|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KMO / GCR
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KMO
/
GCR
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Geografie turismu
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
46 / -
|
6 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
KGE/GVC a KMO/AGCR a KMO/GVC
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Poznámka
|
Výuka v angličtině pouze pro Double Degree.
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Zprostředkovat přehled o územním aspektu turismu jako významné charakteristice a specifickém rysu tohoto odvětví. Poskytnout základní orientaci o atraktivitách a předpokladech turismu v ČR, Evropě a ve světě v kontextu udržitelného rozvoje. Zprostředkovat metody pro analýzu vybrané destinace z hlediska geografie turismu. Popsat rajonizaci turismu v ČR. Identifikovat typy udržitelného turismu a možnosti interpretace území v kontrastu masového turismu. Určit typy atraktivit turismu a možnosti jejich využití v domácím a mezinárodním turismu. Identifikovat proudy turismu na národní, mezinárodní i globální úrovni v kontextu jejich pozitivních a negativních environmentálních dopadů. Analyzovat územní aspekty ekonomických, sociálních a environmentálních dopadů turismu na udržitelný rozvoj. Formou projektové výuky a studijní cesty seznámit s aspekty udržitelného a odpovědného turismu na příkladech destinací domácího a mezinárodního turismu ve spolupráci se subjekty z praxe.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet je studentovi udělován za plnění bodovaných aktivit, které jsou zadávány na cvičení a vztahují se k obsahu přednášené látky a aktuální situaci v řešené oblasti. Aktivity mohou být ústní či písemné, včetně prezentace výstupů. Aktivity jsou bodovány. Podmínkou pro získání zápočtu je získání alespoň 70% bodů, které mohou být za semestr celkově získány. Na úvodním cvičení předmětu je studentům zprostředkován systém bodového hodnocení pro daný semestr. Podmínkou pro získání zápočtu je také účast na terénní exkurzi.
Řádný termín pro odevzdání poslední aktivity je poslední den výuky v semestru. V případě nedostatečného bodového zisku budou studentovi zadány opravné aktivity. Je možná právě jedna oprava, termín odevzdání opravných aktivit je konec třetího týdne zkouškového období daného semestru.
Zkouška je písemná (min. 70 % úspěšnost).
Hodnocení:
nevyhověl - méně než 70% bodů v testu
dobře - 70-79% bodů v testu
velmi dobře - 80-89% bodů v testu
výborně - 90%-100% bodů v testu
|
Obsah
|
Geografie turismu a jeho role ve světovém hospodářství a ve vědních disciplínách
Volný čas a turismus, rekreace, rekreační kapacita, rekreologie
Lokalizace turismu, selektivní a realizační faktory a předpoklady turismu
Lokalizační faktory a podmínky turismu přírodní v kontextu udržitelného rozvoje
Lokalizační faktory a podmínky turismu společenské v kontextu udržitelného rozvoje
Typologie oblastí a středisek turismu, prostorová organizace turismu
Typy udržitelného turismu a v kontrastu masového turismu
Proudy turismu na národní, mezinárodní i globální úrovni v kontextu jejich pozitivních a negativních environmentálních dopadů
Typy atraktivit turismu a možnosti jejich využití v domácím a mezinárodním turismu
Mezinárodní turismus - geografie turismu podle UNWTO
Územní aspekty ekonomických a sociálních dopadů turismu na udržitelný rozvoj
Územní aspekty environmentálních dopadů turismu na udržitelný rozvoj
Udržitelný a odpovědný turismus
Podklady pro jednotlivé tematické okruhy jsou v průběhu semestru k dispozici na Coursewaru, případně v E-learningové platformě určené vyučujícím. Zde jsou případně specifikovány odkazy na zdroje k dalšímu prostudování. Ověřování znalostí studentů probíhá na jejich základě.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici e-learningový kurz v Moodle se všemi potřebnými informacemi a podklady.
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. Ing. Petr Štumpf, Ph.D. ,
-
Přednášející:
Ing. Lukáš Pichlík, MBA (100%),
Doc. Ing. Petr Štumpf, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Ing. Lukáš Pichlík, MBA (100%),
Doc. Ing. Petr Štumpf, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Nelson, Velvet. (2013). An introduction to the geography of tourism. Lanham : Rowman & Littlefield Publishers.
-
Základní:
Hrala, Václav; Šafařík, Viktor. (2013). Geografie cestovního ruchu. Praha : Idea servis, 6., aktualiz. a dopl. vyd.
-
Základní:
Vystoupil, Jiří; Šauer, Martin. (2011). Geografie cestovního ruchu České republiky. Plzeň : Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk.
-
Základní:
Hamarnehová, Iveta. (2012). Geografie turismu : mimoevropská teritoria. Praha : Grada, 1. vyd.
-
Základní:
Boniface, Brian G.; Cooper, Robyn; Cooper, Chris. (2016). Worldwide destinations : the geography of travel and tourism. , 7th edition.
-
Rozšiřující:
Hesková, Marie. (2011). Cestovní ruch : pro vyšší odborné školy a vysoké školy. Praha : Fortuna, 2., upr. vyd.
-
Rozšiřující:
Hrala, Václav. (2005). Geografie cestovního ruchu. Praha : Oeconomica.
-
Rozšiřující:
Mirvald, Stanislav. (1996). Geografie cestovního ruchu. Plzeň : Pedagogická fakulta Západočeské univerzity.
-
Rozšiřující:
Hamarnehová, Iveta. (2008). Geografie cestovního ruchu : Evropa. Plzeň : Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk.
-
Rozšiřující:
ŠTYRSKÝ, J. (2005). Geografie cestovního ruchu Evropy a světa.. Hradec Králové.
-
Rozšiřující:
Štýrský, Jiří; Šípek, Jiří. (2008). Geografie cestovního ruchu Evropy a světa : úvod do geografie, geografie světového hospodářství, geografie cestovního ruchu Evropy a světa, komparativní geografie a ekonomika : zdroje a možnosti destinací Evropy a dalších světadílů s důrazem na působení genia loci a zážitkovou turistiku. Hradec Králové : Gaudeamus, Vyd. 4.
-
Rozšiřující:
Foret, Miroslav; Foretová, Věra. (2001). Jak rozvíjet místní cestovní ruch. Praha : Grada, 1. vyd.
-
Rozšiřující:
Vystoupil, Jiří; Kotíková, Halina. (2017). Městský cestovní ruch : aktuální témata cestovního ruchu. , 1. vydání.
-
Rozšiřující:
Hall, Michael C.; Page, Stephen J. (2002). The geography of tourism and recreation : environment, place and space. London : Routledge, 2nd ed.
-
Doporučená:
Wahla, Arnošt. (2010). Obecná geografie cestovního ruchu. Brno : Mendelova univerzita v Brně, 1. vyd.
-
Doporučená:
Henderson, Joan C. (2007). Tourism crises : causes, consequences and management. Amsterdam : Butterworth-Heinemann.
-
Doporučená:
Goeldner, Charles R.; Ritchie, J. R. Brent. (2009). Tourism principles, practices, philosophies. Hoboken : John Wiley & Sons, 11th ed.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Projekt týmový [20-60 / počet studentů]
|
10
|
Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den]
|
16
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
|
12
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
charakterizovat základní historický vývoj cestovního ruchu v ČR i ve světě |
prokázat znalost pojmosloví v odvětví cestovního ruchu |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
prakticky aplikovat normu APA7 dle standardů na Fakultě ekonomické ZČU |
identifikovat atraktivitu cestovního ruchu a její možnosti využití v interpretaci prostředí |
identifikovat centra rekreace a cestovního ruchu v České republice |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat různé typy atraktivit cestovního ruchu |
charakterizovat dopady cestovního ruchu v území |
shrnout rajonizaci cestovního ruchu v ČR |
uvést příklady k jednotlivým teoretickým aspektům předmětu |
identifikovat a vysvětlit proudy cestovního ruchu v ČR a ve světě |
analyzovat územní aspekty ekonomických, sociálních a environmentálních dopadů turismu na udržitelný rozvoj |
uvést příklady udržitelného a odpovědného turismu v ČR i v zahraničí |
identifikovat pozitivní a negativní environmentální dopady turismu a jeho proudů na národní, mezinárodní a globální úrovni |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
aplikovat získané znalosti a metody na konkrétním příkladu destinace při samostatné práci |
pozorovat, analyzovat, rozlišit a vysvětlit pozorované jevy v případě výuky v terénu (exkurze) |
schopnost týmové práce na projektech udržitelného turismu zadaných externími zadavateli z praxe |
projektová činnost v kontextu zásad udržitelného rozvoje |
přijmout odpovědnost za výsledky týmových projektů udržitelného turismu |
schopnost interpretace a prezentace výsledků týmové práce v oblasti udržitelného turismu externím zadavatelům |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Portfolio, |
Skupinová prezentace, |
Výstupní projekt, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Portfolio, |
Výstupní projekt, |
Skupinová prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Projektová výuka, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Projektová výuka, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Diskuse, |
Projektová výuka, |
|
|
|
|