|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KMA / PRM
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KMA
/
PRM
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Pravděpodobnostní modely
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
4
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
KMA/PMO
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Uvést aplikace markovských řetězců, představit další náhodné procesy a pravděpodobnostní modely, studovat některé modely a metody teorie rizika.
|
Požadavky na studenta
|
Znalost a pochopení přednášené látky a schopnost aplikovat ji na příkladech.
Při opakovaném zápisu předmětu se zápočet získaný v předchozím studiu tohoto předmětu neuznává.
|
Obsah
|
1. Z teorie pravděpodobnosti.
2. Náhodný proces.
3. Poissonův proces.
4. Wienerův proces.
5. Markovské řetězce s oceněním.
6. Řízení řetězce.
7. Teorie obnovy.
8. Teorie obsluhy a skladu.
9. Individuální a kolektivní model teorie rizika.
10. Rozdělení celkové výše škod.
11. Výpočet a aproximace složeného rozdělení. Principy stanovení pojistného.
12. Teorie kredibility. Systémy bonus-malus. Zajištění.
13. Rezervy. Teorie ruinování.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Sundt, Bjorn. An introduction to non-life insurance mathematics. 4th ed. Karlsruhe : VVW, 1999. ISBN 3-88487-801-8.
-
Doporučená:
Hušek,R. - Lauber,J. Aplikace stochastických procesů I a II, učební text VŠE. Praha, 1986.
-
Doporučená:
Mandl, Petr; Mazurová, Lucie. Matematické základy neživotního pojištění. Vyd. 1. Praha : Matfyzpress, 1999. ISBN 80-85863-42-1.
-
Doporučená:
Bühlmann, Hans. Mathematical methods in risk theory. Berlin : Springer-Verlag, 1996. ISBN 3-540-61703-5.
-
Doporučená:
Cipra, Tomáš. Pojistná matematika. 1. vydání. Praha : Ekopress, 1999. ISBN 80-86119-17-3.
-
Doporučená:
Mandl, Petr. Pravděpodobnostní dynamické modely : celost. vysokošk. učebnice pro stud. matematicko-fyz. fakult stud. oboru pravděpodobnost a matem. statistika. Praha : Academia, 1985.
-
Doporučená:
HUŠEK, R., LAUBER, J. Simulační modely. 1. vyd. Praha : SNTL, 1987.
-
Doporučená:
Štěpán, Josef. Teorie pravděpodobnosti : Matematické základy : Vysokošk. učebnice pro stud. matematicko-fyz. fakult. Praha : Academia, 1987.
-
Doporučená:
Prášková, Zuzana; Lachout, Petr. Základy náhodných procesů I.. Vyd. 2., V Matfyzpressu 1. vyd. Praha : Matfyzpress, 2012. ISBN 978-80-7378-210-8.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
39
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
20
|
Kontaktní výuka
|
65
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
50
|
Celkem
|
174
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
formulovat a vysvětlit základní pojmy pravděpodobnosti a statistiky (v rozsahu předmětu KMA/PSA), podrobnější znalosti z teorie pravděpodobnosti či jejich aparátu jsou výhodou |
popsat a vysvětlit základní pojmy diferenciálního a integrálního počtu (v rozsahu předmětů KMA/M1 a KMA/M2) |
popsat a vysvětlit základní pojmy maticového počtu (v rozsahu předmětu KMA/LA) |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
aplikovat diferenciální počet na praktické úlohy |
odlišit různé typy náhodných veličin (diskrétní, spojité) a různé typy rozdělení |
používat základní operace maticového počtu |
vypočítat určité i neurčité integrály (známých typů) v jedné dimenzi metodou per-partes nebo substituční metodou |
využívat znalostí základních statistických metod a postupů pro jednoduchou analýzu dat |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
orientovat se v probraných vlastnostech náhodných procesů a jejich aplikacích |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
odvodit vyložené výsledky a vlastnosti náhodných procesů a jejich aplikací |
uplatnit teoretické výsledky v praktických příkladech a vyvodit praktické závěry |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Písemná zkouška, |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Písemná zkouška, |
Ústní zkouška, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Písemná zkouška, |
Ústní zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška založená na výkladu, |
Řešení problémů, |
Samostudium, |
Skupinová výuka, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška založená na výkladu, |
Řešení problémů, |
Samostudium, |
Skupinová výuka, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška založená na výkladu, |
Samostudium, |
Skupinová výuka, |
|
|
|
|