|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KMA / ZME1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KMA
/
ZME1
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Základy matematiky 1
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
1
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KMA/ZM1
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je vybavit studenty dovedností základní práce s posloupnostmi, řadami, vektory, maticemi a funkcemi jedné reálné proměnné.
|
Požadavky na studenta
|
Podmínky k udělení zápočtu:
Tři písemné práce v průběhu semestru:
1. zápočtová práce: 5. výukový týden, doba trvání 30 min., maximální počet bodů 10,
2. zápočtová práce: 9. výukový týden, doba trvání 45 min., maximální počet bodů 15,
3. zápočtová práce: 12. výukový týden, doba trvání 60 min., maximální počet bodů 20.
K získání zápočtu je třeba získat v součtu alespoň 23 bodů ze všech písemek..
Garantem předmětu je stanoveno, že zápočet se při opakovaném zapsání neuznává (viz čl. 24, odst. 3 SZŘ ZČU).
Hodnocení zkoušky:
Zkouška probíhá písemnou a ústní formou. Písemná část má dobu trvání 90 minut.
Celkový bodový zisk z písemné části zkoušky je 20 bodů. Hodnocení písemné části zkoušky. 18-20b. výborně, 14-17b. velmi dobře, 10-13b. dobře, 0-9b. nevyhověl
Ústní část zkoušky je zaměřena na rozbor a zdůvodnění postupů užitých při řešení úloh z písemné části, včetně prověření znalostí základních matematických pojmů a schopnosti jejich aplikace.
|
Obsah
|
Vektory, matice, determinanty. Soustavy lineárních rovnic. Analytická geometrie v prostoru (lineární útvary). Funkce jedné reálné proměnné, jejich vlastnosti, Posloupnosti v R1, vlastnosti posloupností. Diferenciální počet v R1, monotonnost, limita a spojitost funkce, derivace, konvexnost, konkávnost, extrémy a průběh funkcí. Taylorova věta.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Drábek, Pavel; Míka, Stanislav. Matematická analýza I. Plzeň : Západočeská univerzita, 1999. ISBN 80-7082-558-8.
-
Doporučená:
Matematická analýza 1
(Tomiczek Petr)
-
Doporučená:
Dolanský, Petr; Tuchanová, Milena. Matematika pro ekonomy 1 : pro distanční studium. Plzeň : ZČU, 1995. ISBN 80-7082-183-3.
-
Doporučená:
Dolanský, Petr; Tuchanová, Milena. Příklady z matematiky pro ekonomy I : distanční studium. 1. vyd. Plzeň : ZČU, 1995. ISBN 80-7082-184-1.
-
Doporučená:
Tesková, Libuše. Sbírka příkladů z lineární algebry. 5. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 2003. ISBN 80-7043-263-2.
-
Doporučená:
Čížek, Jiří; Kubr, Milan; Míková, Marta. Sbírka příkladů z matematické analýzy I. 1. vyd. Plzeň : ZČU, 1995. ISBN 80-7082-216-3.
-
Doporučená:
Jirásek, František; Kriegelstein, Eduard; Tichý, Zdeněk. Sbírka řešených příkladů z matematiky : logika a množiny, lineární a vektorová algebra, analytická geometrie, posloupnosti a řady, diferenciální a integrální počet funkcí jedné proměnné. 2. nezměn. vyd. Praha : SNTL, 1981.
-
Doporučená:
Mašek, Josef. Základy matematiky I : cvičení. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 1999. ISBN 80-7082-567-7.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
10
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
15
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Celkem
|
107
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
dobrá znalost základních funkcí - polynomů, goniometrických funkcí, exponenciální funkce ap.. Základní znalost analytické geometrie - rovnice přímky. Zkušenosti s počítáním algebraických výrazů, zlomků, lineárních, kvadratických rovnic a soustav lineárních rovnic |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
po absolvování předmětu bude student schopen: - porozumět pojmům: konvergentní posloupnost, konvergentní řada, geometrická řada, vektor, matice, hodnost matice, inverzní matice, funkce, derivace funkce, graf funkce; - rozpoznat, zda je posloupnost nebo řada konvergentní, či divergentní; - dokázat elementární věty týkající se konvergence posloupnosti; - provést základní výpočty s vektory a maticemi včetně převodu matice do stupňovitého tvaru - vyřešit obecný systém lineárních rovnic, inverzní matice; - derivovat funkce jedné proměnné; - vyřešit problém hledání extrémů funkce; - popsat průběh funkce a nakreslit její graf |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Výuka podporovaná multimédii, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
|
|
|
|