|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KKY / KOKY
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KKY
/
KOKY
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Komunikace v kyberprostoru
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
3
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
KFI/KOKY
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KFI/UINSZ
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Kurz je zaměřen na současné trendy v komunikačních technologiích a jejich dopad na člověka jak z perspektivy filosofické, tak z perspektivy každodenního života. Prostor je věnován zejména fenoménu rozšiřování sféry "reality" o "virtuální" dimenzi, kterou lze vnímat jako "novou materialitu", skrze kterou člověk realizuje nově/nový život. Právě v oblasti vývoje komunikačních technologií došlo poprvé k potřebě vytvářet nové "taxonomie reality", které by adekvátně vystihly charakter nové lidské zkušenosti proměňující se pod vlivem nových komunikačních prostředí a vyjadřovacích prostředků. Komunikace v kyberprostoru je v rámci kurzu reflektována jako významný faktor formování identity člověka, společenských vztahů a vztahování se člověka ke světu vůbec. Důraz je kladen taktéž na studium primární literatury (AJ nutný) a samostatnou přípravu studentů na semináře.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet - aktivní práce na seminářích, prezentace seminární práce
Zkouška - test a ústní zkouška
|
Obsah
|
1. Základní koncepty kyberprostoru
2. Technologie a taxonomie rozšířené reality
3. Jean Baudrillard a Gilles Deleuze: simulacra; Umberto Eco: hyperrealita
4. Simulation Argument: Žijeme v počítačové simulaci?
5. Vliv virtuálních prostředí na formování identity člověka v díle Sherry Turkle
6. Web 1.0/2.0/3.0/sémantický web/Internet věcí
7. Wearables
8. Ekonomika virtuálních světů a virtuální měny
9. Virtuální světy a sociální sítě
10. Vybrané etické a právní aspekty komunikace v kyberprostoru
11. Vybrané psychologické a sociální aspekty komunikace v kyberprostoru
Probíraná témata mohou být průběžně modifikována tak, aby odrážela aktuální fenomény lidské komunikace spjaté s moderními technologiemi.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v Google Classroom se všemi podstatnými informacemi a materiály.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Kipper, Gregory; Rampolla, Joseph. Augmented reality : an emerging technologies guide to AR. 1st ed. Waltham : Syngress, 2013. ISBN 978-1-59749-733-6.
-
Základní:
Hogge, B. Barefoot into Cyberspace : adventures in search of techno-Utopia. Saffron Walden : Barefoot, 2011. ISBN 978-1-906110-50-5.
-
Základní:
Eckertová, Lenka; Dočekal, Daniel. Bezpečnost dětí na internetu : rádce zodpovědného rodiče. 1. vyd. Brno : Computer Press, 2013. ISBN 978-80-251-3804-5.
-
Základní:
Mayer-Schönberger, Viktor; Cukier, Kenneth. Big Data. 1. vyd. Brno : Computer Press, 2014. ISBN 978-80-251-4119-9.
-
Základní:
Tavani, Herman T. Ethics and technology : controversies, questions, and strategies for ethical computing. 3rd ed. Hoboken : John Wiley & Sons, 2011. ISBN 978-0-470-50950-0.
-
Základní:
Říha, Daniel. Frontiers of cyberspace. Amsterdam : Rodopi, 2012. ISBN 978-94-012-0858-1.
-
Základní:
Furht, Borivoje. Handbook of augmented reality. New York : Springer, 2011. ISBN 978-1-4614-0063-9.
-
Základní:
Polčák, Radim. Internet a proměny práva. Praha : Auditorium, 2012. ISBN 978-80-87284-22-3.
-
Základní:
Janouch, Viktor. Internetový marketing : prosaďte se na webu a sociálních sítích. Vyd. 1. Brno : Computer Press, 2010. ISBN 978-80-251-2795-7.
-
Základní:
Jirovský, Václav. Kybernetická kriminalita : nejen o hackingu, crackingu, virech a trojských koních bez tajemství. 1. vyd. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1561-2.
-
Základní:
Bainbridge, William Sims,; Roco, Mihail C. Managing nano-bio-info-cogno innovations: converging technologies in society. Dordrecht : Springer, 2006. ISBN 978-90-481-7044-9.
-
Základní:
Pilný, Ivan; Kučerová, Tereza. Manéž informačního věku : kdo uvízl v síti internetu. 1. vyd. Brno : BizBooks, 2014. ISBN 978-80-265-0169-5.
-
Základní:
SCHNEIDER, S. Science Fiction and Philosophy. Chichester:John Wiley & Sons, 2009.
-
Základní:
Cai, Yiyu; Goei, , Sui Lin. Simulations, serious games and their applications. Singapore : Springer, 2014. ISBN 978-981-4560-32-0.
-
Rozšiřující:
casopis. Cyberpsychology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace.
-
Rozšiřující:
casopis. Masaryk University Journal of Law and Technology.
-
Doporučená:
BOSTROM, N.; KULCZYCKI, M. A Patch for the Simulation Argument. In Analysis, Vol. 71, No. 1, 2011, 54-61.. 2011.
-
Doporučená:
AZUMO, R. T. A Survey of Augmeted Reality. In Presence: Teleoperators and Virtual Environments 6, 4 (August 1997), 355-385.. 1999.
-
Doporučená:
KISHINO, F.; MILGRAM, P. A Taxonomy of Mixed Reality Visual Displays. In IEICE Transaction on Information Systems. Vol E77-D, No. 12 (December 1994), 1321 ? 1329..
-
Doporučená:
TURKLE, S. Alone Together: Why We Expect More from Technology and Less from Each Other. Basic Books, 2011.
-
Doporučená:
BOSTROM, N. Are You Living in a Computer Simulation? In Philosophical Quarterly, 2003, Vol. 53, No. 211, 243-255.. 2003.
-
Doporučená:
ENGELBART, D. C. Augmenting Human Intellect: A Conceptional Framework. Waschington, 1962.
-
Doporučená:
DELEUZE, G. Difference and Repetition. Columbia University Press, 1968.
-
Doporučená:
KIZZA J. M. Ethical and Social Issues in the Information Age. Springer, 2007.
-
Doporučená:
ECO, U. Faith in Fakes. Travels in Hyperreality. London: Vintage, 1998.
-
Doporučená:
BAUDRILLARD, J. Simulacra and Simulations. Stanford University Press, 1998.
-
Doporučená:
TURKLE, S. Simulation and Its Discontents. MIT, 2009.
-
Doporučená:
GUTIÉRREZ, M., VEXO, F., THALMANN, D. Stepping into Virtual Reality. Springer, 2008.
-
Doporučená:
HEIM, M. The Metaphysics of Virtual Reality. Oxford: OUP, 1994.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Celkem
|
142
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat rámcově moderní komunikační technologie |
rozumět základním pojmům z oblasti sociální a masové komunikace |
popsat základní principy virtuální reality |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
analyzovat a interpretovat odborný text v českém i anglickém jazyce |
diskutovat o abstraktních filozofických koncepcích a logicky argumentovat |
zpracovat poznatky z odborného textu do ucelené prezentace |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat definici kyberpostoru |
vysvětlit taxonomii jednotlivých realit |
popsat zásadní problémy vývoje komunikace s využitím moderních komunikačních technologií |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
odlišovat mezi principy rozšířené a virtuální reality |
vyhodnocovat vybrané etické, právní, psychologické a sociální aspekty komunikace v kyberprostoru |
analyzovat vliv virtuálních prostředí na formování identity člověka |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostudium, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|