|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KME / MM-E
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KME
/
MM-E
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Pružnost a pevnost
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ne,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
1 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
1
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními veličinami pružnosti a pevnosti (vnější a vnitřní síly; deformace; napětí; prostorová, rovinná a jednoosá napjatost; transformace složek a Mohrův diagram; hlavní deformace, napětí a roviny; Hookeův zákon), základními druhy namáhání těles jednoduchých geometrických tvarů (pruty, nosníky, válcové nádoby, rotační skořepiny; tah - tlak, ohyb, krut, stabilita; analýza posunutí či natočení) a jejich kombinací, se staticky určitými a neurčitými úlohami, pevnostními podmínkami (Tresca, HMH, Mohr-Coloumb), energetickou bilancí (hustota deformační energie, práce vnitřních a vnějších sil; Castiglianova věta) a základy mechanického testování materiálů (tahová, krutová a ohybová zkouška).
|
Požadavky na studenta
|
Požadavky k zápočtu:
Vypracování a odevzdání semestrální práce v elektronické formě.
Požadavky ke zkoušce:
Aktivní znalost přednášené látky a schopnost její aplikace na řešení konkrétních úloh.
|
Obsah
|
1. Vnější a vnitřní síly. Podmínky rovnováhy. Metoda řezu. Definice napětí a deformace. Normálové a smykové napětí. Poměrné prodloužení a zkos. Prostorová napjatost. Předpoklady, definice a způsoby řešení úloh lineární elastostatiky.
2. Transformace souřadnic, tenzoru napjatosti a tenzoru deformace. Hlavní roviny, napětí a deformace. Maximální smykové napětí. Mohrův diagram pro napjatost a deformace.
3. Hookeův zákon. Určování materiálových parametrů pomocí experimentálních zkoušek. Tahový diagram pro houževnatý a pro křehký materiál. Inženýrské konstanty (Youngův modul pružnosti, Poissonovo číslo, smykový modul).
4. Hustota deformační energie. Podmínky pevnosti (Tresca, HMH, Mohr-Coloumb).
5. Geometrické charakteristiky ploch (statický, kvadratický, deviační a polární moment). Složené plochy. Momenty k posunutým osám - Steinerova věta. Momenty k pootočeným osám. Mohrův diagram, hlavní osy a hlavní kvadratické momenty.
6. Prostý tah-tlak prutů. Předpoklady, vnitřní účinky, dimenzování, výpočet deformace (posunutí, prodloužení).
7. Prostý krut válcových prutů. Předpoklady, vnitřní účinky, dimenzování, výpočet deformace (pootočení).
8. Ohyb štíhlých nosníků. Předpoklady, vnitřní účinky, Schwedlerova věta, dimenzování, výpočet deformace (průhyb a natočení).
9. Vliv teploty. Staticky neurčité případy (tah, kryt, ohyb).
10. Castiglianova věta. Křivé a lomené rovinnépruty.
11. Stabilita přímých prutů. Eulerova a Tetmayerova teorie.
12. Silnostěnné válcové nádoby.
13. Tenkostěnné rotačně symetrické skořepiny.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
https://www.kme.zcu.cz/pro-studenty/predmety
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
50
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
25
|
Kontaktní výuka
|
65
|
Celkem
|
140
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
zná základní metody derivace a integrace |
zná základy maticového a vektorového počtu |
zná mechaniku hmotného bodu a tuhého tělesa |
zná základy matematické analýzy |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
dovede řešit soustavu lineárních rovnic |
dovede řešit základní typy derivací a integrálů |
dovede používat maticový a vektorový počet |
dovede použít základy matematické analýzy |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
student se orientuje v souvislostech lineární pružnosti a pevnosti |
umí řešit napjatost a deformace jednoduchých součástí namáhaných tahem, krutem, ohybem a jejich kombinacemi |
umí řešit úlohy jednoosé, rovinné a prostorové napjatosti a aplikuje podmínky pevnosti pro dimenzování |
aplikuje znalosti předmětu na základní problémy lineární pružnosti v technické praxi |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
dovede analyticky řešit napjatost a deformaci prutu či nosníku namáhaného tahem, krutem a ohybem |
dovede dimenzovat namáhaný prut či nosník |
dovede analyzovat jednoosou, rovinnou a prostorovou napjatost |
dovede aplikovat podmínky pevnosti |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|