|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KKY / POSS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KKY
/
POSS
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Počítačové systémy a sítě
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
24 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
KIV/UPS a KIV/UPS-E a KKY/POS
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem tohoto předmětu je seznámit studenty se základními pojmy z oblasti výpočetní techniky se zaměřením na řídicí a měřicí systémy. Studenti získají základní informace o dané problematice, které jim umožní se orientovat v problematice návrhu a realizace řídicích a měřicích systémů.
Témata, se kterými se studenti seznámí mají široký záběr od nastínění historického vývoje, přes popis struktury a způsobu činnosti počítače až po způsoby přenosu dat. Témata lze rozdělit do několika základních okruhů: - Zobrazení čísel: číselné soustavy, čísla s pevnou a pohyblivou řádovou čárkou, aritmetika, techniky kódování informace pro přenos. - Základní stavební prvky: technologie pamětí, architektury počítačů, řadič, přerušovací systém, DMA, základní struktura a funkce procesoru , instrukce a adresní módy , techniky urychlení procesorů , vyrovnávací paměť, zásobník , mikrokontroléry a DSP. - Komunikace: vnitřní a vnější sběrnice, počítačové sítě a bezdrátová komunikace.
|
Požadavky na studenta
|
Vyřešení zadaného problému a vypracování semestrální práce popisující řešení problému.
|
Obsah
|
Zobrazení čísel - čísla s pevnou a pohyblivou řádovou čárkou; aritmetika; techniky kódování informace pro přenos. Základní architektura počítačového systému - technologie pamětí; architektury počítačů; základní struktura a funkce procesoru, instrukce a adresní módy, techniky urychlení procesorů; řadič, přerušovací systém, DMA, vyrovnávací paměť, zásobník; mikrokontroléry. Sběrnice - vnitřní; vnější. Sítě - síťový model ISO/OSI a vztah s TCP/IP; principy realizace fyzické a linkové vrstvy; Ethernet a varianty průmyslového Ethernetu; bezdrátové komunikace.
1. Historický vývoj počítačů 2. Číselné soustavy a aritmetika 3. Technologie pamětí 4. Architektury počítačů 5.-7. Základní struktura a funkce procesoru 8.-9. Jednočipové mikropočítače 10.-11. Sběrnice 12.-13. Sítě a bezdrátové přenosy dat
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Pinker, Jiří. Mikroprocesory a mikropočítače. Praha : BEN - technická literatura, 2004. ISBN 80-7300-110-1.
-
Základní:
Vlach, Jaroslav; Vlachová, Viktorie. Počítačová rozhraní : přenos dat a řídící systémy. Praha : BEN, 1995.
-
Doporučená:
Tanenbaum, Andrew S. Computer networks. Upper Saddle River : Prentice Hall, 2003. ISBN 0-13-038488-7.
-
Doporučená:
Novák, Petr. Mobilní roboty : pohody, senzory, řízení. Praha : BEN - technická literatura, 2005. ISBN 80-7300-141-1.
-
Doporučená:
Tanenbaum, Andrew S. Structured Computer Organization. Upper Saddle River : Prentice-Hall International, 1999. ISBN 0-13-020435-8.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
28
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
30
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Kontaktní výuka
|
42
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
navrhnout jednoduché algoritmy a ty implementovat v některém programovacím jazyce |
využít jednoduché elektronické obvody založené na pasivních elektronických součástkách a jednoduchých základních logických obvodech |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
použít základní logické funkce |
analyzovat jednoduché problémy a navrhnout řešení ve formě algoritmu |
využít informační zdroje a nalézt a použít podstatné informace |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat základní stavební prvky počítače |
charakterizovat různé komunikační technologie používané pro přenos dat jak uvnitř a i mezi výpočetními prostředky |
charakterizovat jednoduché řídicí a měřicí systémy založené na mikrořadičích (jednočipových mikropočítačích) |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
realizovat jednoduché řídicí a měřicí systémy založené na mikrořadičích (jednočipových mikropočítačích) |
vybrat vhodné prostředky pro realizaci jednoduchých vestavných systémů |
navrhnout vhodný typ komunikace mezi vestavnými řídicími systémy |
navrhnout a realizovat jednoduchý řídicí algoritmus pro autonomní robot |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Laboratorní praktika, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Laboratorní praktika, |
Řešení problémů, |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Laboratorní praktika, |
Demonstrace dovedností, |
Přednáška založená na výkladu, |
|
|
|
|