|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KKS / ZROA
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KKS
/
ZROA
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Fundamentals of Robotics
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
6 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je podat studentovi přehled základních problému robotiky a metod jejich řešení.
Významná část kurzu je zaměřena na konstrukci robotů, včetně přehledu o používaných sensorech, aktuátorech a řídícím systému. Přehledově pak další témata jako plánování a řízení pohybu robota, uchopování objektů, efektory, autonomní systémy, navigace a speciální témata jako servisní roboty, roboty pro medicínské aplikace, umělá inteligence v robotice, apod.
|
Požadavky na studenta
|
Průběžné hodnocení: plnění úkolů na cvičeních, semestrální projekt
Konečné hodnocení: písemná a ústní zkouška
Požadavky ke zkoušce:
Odevzdaná semestrální práce č.1 - 0-30 bodů
Odevzdaná semestrální práce č.2 - 0-30 bodů
Písemná část - přehled látky - 0-30 bodů.
Ústní část - doplňující otázky - 0-10 bodů
dobře 51-70bodů, velmi dobře 71-90bodů, výborně 91-100bodů
|
Obsah
|
Významná část kurzu je zaměřena na konstrukci robotů, včetně přehledu o používaných sensorech, aktuátorech a řídícím systému. Přehledově pak další témata jako plánování a řízení pohybu robota, uchopování objektů, efektory, autonomní systémy, navigace a speciální témata jako servisní roboty, roboty pro medicínské aplikace, umělá inteligence v robotice, apod.
Přednášky :
1. Obsah předmětu, požadavky, literatura. Úvod - historický vývoj, klasifikace robotů a manipulátorů, příklady použití. Vývoj trhu s roboty ve světě.
2. - 3. Opakování základních pojmů z mechaniky
Kinematika a dynamika robotických manipulátorů, přímá a nepřímá úloha, D-H princip.
4. - 6. Programování průmyslových robotů - online, offline. Využití proprietárních SW nástrojů. Využití modulu Robotics v Siemens Technomatics. Virtuální model robotického pracoviště v Siemmens Technomatics - Process Simulate.
7. Sensory pro průmyslovou a servisní robotiku.
8. Robotické vidění.
9. Efektory pro robotické manipulátory, uchopování objektů.
10. Servisní robotika - úvod, lokomoční ústrojí, řídící systém
11. Navigace a lokalizace
12. Aplikace robotiky v lékařství. Coboti. Další aplikace robotiky a trendy v robotice. Bezpilotní vozidla, roboty pro podmořský průzkum, rekonfigurovatelné roboty, downsizing (micro a nanorobotika).
Ko-existence člověka a robota (psychologické aspekty robotiky)
13. Přednáška externího přednášejícího - systémový integrátor / výrobce průmyslových robotů. Alt. exkurze-
Cvičení :
1. Nástroje pro modelování a simulaci robotických mechanismů - přehled.
2. Kinematika robotických manipulátorů - příklady, sestavení rovnic pro konkrétní manipulátor.
3. Kinematika a dynamika robotických manipulátorů - příklady. Modelování robotických manipulátorů v MATLABu s využitím Robotics Tbx. SimMechanics, apod.
4.-7. Programování průmyslových robotů - online, offline. Využití proprietárních nástrojů. Využití modulu Robotics v Siemens Technomatics. Virtuální model robotického pracoviště v Siemmens Technomatics - Process Simulate.
Práce na semestrálním projektu č.1.
8. Robotické vidění - rozpoznávání scény a objektů.
9. Efektory, uchopování objektů.
10. - 11. Servisní robotika (mobilní roboty) - úvod do programování (Arduino), řízení serv a motorů, zpracování signálů ze sensorů.
Programování mobilních robotů, AGV - využití kompasu, akcelerometru, gyroskopu, GPS pro úlohy navigace a lokalizace
12. - 13. Práce na semestrálním projektu č.2 , prezentace, zápočty
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Margolis, Michael. Arduino cookbook. 2nd ed. Sebastopol : O'Reilly, 2012. ISBN 978-1-449-31387-6.
-
Základní:
McRoberts, Michael. Beginning Arduino. New York : Apress, 2010. ISBN 978-1-4302-3240-7.
-
Základní:
Siegwart, Roland; Nourbakhsh, Illah Reza,; Scaramuzza, Davide. Introduction to autonomous mobile robots / Roland Siegwart, Illah R. Nourbakhsh, and Davide Scaramuzza. 2nd ed. Cambridge : MIT Press, 2011. ISBN 978-0-262-01535-6.
-
Základní:
Robot Academy.
-
Základní:
Kurfess, Thomas R. Robotics and automation handbook. Boca Raton : CRC Press, 2005. ISBN 0-8493-1804-1.
-
Základní:
Springer Handbook of Robotics. Springer, 2007. ISBN 978-3540239574.
-
Rozšiřující:
Rocon, Eduardo; Pons, José L. Exoskeletons in rehabilitation robotics : tremor suppression. Berlin : Springer, 2011. ISBN 978-3-642-17658-6.
-
Rozšiřující:
Choset, Howie M. Principles of robot motion : theory, algorithms, and implementation. Cambridge : MIT Press, 2005. ISBN 0-262-03327-5.
-
Doporučená:
Dudek, Gregory; Jenkin, Michael. Computational principles of mobile robotics. Cambridge : Cambridge University Press, 2010. ISBN 978-0-521-69212-0.
-
Doporučená:
Fundamentals of Robotic Mechanical Systems
(Angeles, Jorge)
-
Doporučená:
Carbone, Giuseppe. Grasping in Robotics. London : Springer, 2013. ISBN 978-1-4471-4663-6.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Projekt individuální [40]
|
40
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Celkem
|
132
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
předpokládají se znalosti v rozsahu dosavadního vysokoškolského studia |
používat své odborné znalosti alespoň v jednom cizím jazyce |
využívat samostatně teoretické znalosti z oblasti mechaniky, pružnosti a pevnosti, částí strojů a základů konstruování při návrhu strojů a zařízení |
získávat další odborné znalosti samostatným studiem |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
použít samostatně své znalosti ze základních teoretických disciplín při řešení praktických problémů z oblasti navrhování strojů a zařízení |
používat své odborné dovednosti alespoň v jednom cizím jazyce |
získávat samostatně další odborné dovednosti |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
N/A |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
používat své odborné znalosti alespoň v jednom cizím jazyce |
sdělit srozumitelně informace o problémech spojených s aplikacemi robotiky |
zhodnotit samostatně klady i zápory robotických systémů |
získávat další odborné znalosti samostatným studiem |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
navrhnout na základě získaných znalostí teoretických i praktických vybrané robotické subsystémy |
použít své teoretické znalosti při řešení konkrétních praktických problémů |
získávat samostatně další odborné dovednosti |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
N/A |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Písemná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Výstupní projekt, |
N/A |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Výstupní projekt, |
N/A |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Výstupní projekt, |
Individuální prezentace, |
N/A |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Laboratorní praktika, |
Řešení problémů, |
Samostudium, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Projektová výuka, |
E-learning, |
N/A |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Laboratorní praktika, |
Řešení problémů, |
E-learning, |
Projektová výuka, |
N/A |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Samostudium, |
Řešení problémů, |
Cvičení (praktické činnosti), |
N/A |
|
|
|
|