|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KMA / DEG1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KMA
/
DEG1
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Deskriptivní geometrie 1
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
64 / -
|
1 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
1
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem tohoto předmětu je seznámit studenty se základy tří promítacích metod a jejich aplikací a také s vlastnostmi kuželoseček, osové afinity a středové kolineace.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet
Studenti vypracují vybrané grafické práce (každá je hodnocena maximálně 10 body) na cvičení v 5., 9. a 12. týdnu výuky (Termíny jsou předběžné, budou upraveny cvičícím).
Výběr bude proveden cvičícím z předem zveřejněných zadání. Hodnotí se správnost konstrukcí a grafické provedení.
Dalších 10 bodů je možné získat na přednáškách.
Podmínkou udělení zápočtu je zisk alespoň 3 bodů z každé grafické práce a alespoň 21 bodů v součtu za všechny grafické práce a body z přednášek.
Zkouška se skládá z~písemné části a~ústní části (vypracování praktických úloh a teoretických
otázek), rozboru písemné části a doplňujících ústních otázek.
Garantem předmětu je stanoveno, že zápočet se při opakovaném zapsání
neuznává (viz čl. 24, odst. 3 SZŘ ZČU).
|
Obsah
|
Kuželosečky (elipsa, parabola, hyperbola), ohniskové a projektivní vlastnosti. Geometrická zobrazení a transformace (osová afinita a středová kolineace). Zobrazení kružnice. Klasifikace promítání. Kótované promítání, Mongeova projekce, axonometrie. Polohové a metrické úlohy. Zobrazení těles. Topografické plochy.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Deskriptivní geometrie
(Tomiczková, Světlana)
-
Doporučená:
Pottmann, Helmut; Asperl, Andreas; Hofer, Michael; Kilian, Axel. Architectural Geometry. 2006. ISBN 978-0-934493-04-5.
-
Doporučená:
Kriegelstein, Eduard; Kriegelstein, Martin. Deskriptivní geometrie : Učebnice pro 1. roč. SPŠ stud. oboru Geodézie. Díl 1.. 1. vyd. Praha : Geodetický a kartografický podnik, 1988.
-
Doporučená:
Kriegelstein, Eduard; Kriegelstein, Martin. Deskriptivní geometrie : Učebnice pro 2. roč. SPŠ stud. oboru Geodézie. Díl 2.. 1. vyd. Praha : Geodetický a kartografický podnik, 1988.
-
Doporučená:
Drs, Ladislav. Deskriptivní geometrie pro střední školy I. 1. vyd. Praha : Prometheus, 1994. ISBN 80-85849-66-6.
-
Doporučená:
Drs, Ladislav. Deskriptivní geometrie pro střední školy II. 1. vyd. Praha : Prometheus, 1996. ISBN 80-7196-025-X.
-
Doporučená:
Urban, Alois. Deskriptivní geometrie 1. Praha : Státní nakladatelství technické literatury, 1967.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
40
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Celkem
|
132
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
využívat znalosti základů geometrie v rozsahu středoškolského učiva, zejména základní znalosti o geometrických útvarech v prostoru (určení přímek, rovin,vzájemná poloha techto útvarů). V rovině zejména znalost Pythagorovy věty a Thaletovy kružnice |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
použít Pythagorovu větu |
použít v konstrukcích Thaletovu větu |
pracovat se základními geometrickými objekty (přímka, rovina, kružnice, mnohoúhelník) |
pracovat se základními geometrickými vztahy (kolmost, rovnoběžnost, incidence) |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
tří typů zobrazovacích metod (kótované promítání, Mongeovo promítání a axonometrie) |
základních konstrukcí v uvedených promítacích metodách |
konstrukcí elementárních těles v uvedených zobrazovacích metodách |
rozeznávání objektu v uvedených projekcích (umístění, tvar, velikost objektu) |
pojmu kuželosečka, jednotlivých typů kuželoseček, konstrukce a užití v příkladech |
pojmů osová afinita a středová kolineace a jejich užití v příkladech |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
umí identifikovat danou zobrazovací metodu a její základní prvky |
provádí základní konstrukce v jednotlivých zobrazovacích metodách |
setrojí těleso zadané určujícími prvky v Mongeově promítání (projekci) |
sestrojí těleso zadané určujícími prvky v axonometrii |
vyřeší umístění cest a plošin různých tvarů a spádů a násypy a výkopy podél nich v terénu určeném vrstevnicemi |
umí používat konstrukce kuželoseček (sestrojení kuželosečky a tečen), umí rozhodnout o jejich použití v jednotlivých projekcích |
umí sestrojit základní geometrické útvary v osové afinitě a středové kolineaci a používat tato zobrazení v konstrukcích zobrazovaných metod uvedených výše |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostudium, |
|
|
|
|