|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KMO / DMVN
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KMO
/
DMVN
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Metodologie vědy
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
10
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
12
[HOD/SEM]
Seminář
12
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
17 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Prezentovat metodologii vědy; zaměřit se na design vlastního výzkumu, jeho orientaci, práci se zdroji, realizaci kvantitativního, kvalitativního i smíšeného výzkumu s aplikacemi pro ekonomiku a management. Seznámit studenty s náležitostmi disertační práce a reportováním výstupů výzkumu včetně vlastní publikační činnosti. Předmět je zaměřen tak, aby připravil základy pro empirický výzkum v oblasti ekonomických disciplín.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast minimálně na čtyřech blocích výuky, samostudium doporučených zdrojů.
Zpracování semestrální práce: design výzkumu vlastní disertační práce, konzultace první verze se školitelem (rozsah práce je 20 - 25 normostran). Studenti demonstrují znalost organizace výzkumu.
Zkouška je formou obhajoby uvedené semestrální práce.
|
Obsah
|
Předmět je určen pro doktorské studium.
Věda a vědecké poznání Co je to výzkum, definice hlavních pojmů, orientace výzkumu Výběr výzkumného tématu, studium literatury a práce se zdroji, citování zdrojů Projekt výzkumné práce, etapy výzkumu Kvalitativní metody výzkumu Metody: pozorování, diskusní skupiny, hloubkové rozhovory, projektivní metody, případové studie aj. Kvantitativní výzkum Validita, reliabilita, reprezentativnost, proměnné, hypotézy, výzkumný soubor Standardizace metod, získávání výzkumných dat, vyhodnocovací statistické metody, příklady vybraných aplikací pro ekonomii Modely a varianty výzkumu - příklady, příklady užití speciálních metod se zaměřením na aplikaci pro ekonomiku a management Seznámení s náležitostmi disertační práce dle norem a dle pokynů FEK ZČU v Plzni, publikační činnost - ukázky a doporučení
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. PaedDr. Ludvík Eger, CSc. (100%),
-
Přednášející:
Doc. PaedDr. Ludvík Eger, CSc. (100%),
Doc. RNDr. Mikuláš Gangur, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Doc. PaedDr. Ludvík Eger, CSc. (100%),
Doc. RNDr. Mikuláš Gangur, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Gray, David E. Doing research in the real world. 2nd ed. Los Angeles : SAGE, 2009. ISBN 978-1-84787-337-8.
-
Základní:
Creswell, John W. Research design : qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. 3rd ed. Thousand Oaks : SAGE Publications, 2009. ISBN 978-1-4129-6557-6.
-
Základní:
Saunders, Mark; Lewis, Philip. Research methods for business students. 11th ed. Harlow : Prentice Hall, 2009. ISBN 978-0-273-71686-0.
-
Základní:
Bryman, Alan. Social research methods. Oxford : Oxford University Press, 2008. ISBN 978-0-19-920295-9.
-
Doporučená:
Hendl, J. Kvalitativní výzkum: Základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005.
-
Doporučená:
Hendl, J. Přehled statistických metod: analýza a mataanalýza dat. Praha, 2009. ISBN 978-80-7367-482-3.
-
Doporučená:
Myers, Jerome L.; Well, A. Research design and statistical analysis. 3rd ed. New York : Routledge, 2010. ISBN 978-0-8058-6431-1.
-
Doporučená:
Hebák, Petr. Statistické myšlení a nástroje analýzy dat. Vyd. 1. Praha : Informatorium, 2013. ISBN 978-80-7333-105-4.
-
Doporučená:
Hendl, Jan. Statistika v aplikacích. Vydání první. 2014. ISBN 978-80-262-0700-9.
-
Doporučená:
Punch, Keith. Úspěšný návrh výzkumu. Vyd. 1. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-468-7.
-
Doporučená:
Eger, Ludvík; Egerová, Dana. Základy metodologie výzkumu. 2. přepracované a rozšířené vydání. 2017. ISBN 978-80-261-0735-4.
-
Doporučená:
Eger, Ludvík; Egerová, Dana. Základy metodologie výzkumu : pro studenty ekonomických oborů. 1. vyd. V Plzni : Západočeská univerzita, 2014. ISBN 978-80-261-0418-6.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
24
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
36
|
Projekt individuální [40]
|
100
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
100
|
Celkem
|
260
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
doporučené jsou znalosti ze středně pokročilých kurzů studijního programu ekonomika a management. Vstupním požadavkem je také absolvování minimálně základního kurzu ze statistiky |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
pracovat s odborným textem a hodnotit zdroje |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: do řešení problémůzahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
studenti budou schopni: - prokázat znalost procesů organizace výzkumu, - realizovat analýzu informačních zdrojů včetně použití online databází, - porovnat paradigma kvantitativního, kvalitativního a smíšeného výzkumu, - identifikovat, objasnit a připravit klíčové body návrhu výzkumu, - vymezit, připravit a použít specifický design výzkumu, - popsat, porovnat a zhodnotit využití statistických metod pro plánovaný výzkum, - objasnit úlohu etiky ve výzkumu |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
dokáže připravit design výzkumu |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Ústní zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Samostudium, |
Přednáška s demonstrací, |
E-learning, |
Prezentace práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Individuální konzultace, |
|
|
|
|