|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KKS / NEK
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KKS
/
NEK
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Metody a nástroje efekt. konstr.
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je poskytnout studentům systém metodických poznatků pro podporu efektivního konstruování technických produktů. Studenti získají základní poznatky o systému konstrukčních činností (zpřesnění úkolu, hledání řešení, hodnocení a rozhodování, sdělování řešení, kontroly, atd.) a naučí se aplikovat základní metody a nástroje, které jim umožní zvládat tyto činnosti vysoce efektivním a účinným způsobem. Na rozdíl od tradičního procesního uspořádání metodických poznatků jsou předávané poznatky členěny do funkčních "bloků", což významným způsobem podporuje systémové myšlení studentů a tvořivý přístup při jejich aplikaci v průběhu řešení konstrukčních úkolů.
|
Požadavky na studenta
|
Získání zápočtu ze cvičení (s hodnocením):
- minimálně 75% aktivní účast na cvičeních (pouze u denního studia)
- splnění zadaných cvičení nejpozději v mezním termínu
|
Obsah
|
1. Základní informace o předmětu - požadavky, očekávání
2. Úvod do problematiky - modelové konstrukční cvičení (týmové spolupráce)
3. Týmová spolupráce - spolupráce, pracovní skupina vs. tým, potenciál jednotlivce a týmu, komunikace v týmu, dynamika týmu
4.Konstruování jako řešení problému - cíl, struktura konstrukčních činností, zadání konstrukčního úkolu (KÚ)
5. Průběžná podpora prací na konstrukčním úkolu - vyhledávání a zpracování informací, zobrazování (reprezentace), kontroly
6. Zpřesnění konstrukčního úkolu - účel, způsoby, metody, cvičení - aplikace na KÚ
7. Hledání řešení konstrukčního úkolu - účel, strategie hledání řešení, metody, cvičení - aplikace na KÚ
8. Kreativita - tvůrčí myšlení, ovlivňující faktory, trénink kreativity
9. Hodnocení a rozhodování - účel, obecné kroky při hodnocení a rozhodování, cvičení - aplikace na KÚ
10. Sdělování řešení - účel, způsoby, dokumentování konstrukčních projektů, ochrana duševního vlastnictví
11. Prezentace - inspirace videozáznamy, příprava prezentace, ukázky
12. Prezentace - individuální prezentace
13. Závěr - diskuse, zápočet
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Hosnedl, S. Systémové navrhování technických produktů. Plzeň, ZČU, FST, 2009.
-
Doporučená:
Bradbury, Andrew. Jak úspěšně prezentovat a přesvědčit. Brno : Computer Press, 2007. ISBN 978-80-251-1622-7.
-
Doporučená:
Hubka, Vladimír. Konstrukční nauka : obecný model postupu při konstruování. Zürich : Heurista, 1995. ISBN 80-901135-0-8.
-
Doporučená:
Chalupa, Bohumír. Tvořivé myšlení : tvořivost jako dobrodružství poznání. Vyd. 1. Brno : Barrister & Principal, 2005. ISBN 80-7364-007-4.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
66
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
orientovat se v poznatcích základních průpravných předmětů strojního vzdělání |
navrhnout konstrukční řešení obecných strojních částí na úrovni znalosti konstruování v bakalářském studiu |
orientovat se v základních poznatcích pevnostních a deformačních výpočtů obecných strojních částí |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
zobrazit konstrukční představy a návrhy formou skic |
provádět základní statické, kinematické, pevnostní a deformační výpočty základních obecných strojních částí |
pracovat se základními SW moduly MS Office |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat a vysvětlit rozložení konstrukčního návrhu technického produktu do základních seriových a paralelních operací řešení obecného tvůrčího problému |
popsat a vysvětlit specifikacit požadavků na navrhovaný technický produkt se zaměřením na jeho klíčové vlastnosti |
popsat a vysvětlit predikování a hodnocení základní vlastností navrhovaného technického produktu |
popsat a vysvětlit posouzení a objektivní vyběr nejvhodnější alternativy návrhu technického produktu |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
řešit návrh jednoduchého technického produktu pomocí základních operací řešení tvůrčího problému |
řešit základní operace konstrukčního návrhu tvůrčím způsobem s podporou odpovídajících základních metod a SW prostředků |
dokumentovat, prezentovat a odůvodnit racionálně a srozumitelně postup a výsledky konstukčního návrhu technického produktu |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|