|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KKY / PFV
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KKY
/
PFV
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Převodníky fyzikálních veličin
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
22 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
KKY/AP
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
KKY/TPŘRS
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KKY/AKSZ, KKY/SZKUI, KME/METR
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je naučit studenty základní principy, vlastnosti a modely senzorů a akčních členů pro potřeby automatizace, monitorování a diagnostiky.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet: zpracování výsledků laboratorních úloh ve formě písemných technických zpráv v průběhu semestru a písemný test znalostí
Zkouška: odpovídající znalost přednesené a procvičené látky
|
Obsah
|
Senzory a akční členy pro průmyslovou automatizaci, diagnostiku a robotiku, jejich fyzikální principy, modely, vlastnosti a použití.
- Přehled, struktura a parametry senzorů
- Statické modely a chyby senzorů, metody snižování statických chyb
- Dynamické modely a chyby senzorů, metody snižování dynamických chyb
- Senzory teploty a tepla, senzory magnetického pole a elektrického proudu
- Senzory polohy, vzdálenosti a rychlosti (odporové, indukční, kapacitní, ultrazvukové, optické a laserové)
- Senzory síly, tlaku, hmotnosti, zrychlení a vibrací (tenzometrické, piezoelektrické, kapacitní, MEMS)
- Senzory průtoku, koncentrace a chemického složení
- Elektrické akční členy a jejich výkonové budiče
- Hydraulické a pneumatické akční členy
- El. obvody pro převod a zpracování signálu z detekčních prvků, frekvenční filtry, A/D a D/A převodníky
- Inteligentní senzory a senzorové sítě, zpracování a archivace dat
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v prostředí Google Classroom se všemi podstatnými informacemi a materiály.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Sensors and actuators in mechatronics: design and applications
(Pawlak, Andrzel M.)
-
Doporučená:
Sensors and Measurement Systems
(Lang, Walter)
-
Doporučená:
Ďaďo, Stanislav; Kreidl, Marcel. Senzory a měřící obvody. Praha : Vydavatelství ČVUT, 1999. ISBN 80-01-02057-6.
-
Doporučená:
Ripka, Pavel. Senzory a převodníky. Praha: Vydavatelství ČVUT, 2005. ISBN 80-01-03123-3.
-
Doporučená:
Martinek, Radislav. Senzory v průmyslové praxi. Praha: Vydavatelství BEN, 2004. ISBN 80-7300-114-4.
-
Doporučená:
Smart Sensor Systems
(Meijer, Gerard)
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na laboratorní měření, zpracování výsledků [1-8]
|
9
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
26
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
58
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
24
|
Celkem
|
156
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
základní fyzikální veličiny a principy mechaniky a elektrotechniky (teplo, síla, pohyb, impedance, el.proud, napětí, náboj, indukce) |
základní metody matematické analýzy (úprava výrazů, řešení soustavy rovnic, aproximace funkcí) |
základní principy kybernetiky (model dynamického systému, přenos, charakteristiky, regulační smyčka) |
programovací metody a prostředky (algoritmizace problému, analýza dat) |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
analyzovat objekty na základě jejich fyzikální podstaty |
aplikovat matematické metody výpočtu při řešení problémů |
získávat, analyzovat a vizualizovat data pomocí prostředků Matlab a Rex |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
principy, modely a provedení senzorů pro měření nebo detekci teploty, polohy, pohybu, síly, průtoku a chem. složení látek, a jejich použití v automatickém řízení, monitorování a diagnostice strojů a procesů |
principy, modely, provedení a použití elektrických, pneumatických a hydraulických akčních členů pro pohon a výkonové řízení strojů a procesů |
principy, struktura, provedení a použití A/D a D/A převodníků a elektrických obvodů pro měření a zpracování signálů |
principy, struktura, provedení a použití budičů akčních členů |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
změřit nebo ověřit vlastnosti, charakteristiky a parametry senzorů a akčních členů |
navrhnout nebo specifikovat a použít modul pro zpracování signálu ze senzoru nebo budič pro akční člen |
realizovat algoritmus pro převod informačních a měřených jednotek |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Řešení problémů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Laboratorní praktika, |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Prezentace práce studentů, |
Skupinová výuka, |
|
|
|
|