|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KMA / HIM
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KMA
/
HIM
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Historie matematiky
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
23 / -
|
1 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
1
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Seznámení s historickým vývojem matematiky a nejvýznamnějšími matematickými osobnostmi. Periodizace vývoje matematiky a jeho hlavní etapy. Prehistorie vývoje matematiky, nepřímé prameny. První dochované památky, matematika velkých vodních říší. Specifické podmínky rozvoje matematiky v Řecku a helenistických zemích, střediska vědecké práce. Příčiny a důsledky úpadku antické matematiky, přesun do Orientu,matematika muslimských zemí. Matematika v Evropě a postupné přejímání antické a orientální matematiky. Vznik intinitezinálního počtu v 17. stol., matematická analýza 18. stol., hlavní směry v matematice 18. a 19., případně 20. stol.
|
Požadavky na studenta
|
Zkouška spočívá ve zpracování zvoleného tématu z historie matematiky, které si student vybere dle dohody s vyučujícím. Ústní část zahrnuje prezentaci tohoto tématu a případně jsou položeny doplňující otázky z obsahu předmětu.
Garantem předmětu je stanoveno, že zápočet se při opakovaném zapsání neuznává (viz čl. 24, odst. 3 SZŘ ZČU).
|
Obsah
|
1. Úvod a základní přehled
2. Periodizace vývoje matematiky. Historie číselných soustav
3. Pythagorova věta. Geometrie ve starověkém Řecku
4. Řecká teorie čísel. Nekonečno ve starověkém Řecku
5. Historie řešení algebraických rovnic
6. Metoda souřadnic a zrod analytická geometrie
7. Vznik a rozvoj infinitezimálního počtu
8. Komplexní (a hyperkomplexní) čísla. Počátky komplexní analýzy
9. Neeukleidovská geometrie
10. Počátky teorie grup. Množiny a logika
11. Počátky diferenciální geometrie. Vznik topologie
12. Doplňující témata, prezentace semestrálních projektů
13. Závěr a shrnutí
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Struik, D.J. Dějiny matematiky.. Praha : Orbis, 1963. ISBN 1-123-63.
-
Základní:
Polá, Josef. Didaktika matematiky III. část: Historie matematiky pro ucitele. 2016. ISBN 978-80-7489-338-4.
-
Základní:
Stillwell, John. Mathematics and its history. 2nd ed. New York : Springer, 2002. ISBN 0-387-95336-1.
-
Rozšiřující:
Mareš, M. Příběhy matematiky.. Příbram : Pistorius-Olšanská, 2008. ISBN 978-80-87053-16-4.
-
Rozšiřující:
Potůček, Jiří. Vývoj vyučování matematice na českých středních školách v období 1900 - 1945. 1. díl, Vznik a vývoj jednotlivých typů škol a jejich.
-
Doporučená:
Stillwell, John. The four pillars of geometry. New York : Springer, 2005. ISBN 0-387-25530-3.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Celkem
|
66
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
orientovat se v poznatcích základních matematických teorií |
uvědomit si základní historické souvislosti a zařadit významné události do historického kontextu |
vyjmenovat několik známých matematiků |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
aplikovat osvojené postupy na vybrané matematické úlohy |
přiřadit některé matematické výsledky ke konkrétním osobnostem |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
rozumět vývoji matematiky ve starověku, středověku a novověku |
popsat přínos nejvýznamnějších matematických osobností k vývoji matematiky |
orientovat se v návaznostech a souvislostech jednotlivých matematických disciplín s ohledem na jejich historický vývoj |
rozumět vývoji matematických metod s přihlédnutím k řešení vybraných problémů |
rozpoznat a formulovat předpoklady i důsledky matematických myšlenek konkrétní historické doby a zhodnotit jejich význam pro dějiny evropské kultury |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
popsat hlavní směry historického vývoje matematiky |
demonstrovat na vybraných problémech různé přístupy k řešení konkrétních matematických problémů |
dokumentovat na konkrétních případech vliv matematického poznání na vývoj evropské civilizace |
provádět důkazy vybraných důležitých vět aparátem matematiky určitého historického období |
provést rozbor historického matematického textu |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
|
|
|
|