|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KME / ZS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KME
/
ZS
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Životnost a spolehlivost konstrukcí
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
3 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KKS/K, KME/MEPT, KME/PME, KME/SK, KME/SZPME
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Uvést studenty do problematiky mezních stavů. Porozumět únavě materiálů. Znát metody zpracování zatížení. Ohodnotit únavovou pevnost. Pochopit okolnosti ovlivňující únavu. Obeznámit se s mezním stavem creep.
|
Požadavky na studenta
|
Požadavky na zápočet: absolvování exkurze, semestrální práce. Hodnocení zkoušky: zvládnutí látky v předepsaném rozsahu, ústní zkouška s písemnou přípravou
|
Obsah
|
1.Teorie mezních stavů, příklady, klasifikace, odkaz na dříve probrané. Únava, creep.
2.Únava - základní pojmy, historický přehled. Konstrukční a technologické faktory ovlivňující únavu.
3.Proměnné namáhání, mechanické vlastnosti při proměnném namáhání. Hysterezní smyčka, monotónní a cyklická deformační křivka, .....
4.Wohlerova křivka, mez únavy, oblasti únavy, vliv střední hodnoty, Smithův a Haighův diagram.
5.Provozní zatížení, klasifikace, zpracování z hlediska korelační analýzy (stručně) a pomocí četnosti charakteristických parametrů (historický vývoj - stručně), metoda stékání deště.
Simulace provozního zatížení.
6.Způsoby výpočtů na únavu. Koncepce
- bezpečný život
- bezpečná při poruše
- s přípustným poškozením
Kritérium mezního stavu: úplný život, iniciace trhliny, růst trhliny.
Koncepce NSA, LESA, LPSA, FMA (princip)
7.Výpočet na trvalou pevnost - tvarová pevnost těles, příklad, domácí zadání.
8.Hypotézy kumulace únavnosti poškození. Vysokocyklová únava, křivky životnosti, nízkocyklová únava, Manson-Cofinovy křivky.
9.Koncepce LESA, LPSA, FMA. Multiaxiální únava - základní principy. Využití výstupů z MKP pro výpočet životnosti. Přehled softwarových produktů, např. MSC. Fatigue, FEMFAT, nCode, Fatigue Calculator.Semestrální práce.
10.Experimentální ověřování únavových vlastností - materiál, komponenta, uzel, konstrukce.
11.Exkurze dynamická zkušebna ŠKODA VÝZKUM s.r.o.
12.Výpočet životnosti v oblasti creepu. Relaxace napětí.
13.Únava kompozitních materiálů. Zápočet.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
https://www.kme.zcu.cz/pro-studenty/modernizace-vyuky-ve-vybranych-predmetech-garantovanych-na-katedre-mechaniky-fav-zcu-v-plzni/modernizace-vyuky-predmetu-zivotnost-a-spolehlivost-konstrukci-kme-zs
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
45
|
Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den]
|
4
|
Kontaktní výuka
|
50
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
35
|
Celkem
|
134
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
znát a orientovat se v mechanice tuhých těles |
znát a orientovat se v mechanice poddajných těles |
vyhodnotit a analyzovat stav napjatosti tělesa na základě jeho zatížení |
vyhodnotit a analyzovat stav deformace tělesa na základě působící napjatosti |
znát a orientovat se v základech nauky o materiálech |
znát a orientovat se v základech statistiky a počtu pravděpodobnosti |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
řešit problémy matematické analýzy |
popsat a řešit rovnováhu těles |
popsat a analyzovat stav napjatosti odpovídající danému zatížení |
vyhodnotit stav napjatosti tělesa na základě zatížení |
popsat a analyzovat stav deformace |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
získat znalosti o teorii mezních stavů |
získat znalosti o koncepcích únavových procesů meteriálů |
získat znalosti o koncepcích posuzování únavy materiálů a konstrukcí |
iidentifikovat únavové porušení |
získat znalosti o způsobech ověřování únavových vlastností materiálů |
získat znalosti o způsobech posuzování problémů creepu a relaxace materiálů |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
analyzovat provozní zatížení |
aplikovat hypotézy pro výpočet životnosti |
aplikovat postupy lomové mechaniky v únavě |
zhodnotit okolnosti ovlivňující únavu |
navrhnout únavový experiment |
analyzovat životnost v oblasti creepu |
zhodnotit životnost a spolehlivost konstrukce |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Řešení problémů, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostudium, |
|
|
|
|