|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KKS / TKM
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KKS
/
TKM
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Tekutinové mechanizmy
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
22 / -
|
0 / -
|
1 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je objasnění oboru Tekutinové mechanismy, uvést studenta do aplikačních metod pro návrh a analýzu hydraulických a pneumatických prvků ve strojírenské výrobě.
|
Požadavky na studenta
|
Průběžné hodnocení: plnění úkolů na cvičeních, test
Konečné hodnocení: ústní zkouška
Požadavky k zápočtu : aktivní účast na cvičeních, vypracování semestrální práce, test
Požadavky ke zkoušce: zápočet
|
Obsah
|
Základní standardní prvky, principy a výpočty důležitých problémů. Především jsou to generátory a motory, prvky pro řízení přenášeného výkonu , akumulátory, multiplikátory a další. Jejich charakteristiky, užití a funkční stavba. Účinnost, základní parametry nositele energie-zvláště olejů, čištění, těsnění a chlazení tekutin, vliv plynu v hydraulickém obvodě mechanismu, umístění a zapojení prvků v obvodě. Řízení rychlosti motorů, hydrodynamický ráz, dynamika tekutinových mechanismů, tekutinová pohyblivá uložení a zásady projektování funkčních schémat obvodů tekutinových mechanismů.
Přednášky :
1. Organizace výuky. Význam předmětu pro praxi. Definice tekutinového mechanismu (TM), jeho struktura. Základní vztahy. Představení TM. Výhody a nevýhody TM. Dělení mechanismů podle nositele energie a požadavků z technologického procesu.
2. - 4. Pneumatické a elektropneumatické systémy. Pneumatické prvky, rozdělení, použití.
Přednášky externích přednášejících (SMC, FESTO) - novinky v oblasti pneumatických prvků.
5. Tekutinové přenosové systémy. Otevřený a uzavřený hydraulický obvod (HO). Řazení hydrogenerátorů (G) a hydromotorů.(M). Přenosové systémy podle pohybu motoru.Nositel energie a jeho hlavní parametry. Namáhání kapalin. Požadavky na kapaliny a jejich volba. Těsnění, čističe. Charakteristika kapalin. Přenos energie tekutinami.
6. Rozvod tlakové kapaliny v HO. Nádrže. Ztráty v HO.
7. Hydraulické prvky, rozdělení, použití.
8. Řízení hydraulických mechanismů. Elektrohydraulické servoventily.
9. Návrh komplexního hydraulického obvodu.
10. - 11. Dynamika tekutinových mechanismů, modelování, simulace
12. Tekutinová pohyblivá uložení - hydrodynamická a hydrostatická ložiska
13. Shrnutí výuky. Diskuse k tématům zkoušky. Časová rezerva.
Cvičení :
1. Grafické značky tekutinových komponent. Principy funkce vybraných pneumatických a hydraulických prvků.
Zásady tvorby schemat hydraulických a pneumatických obvodů.
2. Navrhování pneumatických obvodů.
3. Praktické úlohy - zapojování pneumatických obvodů (FESTO Didactic)
4. Elektropneumatické obvody - základní zapojení, logické funkce, řešení kombinačních a sekvenčních obvodů
5. Řízení elektropneumatických obvodů. Řešení kombinačních a sekvenčních obvodů. Programování PLC pomocí funkčních bloků.
6. Dimenzování prvků pneumatických a elektropneumatických obvodů.
7.- 8. Praktické úlohy - zapojování elektropneumatických obvodů (SMC Pneu panel), obvody s PLC (Siemens, Mitsubishi, Hirata)
9.- 13. Zadání semestrálních projektů, práce na semestrálních projektech a prezentace výsledků.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
viz COURSEWARE
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Stlačený vzduch a jeho využití / SMC. Brno, 200-.
-
Základní:
Pivoňka, Josef. Tekutinové mechanismy. Vyd. 1. Praha : SNTL, 1987.
-
Základní:
Mottl, Karel. Tekutinové mechanismy : podklady k přednáškám. 2. uprav. vyd. Plzeň : ZČU, 1993. ISBN 80-7082-095-0.
-
Rozšiřující:
Matthies, Hans Jürgen; Renius, Karl Theodor. Einführung in die Őlhydraulik. Vieweg Taubner Verlag, 2006. ISBN 3835100513.
-
Rozšiřující:
Pavolok, B., Hružík, L., Bova, M. Hydraulická zařízení strojů. Ostrava : VŠB-TU Ostrava. 2007.
-
Rozšiřující:
Prokeš, Josef; Vostrovský, Jiří. Hydraulické a pneumatické mechanismy. 1. vyd. Praha : SNTL, 1988.
-
Rozšiřující:
L., Bureček, A., Stonawski, E., Dvořák, L., Vašina, M. Tekutinové mechanismy - Hydraulické mechanismy. VŠB-TUO. 2022.
-
Rozšiřující:
Fojtášek, K., Hružík, L., Bureček, A., Stonawski, E., Dvořák, L., Vašina, M. Tekutinové mechanismy - Praktické úlohy a základy pneumatiky. VŠB-TU Ostrava. 2022.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
65
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
10
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
50
|
Celkem
|
155
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
používat své odborné znalosti alespoň v jednom cizím jazyce |
předpokládají se znalosti v rozsahu dosavadního vysokoškolského studia |
využívat samostatně teoretické znalosti z oblasti mechaniky, pružnosti a pevnosti, částí strojů a základů konstruování při návrhu strojů a zařízení |
získávat další odborné znalosti samostatným studiem teoretických poznatků |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
použít samostatně své znalosti ze základních strojařských teoretických disciplín při řešení praktických problémů z oblasti navrhování strojů a zařízení |
používat své odborné dovednosti alespoň v jednom cizím jazyce |
získávat další odborné znalosti samostatným studiem teoretických poznatků |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
používat své odborné znalosti alespoň v jednom cizím jazyce |
sdělit srozumitelně informace o problémech spojených s aplikacemi tekutinových mechanismů |
zhodnotit samostatně klady i zápory tekutinových mechanismů |
získávat další odborné znalosti samostatným studiem teoretických poznatků |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
použít své teoretické znalosti při řešení konkrétních praktických problémů |
získávat samostatně další odborné dovednosti |
navrhnout na základě získaných znalostí teoretických i praktických vybrané subsystémy tekutinových mechanismů |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Výstupní projekt, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Projektová výuka, |
Prezentace práce studentů, |
E-learning, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Projektová výuka, |
Prezentace práce studentů, |
E-learning, |
|
|
|
|