|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KMA / MAE
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KMA
/
MAE
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Matematická ekonomie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
13 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
1
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenta se základními principy matematické ekonomie, zejména statických rozhodovacích modelů a teorie her. Předmět je přednášen s důrazem na matematickou formulaci základních mikro- a makroekonomických modelů a zároveň vhodnou ekonomickou interpretaci jejich vlastností.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet je udělen za vypracování samostatných prací. Zkouška má dvě části: písemný test a ústní zkouška.
Garantem předmětu je stanoveno, že zápočet se při opakovaném zapsání neuznává (viz čl. 24, odst. 3 SZŘ ZČU).
|
Obsah
|
1. Specifika matematické ekonomie. Klasifikace proměnných.
2. Teorie rozhodování. Optimalizace x teorie her. Akce, strategie a chování.
3. Statické hry, dominance.
4. Nashova rovnováha, nejlepší odezva, hry s nulovým součtem.
5. Dynamické hry. Empirická ekonomie (diskrétní ultimátum).
6. Smíšené hry. Modely vstupu na trh.
7. Teorie diskontování. Opakování. Časová nekonzistence.
8. Modely duopolů, oligopolů. Spojité aproximace.
9. Modely kolektivní spolupráce. Externality. Pigouova daň.
10. Návrh mechanismů. Morální hazard. Teorie aukcí.
11. Evolučně stabilní strategie.
12. Replikátorová dynamika. Modely nasycení trhu.
13. Rezerva a opakování.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v Google Classroom se všemi podstatnými informacemi a materiály.
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. RNDr. Petr Stehlík, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Doc. RNDr. Petr Stehlík, Ph.D. (100%),
RNDr. Vladimír Švígler, Ph.D. (100%),
-
Cvičící:
Doc. RNDr. Petr Stehlík, Ph.D. (100%),
RNDr. Vladimír Švígler, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Webb J. Game Theory. 2007.
-
Základní:
Matematická ekonomie - poznámky k přednáškám
(Stehlík P.)
-
Doporučená:
Vohra, Rakesh V. Advanced mathematical economics. London : Routledge, 2005. ISBN 0-415-70008-6.
-
Doporučená:
Fudenberg D., Tirole J. Game Theory. MIT Press, 1991. ISBN 0-262-06141-4.
-
Doporučená:
Baldani, J. - Brandfield, J. - Turner R. W. Mathematical Economics. South-Western College Pub, 2nd Edition, 2004.
-
Doporučená:
Angel de la Fuente. Mathematical Methods and Models for Economists. Cambridge University Press. ISBN 0521585295.
-
Doporučená:
Klein, M. Mathematical Methods for Economics. Addison Wesley, 2nd Edition.
-
Doporučená:
Zimmermann, K. Úvod do matematické ekonomie. Praha Karolinum, 2002.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
60
|
Projekt individuální [40]
|
40
|
Celkem
|
140
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
rozumět základům diferenciálního počtu (v rozsahu KMA/MA1) |
rozumět základům integrálního počtu (v rozsahu KMA/MA1) |
rozumět základům lineární algebry (v rozsahu KMA/LAA) |
rozumět základům funkcí více proměnných (v rozsahu KMA/MA2) |
rozumět základům teorie grafů (v rozsahu KMA/DMA) |
rozumět základům teorie pravděpodobnosti (v rozsahu KMA/PSA) |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
najít extrémy funkce jedné reálné proměnné |
ovládat operace s maticemi |
umět načrtnout vrstevnice a najít extrémy funkcí více proměnných |
určit základní charakteristiky diskrétních i spojitých rozdělení |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
rozumět specifickým vlastnostem matematické ekonomie a proměnných, které se v ní vyskytují, včetně jejich klasifikace |
vysvětlit význam diskrétních struktur v matematické ekonomii |
popsat rozdíl mezi klasickou optimalizací a teorií her |
rozumět principům základních statických mikro a makroekonomických modelů zejména z pohledu teorie her |
vysvětlit význam vzorových příkladů v teorii her a zavedení různých typů rovnováh |
vysvětlit rozdíl mezi statickými, dynamickými hrami, hrami s opakováním, kolektivními hrami a hrami proti poli |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
nalézt řešení základních optimalizačních úloh |
nalézt čisté i smíšené Nashovy rovnováhy statických her |
umět konstruovat dynamické hry a nalézt Nashovu rovnováhu vzhledem k podhrám pomocí zpětné indukce |
vyřešit matematické modely monopolu a různých duopolistických modelů |
rozumět pojmu evoluční stability a umět ji určit pomocí replikátorových rovnic |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Cvičení (praktické činnosti), |
|
|
|
|