|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KME / EXM1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KME
/
EXM1
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Experimentální mechanika 1
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
3 / -
|
1 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Uvést studenta do problematiky plánování, realizace, zpracování a vyhodnocení inženýrského experimentu. Ukázat úlohu a postavení experimentu v procesu řešení technických problémů.
|
Požadavky na studenta
|
Požadavky k zápočtu: úspěšné absolvování závěrečné rozpravy v rozsahu přednášené látky
|
Obsah
|
1. týden: Historie a současnost technického experimentu. Význam experimentu v době rozvinutých výpočtových metod.
2. týden: Typy experimentu dle různých hledisek. Etapy experimentu od návrhu po vyhodnocení.
3. týden: Tvorba netechnických objektů, experiment jako prostředek řízení, jako zdroj údajů pro databáze.
4. týden: Využití experimentu v mechanice.
5. týden: Základní pojmy v experimentální oblasti.
6. týden: Experimentální řetězce, struktura měřicích, zatěžovacích a budicích řetězců. Vyhodnocovací řetězec.
7. týden: Plánování, realizace a vyhodnocení experimentálního měření.
8. týden: Chyby v procesu měření a zpracování výsledků.
9. týden: Nejistoty měření, standardní nejistoty, výpočet nejistot.
10. týden: Měření na reálném díle, modelová měření. Základní informace z modelové podobnosti.
11. týden: Měření velmi malých deformací a posuvů. Měření rychlostí a zrychlení.
12. týden: Přístrojové vybavení pracoviště. Ukázky měření.
13. týden: Exkurze - bude zařazena kdykoli během semestru v závislosti na možnostech experimentálních pracovišť
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v Google Classroom se všemi podstatnými informacemi a elektronickými materiály.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Macura, P., Fojtík, F. EXPERIMENTÁLNÍ METODY V MECHANICE. Ostrava, 2013. ISBN 978-80-248-3.
-
Základní:
KLEMENT, J., PLÁNIČKA, F., VLK, M.:. Modelová podobnost, elektrická odporová tenzometrie, experimentální určování zbytkových napětí, vyhodnocení experimentálně získaných dat.. Fakulta aplikovaných věd, Plzeň, 2004.
-
Doporučená:
Sciammarella, Cesar A.; Sciammarella, Federico M. Experimental mechanics of solids Cesar A. Sciammarella, Federico M. Sciammarella. Hoboken : John Wiley & Sons, 2012. ISBN 978-0-470-68953-0.
-
Doporučená:
TREBUŇA, F., ŠIMČÁK, F. Príručka experimentálnej mechaniky. Strojnícká fakulta TU v Košiciach, Košice, 2007. ISBN 970-80-8073-816-7.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
24
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den]
|
2
|
Celkem
|
56
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
znát základní fyzikální principy |
mít základní znalosti fyziky na úrovni střední školy |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
nejsou vyžadovány žádné specifické dovednosti |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
aplikovat vhodné metody pro experimentální měření |
definovat strukturu experimentu |
aplikovat znalosti k vyšetřování konstrukcí |
znát základní měřící metody v mechanice |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
navrhnout vhodný experimetnální řetězec |
zvolit patřičnou měřící metodu |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Přednáška s demonstrací, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
|
|
|
|