|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KME / RMS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KME
/
RMS
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Řízené mechanické systémy
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
2 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
KME/MTK
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KKY/MTR, KME/METR, KME/SZDKM
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Znalost tvorby matematických modelů diskrétních i spojitých elektromechanických a elektrohydraulických systémů s přímovazebním a zpětnovazebním řízením včetně návrhu zákona řízení. Seznámení s možnostmi realizace řízení pohybu a zejména potlačení vibrací mechanických soustav pomocí vhodných senzorů a aktuátorů.
|
Požadavky na studenta
|
Podmínky pro udělení zápočtu:
Vypracování samostatného projektu na odpovídající úrovni.
Požadavky ke zkoušce:
Aktivní znalost přednášené látky a schopnost aplikovat získané poznatky na řešení konkrétních úloh.
|
Obsah
|
Přednášky
1. Probémy dynamické stability lineárních diskrétních soustav s jedním a více stupni volnosti.
2. Analytické řešení odezvy diskrétních lineárních mechanických soustav s n stupni volnosti na obecné buzení. Využití modální metody pro soustavy se slabým tlumením a s komutativní maticí tlumení
3. Využití modální metody pro soustavy s obecnou maticí tlumení.
4. Numerické metody integrace matematického modelu mechatronického systému.
5. a 6. Řešení volného a vynuceného kmitání lineárních kontinuí.
7. Řiditelnost, pozorovatelnost a z toho vyplývající návrh na umístění snímačů a aktuátorů na základě citlivostní analýzy odezvy na jejich umístění
8. Soustavy se zpětnovazebním řízením. Sestavování modelu, návrh řízení a vyhodnocení jeho robustnosti
9. Soustavy s přímovazebním řízením
10. Matematické modelování aktuátorů realizovaných pomocí piezoelektrických záplat.
11. Matematické modelování senzorů realizovaných pomocí piezoelektrických záplat. Analýza a návrh tvaru záplaty s ohledem na frekvenční rozsah snímaného buzení mechanického systému
12. Aktivní tlumení vibrací periodicky a náhodně buzených systémů pomocí zpětnovazebního řízení
13. Aktivní tlumení vibrací soustav s vnějším náhodným buzením využitím strategie přímovazebního rízení
Cvičení
1. Příklady na dynamickou stabilitní analýzu rotorů a potrubních systémů .
2. a 3. Příklady řešení odezvy diskrétních lineárních mechanických soustav s n stupni volnosti na impulsní, skokové a obecné buzení pomocí modální metody a pomocí přímé numerické integrace
4. a 5. Příklady na řešení volného a vynuceného kmitání strun, nosníků, desek a skořepin.
6. Příklady navržení umístění aktuátoru pro optimální tlumení vibrací nosníku a desky
7. Příklady řešení diskrétních mechanických soustav se zpětnovazebním řízením. Návrh zpětné vazby.
8. Aktivní tlumení dopravních prostředků s ohledem na komfort cestujících a na sílu přenášenou do základu
9. a 10. Analytické modelování nosníků a desek a aktuátorů realizovaných pomocí piezoelektrických záplat.
11. Využití MKP pro modelování nosníků, desek a skořepin řízených pomocí piezoelektrických záplat.
12. Navrhování tvaru piezoelektrického senzoru pro aktivní tlumení nosníku buzeného ve frekvenční oblasti zahrnující první dvě vlastní frekvence. Řešení příslušné odezvy.
13. Aktivní tlumení vyzařovaného akustického výkonu skořepinových konstrukcí
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
80
|
Celkem
|
132
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
orientovat se v oboru mechaniky tuhých těles na úrovni základního kursu mechaniky vysokých škol technického směru |
identifikovat problémy související s kmitáním lineárních systémů |
disponovat znalostmi základů diferenciálního a integrálního počtu z oblasti matematické analýzy a maticového počtu z lineární algebry |
popsat postupy řešení vibrací lineárních systémů |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
definovat základní pojmy z teorie kmitání |
řešit odezvu lineárního systému s otevřenou smyčkou |
zdůvodnit potřebu aktivního tlumení kmitavého systému |
vybrat vhodný člen pro realizaci aktivního tlumení |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
klasifikovat mechatronický systém z pohledu řízení |
identifikovat vstup do mechatronického systému (deterministický vs. stochastický) |
orientovat se ve volbě a výběru aktivních prvků |
definovat vhodný zákon řízení z hlediska robustnosti a limitované spotřeby energie pro redukci nebo úplné potlačení vibrací mechatronického systému |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
určit vhodná místa k umístění senzorů a aktuátorů pro potlačení vibrací výsledného mechatronického systému pomocí dynamické citlivosti |
navrhnout parametry řízení z hlediska robustnosti a limitované spotřeby energie pro redukci nebo úplné potlačení vibrací mechatronického systému |
navrhnout s ohledem na charakter, rozměry a velikost buzení mechanického systému vhodný typ aktivních prvků a snímačů |
řešit odezvu systému s aktivními prvky na deterministické a stochastické buzení |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
|
|
|
|