|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KME / POS3
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KME
/
POS3
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Pozemní stavby 3 - Stavební fyzika
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
16 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KME/STS3
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty se základy stavební fyziky a její návaznosti na skladby a funkci stavebních konstrukcí.
|
Požadavky na studenta
|
Požadavky k zápočtu:
Splnění podmínek zápočtové písemné práce.
Požadavky ke zkoušce:
Aktivní znalost přednášené látky a schopnost aplikovat na řešení konkrétních úloh stavební praxe.
|
Obsah
|
1. Představení a rozfázování předmětu, požadavky k zápočtu a ke zkoušce, literatura, podklady. Tepelná technika - základy tepelné techniky, způsoby šíření tepla, Fourierovy zákony, součinitel prostupu tepla.
2. Tepelná technika - zásady tepelně technického návrhu obvodového pláště, zásady tepelně technického návrhu střešního pláště, zásady tepelně technického návrhu podlahových konstrukcí, stanoviska zákonů, NV, vyhlášek a ČSN - požadované a doporučené hodnoty, výpočtové metody.
3. Tepelná technika - difuze a kondenzace vodní páry v konstrukci, rosný bod, vnitřní povrchová teplota, pokles dotykové teploty podlah.
4. Tepelná technika - tepelná stabilita místnosti v zimním a v letním období, tepelné mosty, vícerozměrná teplotní pole.
5. Tepelná technika - tepelné ztráty objektu, energetická náročnost budov, požadavky dle platné legislativy, průkaz energetické náročnosti budovy, výpočtové metody.
6. Tepelná technika - hydroizolace spodních staveb, izolace proti radonu a chemickým látkám - možnosti provedení izolací, požadavky zákonů, NV, vyhlášek a ČSN, požadované průzkumy a měření.
7. Proslunění budov - vymezení pojmu proslunění, oslunění a denní osvětlení budov, význam pro návrh, realizaci a užívání budov, historie, normové požadavky. Základy sférické astronomie. Metody znázornění zdánlivé dráhy Slunce.
8. Proslunění budov - problematika obytných objektů z hlediska proslunění, výpočet proslunění, grafické metody znázornění proslunění, softwarové možnosti posouzení, architektonické a konstrukční řešení staveb z hlediska dostupnosti (ochrany) slunečního záření - stínící technika a ostatní způsoby redukce sluneční radiace, příkladová řešení.
9. Denní osvětlení - denní světlo a vnitřní prostor, výpočtové modely oblohy, možnosti stanovení denního osvětlení, faktory ovlivňující světelný stav vnitřního prostředí, kvantitativní a kvalitativní kritéria, normové požadavky.
10. Denní osvětlení - Distribuce denního světla v interiéru, parametry sdružené osvětlení, výpočtové a graficko-početní metody stanovení činitele denní osvětlenosti. Světelně technický posudek, specifické problémy budov a hlediska denního osvětlení, speciální způsoby osvětlování denním světlem.
11. Stavební akustika - základy akustiky, fyzikální veličiny a zákonitosti, fyziologie slyšení, Weber-Fechnerův zákon, decibel, hladina akustického tlaku, počítání s hladinami, spektrální citlivost sluchu, váhová křivka zvukoměru, hladina akustického tlaku A, působení zvuku v čase, ekvivalentní hladina, požadavky zákonů, NV, vyhlášek a ČSN.
12. Stavební akustika - základy akustiky konstrukcí, neprůzvučnost stavebních konstrukcí, kročejový hluk, návrh izolací, požadavky zákonů, NV, vyhlášek a ČSN, výpočtové metody.
13. Stavební akustika - základy prostorové akustiky, akustika vlnová, geometrická, statistická, doba dozvuku. Základy urbanistické akustiky, stacionární zdroje zvuku, hluk dopravy výpočtové metody.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Bošová, D., Prokopová, L. STAVEBNÍ FYZIKA I. Osvětlení, oslunění a akustika budov.. ČVUT v Praze, 2017. ISBN 978-80-01-06130-5.
-
Základní:
Bošová, D., Kulhánek, F. Stavební fyzika II. Stavební tepelná technika. ČVUT v Praze, 2019. ISBN 978-80-01-05645-5.
-
Základní:
Kaňka, J., Nováček, J. Stavební fyzika 3 - Akustika pozemních staveb. ČVUT v Praze, 2015. ISBN 978-80-01-05674-5.
-
Doporučená:
Kittler, R., Kocifaj, M., Darula, S. Daylight Science and Daylighting Technology.. Springer-Verlag New York, 2011. ISBN 978-1-4419-8815-7.
-
Doporučená:
Tregenza, P., Wilson, M. Daylighting. Architecture and lighting design.. Routledge, 2011. ISBN 978-0419257004.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
65
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
35
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
36
|
Celkem
|
136
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
orientuje se ve fyzikálních zákonech |
orientuje se v komplexních požadavcích na pozemní stavby |
orientuje se ve vlivech působících na stavby |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
řešit základní fyzikální úlohy |
analyzovat působení vnějších vlivů na stavby |
analyzovat základní parametry vnitřního prostředí budov |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
orientovat se ve stavební tepelné technice |
orientovat se ve stavební akustice |
orientovat se v problematice denního osvětlení a oslunění budov |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
hodnotit tepelně vlhkostní parametry staveb |
hodnotit akustickou pohodu v budovách |
hodnotit parametry osvětlení a oslunění staveb |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Skupinová konzultace, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Skupinová konzultace, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Skupinová konzultace, |
|
|
|
|