|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KKY / IŘ1-E
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KKY
/
IŘ1-E
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Informační a řídicí systémy 1
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
2 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
KKY/IŘS1 a KKY/IŘ1-B
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KKY/SZTŘ, KKY/TŘSZ
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je uvést studenty do problematiky návrhu informačních a řídicích systémů. Studenti si osvojí návrh řídicích algoritmů programovatelných automatů v jazycích podle normy IEC-61131-3 a dále se seznámí s některými průmyslovými komunikačními standardy.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet: Návrh a realizace jednoduchého IŘS.
Zkouška: Aktivní znalost probírané látky.
|
Obsah
|
Programování podle normy IEC 61131-3: Funkční bloky (FBD), sekvenční diagramy (SFC), Strukturovaný text (ST), Liniová schémata (LD), Seznam instrukcí (IL). Petriho sítě. Řídicí systém REX: Algoritmy logického řízení, univerzálně programovatelný blok, ovladače. SCADA a HMI systémy. Průmyslové komunikace: ISO/OSI model, Sockets, TCP/IP, UDP/IP, HTTP, Modbus, CAN, CANOpen, EtherCAT, Powerlink. Simple Object Access Protocol (SOAP). OPC XML Data Access. OPC Unified Architecture.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na laboratorní měření, zpracování výsledků [1-8]
|
6
|
Projekt individuální [40]
|
40
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
45
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
26
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Celkem
|
156
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
disponovat základními znalostmi ze sekvenční a kombinační logiky |
disponovat základními znalostmi z programování |
rozumět základům architektury běžně dostupného počítačového hardwaru |
rozumět základům architektury hierarchických systémů v automatizaci |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
aktivně vytvářet algoritmy využívající sekvenční a kombinační logiku |
vytvářet programy v nějakém vyšším programovacím jazyku (např. C, Java, C++, C#) |
pracovat s různými typy vstupních a výstupních signálů - digitální vstupy a výstupy, analogové vstupy a výstupy |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Standardu IEC-61131-3 popisujícího jazyky pro programování programovatelných automatů |
vytváření uživatelského rozhraní v různých systémech HMI (Human-Machine Interface) |
vrstvených komunikačních protokolů včetně komunikačního modelu ISO-OSI a významu jednotlivých vrstev |
několika průmyslových komunikačních protokolů používaných v automatizaci |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
schopnost samostatně vytvářet programové vybavení pro programovatelné automaty v jazycích normy IEC-61131-3 |
rychle se adaptovat na aplikování různých systémů SCADA a HMI |
aplikovat komunikační model ISO-OSI na komunikace využívané v průmyslových aplikacích řídicích systémů |
schopnost rozlišit výhody a nevýhody několika běžných průmyslových komunikací |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Výstupní projekt, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Výstupní projekt, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Laboratorní praktika, |
Řešení problémů, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Laboratorní praktika, |
Projektová výuka, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Prezentace práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Projektová výuka, |
|
|
|
|