|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KKY / CNT
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KKY
/
CNT
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Člověk a nové technologie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
1 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
KKY/SUNO
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KFI/UINSZ
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s novými technologiemi zejména v oblasti rozšiřování lidských kognitivních schopností (human cognitive enhancement), moderních komunikačních technologií, umělé inteligence a počítačových věd. Jádrem kurzu je aktivní zapojení studentů do výuky formou samostatných či skupinových projektů, v nichž studenti představí svůj návrh na konkrétní systém human enhancement, a to včetně komplexní analýzy společenského a kulturního dopadu tohoto systému. Kurz dále studentům nabídne praktické demonstrace vybraných technologií a konzultace s odborníky v daných oblastech.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet - povinná účast a aktivní práce na seminářích, obhajoba seminární práce.
Zkouška - písemný test.
|
Obsah
|
nové technologie a koncept člověka; transhumanismus a jeho opozice; problematika human enhancement; možnosti kognitivního, fyzického a morálního vylepšování člověka technologickými prostředky; umělá inteligence a lidské zdraví; ambient intelligence; individuální a společenské koeexistence člověka a stroje; kyborgizace člověka; demonstrace moderních komunikačních technologií
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v Google Classroom se všemi podstatnými informacemi a materiály.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Hansell, Gregory R.; Grassie, William. H+/- : transhumanism and its critics. Philadelphia : Metanexus, 2011. ISBN 978-1-4568-1566-0.
-
Základní:
Pickering, Andrew. The cybernetic brain: sketches of another future. Chicago : University of Chicago Press, 2010. ISBN 978-0-226-66789-8.
-
Rozšiřující:
Wiener, Norbert. The human use of human beings : cybernetics and society. New York : Da Capo Press, 2010. ISBN 978-0-306-80320-8.
-
Doporučená:
Moravec, Hans. Mind children : the future of robot and human intelligence. Cambridge : Harvard University Press, 1988. ISBN 0-674-57618-7.
-
Doporučená:
Naam, Ramez. More than human : embracing the promise of biological enhancement. 1st ed. New York : Broadway, 2005. ISBN 0-7679-1843-6.
-
Doporučená:
Schneider, Susan. Science fiction and philosophy : from time travel to superintelligence. 1st pub. Chichester : John Wiley & Sons, 2009. ISBN 978-1-4051-4907-5.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den]
|
5
|
Projekt individuální [40]
|
40
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
4
|
Celkem
|
131
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
rozumět základních principům umělé inteligence |
charakterizovat rozdíl mezi inženýrským a filozofickým přístupem k umělé inteligenci |
orientovat se v základních pojmech filozofie mysli a filozofie vědy |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
analyzovat a interpretovat populárně-naučné texty pojednávající o umělé inteligenci, vylepšování kognitivních či jiných schopností člověka a dalších "nastupujících" technologiích v českém i anglickém jazyce |
používat prostředky výpočetní techniky pro tvorbu jednoduchých wiki stránek |
uplatnit kritické myšlení při posuzování výsledků výzkumu publikovaného v populárně-naučných textech |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat nejvýznamnější současné trendy v oblasti nových technologií |
charakterizovat vztah nových technologií ke konceptu člověka |
vysvětlit základní principy technologického vylepšování člověka |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
kriticky vyhodnotit možnosti kognitivního, fyzického a morálního vylepšování člověka technologickými prostředky |
odlišovat mezi aktuálními (state-of-the-art) a budoucími schopnostmi nových technologií |
analyzovat problémy individuální a společenské koeexistence člověka a stroje |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|