|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KME / MNM
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KME
/
MNM
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Modelování nekovových materiálů
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Ve všech průmyslových odvětvích jsou kromě klasických kovů často využívány i různé nekovové materiály, nejčastěji polymery (termolasty, reaktoplasty, elastomery, pěny). Napěťově-deformační chování těchto materiálů je oproti kovům značně složitější. Závislost napětí na deformaci není lineární, přičemž tuhost materiálu bývá závislá jak na teplotě, tak na čase (rychlosti deformace, hystorii zatěžování). Proto je v tomto předmětu ukázáno, jak se mechanické chování jednotlivých typů nekovových materiálů liší a jaké materiálové modely (konstitutivní vztahy) se pro popis jejich mechanického chování používají. Pozornost je zaměřena na homogenní izotropní materiály. Předmětem výuky je i identifikace materiálových parametrů nejčastěji používaných materiálových modelů, neboť tyto parametry většinou není možné jiným způsobem získat. Na konktrétních příkladech (např. pryžové těsnění či pěnový tlumič) je ukázáno, jak vytvořit jejich model v komerčních konečno-prvkových systémech.
|
Požadavky na studenta
|
Požadavky pro udělení zápočtu:
Vypracování a odevzdání semestrální práce na odpovídající úrovni.
Požadavky ke zkoušce:
Aktivní znalost přednášené látky a schopnost aplikovat přednesenou látku při modelování částí z nekovových materiálů.
|
Obsah
|
1) Typy nekovových materiálů používaných v konstrukční praxi a jejich mechanické chování (srovnání s kovy).
2) Modelování s uvažováním malých nebo velkých deformací.
3) Polynomiální hyperelastické modely pro izotropní a málo stlačitelné materiály.
4) Další hyperelastické modely.
5) Modely zohledňující únavu a stárnutí elastomerů (pryží).
6) Mechanické zkoušky pro identifikaci parametrů hyperelastických modelů.
7) Algoritmy pro identifikaci materiálových parametrů hyperelastických modelů.
8) Základní pojmy viskoelasticity.
9) Lineární viskoelastické modely.
10) Nelineární viskoelastické modely.
11) Mechanické zkoušky pro identifikaci parametrů viskoelastických modelů.
12) Algoritmy pro identifikaci materiálových parametrů viskoelastických modelů.
13) Příklady aplikací různých materiálových modelů v praxi.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
20
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Celkem
|
102
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
znát základní pojmy pružnosti a pevnosti (napětí, deformace, Hookeův zákon) |
popsat mechanické chování kovů při standardních zkouškách |
orientovat se v základech metody konečných prvků |
orientovat se v základních operacích lineární algebry |
znát základní metody diferenciálního počtu a integrace základních funkcí |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
vytvořit jednoduchý výpočtový model za pomoci komerčního konečno-prvkového systému (např. NX, Abaqus, MSC Marc) |
vyhodnotit tahovou zkoušku oceli (vypočítat modul pružnosti) |
porovnat shodu mezi dvěmi funkcemi metodou nejmenších čtverců |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat mechanické chování různých nekovových materiálů |
rozpoznat nutnost použití hyperelastického nebo viskoelastického materiálového modelu |
popsat nutné mechanické zkoušky pro identifikaci parametrů hyperelastických a viskoelastických modelů |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
zdůvodnit volbu materiálového modelu |
identifikovat materiálové parametry na základě daných experimentálních dat |
vytvořit výpočtový model nekovové části za pomoci komerčního konečno-prvkového systému |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Individuální konzultace, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostatná práce studentů, |
Laboratorní praktika, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
|
|
|
|