|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KMM / MPE
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KMM
/
MPE
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Materiály pro energetiku
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
6 / -
|
0 / -
|
1 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KMM/MEZ
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Vysvětlit studentům, jaké je vnitřní uspořádání a mikrostruktura materiálu, jak to souvisí s reakcí materiálu na mechanické, tepelné, (elektro)chemické a radiační vlivy okolního prostředí; a jak lze mikrostrukturu materiálu a následně jeho vlastnosti zlepšit nebo naopak zhoršit.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet : - povinná účast na cvičeních; - úspěšné vypracování testů. Zkouška: úspěšné složení písemné a ústní zkoušky.
|
Obsah
|
Struktura a mikrostruktura materiálu a jejich souvislost s odezvou materiálu na mechanické, tepelné, (elektro)chemické a radiační vlivy jeho prostředí; a jak lze změnou mikrostruktury materiálu následně jeho vlastnosti zlepšit nebo naopak zhoršit.
Přehled témat:
1. Krystalová struktura kovů, význam vad krystalových mříží. Difuse v pevných látkách, Fickovy zákony a jejich využití. Fázové přeměny v tuhém stavu, precipitační procesy.
2. Dislokace a jejich pohyb, plastická deformace. Zotavení a rekrystalizace.
3. Mechanické vlastnosti pevných látek, napěťové a deformační charakteristiky, kritická délka trhliny, lomová houževnatost. Zkoušky umožňující hodnocení lokálních mechanických vlastností provozovaných konstrukčních částí
4. Základní mechanismy degradace materiálů za podmínek jejich provozování v energetických zdrojích I: tečení materiálu, nízkocyklová únava, tepelné zkřehnutí, radiační poškození.
5. Základní mechanismy degradace materiálů za podmínek jejich provozování v energetických zdrojích II: koroze, vysokoteplotní oxidace v prostředí páry, vodíkové zkřehnutí, korozní praskání pod napětím, kavitace, eroze.
6. Nelegované uhlíkové a nízkolegované oceli: chemické složení nejdůležitějších ocelí, tepelné zpracování, mechanické vlastnosti, mechanismy degradace.
7. Moderní typy modifikovaných 2,25CrMo(W) ocelí. P/T 23 a P/T 24, charakterizace, vlastnosti, provozní expozice při teplotě cca 550 °C.
8. Martenzitické modifikované (9-12)% Cr ocel, oceli P/T 91 a P/T 92, dlouhodobá provozní expozice při teplotě cca 600°C, vlastnosti, tepelné zpracování, základní mechanismy degradace.
9. Moderní žáropevné a žáruvzdorné materiály pro energetiku (např. austenitické CrNi(Mo)). Materiály pro kryogenní aplikace.
10. Materiály pro parogenerátory PWR, VVER. Homogenní a heterogenní svarové spoje a návary.
11. Materiály pro palivové články jaderných reaktorů PWR, VVER, materiály pro hl. cirkulační potrubí a kontejnery VJP.
12. Niklové slitiny pro energetické zdroje: chemické složení, vliv chemického složení na vývoj struktury a mechanických vlastností během tepelného zpracování. Slitiny se zvýšenou entropií (HEA/MEA) pro aplikace v energetice.
13. Aditivní výroba v energetice - současný stav vývoje, používané materiály a jejich následné tepelné zpracování, vlastnosti.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
COURSEWARE ZČU
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Prof. Ing. Ludmila Kučerová, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Ing. Jaroslav Kaiser, Ph.D., IWE (100%),
Prof. Ing. Ludmila Kučerová, Ph.D. (100%),
-
Cvičící:
Ing. Jaroslav Kaiser, Ph.D., IWE (100%),
Prof. Ing. Ludmila Kučerová, Ph.D. ,
|
Literatura
|
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
65
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
15
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
30
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
45
|
Celkem
|
155
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Absolutorium přednášek: KMM/NM, KMM/SMA |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Získané vědomosti umožní studentům orientovat se v materiálové problematice na úrovni nezbytné pro úspěšné působení ve strojírenství, zejména v (jaderné) energetice. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Výuka podporovaná multimédii, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Výuka podporovaná multimédii, |
|
|
|
|