat požadavky na navrhovaný technický produkt z hlediska jeho celého životního cyklu |
hodnotit předpokládané dosažené vlastnosti navrženého technického produktu |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
realizovat konstrukční proces se zaměřením na sub-optimální splnění požadavků na uvedené vlastnosti konstruovaného technického produktu a na včasné hodnocení jejich predikovaného docílení |
řešit konstrukční úlohu z hlediska klíčových interdisciplinárních vlastností technického produktu jako komplexní úlohu |
aplikovat softwareové postředky pro efektivní sestavení požadavků na budoucí technický produkt s ohledem na jeho životní cyklus a pro predikci budoucíh vlastností navrženého produktu |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Projektová výuka, |
|
|
|
|