|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KMT / DIM3
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KMT
/
DIM3
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Didaktika matematiky III
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
11 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KMT/DIZ3
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Seznámit studenty s různými přístupy ve výkladu učiva, které se týká geometrie v rovině a v prostoru, nestandardních úloh. Použít poznatky obecné didaktiky na vyučovaná témata. Zopakovat typové úlohy a vést studenta k vytváření vlastních problémů.
|
Požadavky na studenta
|
1. Aktivní účast na seminářích - student, případně dvojice studentů předvede část vyučovací hodiny na zvolené téma. Připraví činnosti, pomůcky a pracovní listy, které zadá na semináři a následně je prodiskutuje s ostatními studenty.
2. Student úspěšně zvládne dvě písemné kontrolní práce.
3. Student připraví kontrolní písemnou práci pro žáky ZŠ nebo gymnázia, kterou by bylo možné použít po dokončení některého geometrického tematického celku, včetně jejího řešení a hodnocení.
4. Student si vyzkouší práci s geometrickými pomůckami a rýsování v aplikaci pro interaktivní tabuli.
|
Obsah
|
Rozvržení učiva po jednotlivých týdnech:
1. RVP Matematika a její aplikace, TO Geometrie v rovině a v prostoru, Nestandardní aplikační úlohy a problémy, standardní úlohy dle RVP
2. Základy rýsování, základní geometrické útvary
3. Rovinné útvary - mnohoúhelníky, kružnice
4. Prostorové útvary a jejich znázorňování
5. Míry útvarů - obvody a obsahy rovinných útvarů, povrchy a objemy prostorových útvarů
6. Pythagorova věta v rovině a v prostoru
7. Goniometrické funkce
8. Shodnost útvarů a shodná zobrazení
9. Podobnost útvarů a podobná zobrazení
10. Množiny bodů dané vlastnosti, konstrukční úlohy
11. Úlohy rozvíjející prostorovou představivost
12. Kombinatorické úlohy
13. Matematické soutěže a jejich význam pro motivaci studia matematiky
Studenti se seznamují s problémovými a nestandardními úlohami, připravují složitější úlohy, úlohy rozšiřujícího učiva a také činnosti, které lze zařadit do výuky v matematickém kroužku, neboť zdokonalují logické myšlení, prostorovou představivost, kombinatorické i početní dovednosti.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Polák, Josef. Didaktika matematiky : Jak učit matematiku zajímavě a užitečně. 1. vyd. Plzeň : Fraus, 2014. ISBN 978-80-7238-449-5.
-
Doporučená:
Frobisher, Anne, Frobisher, Len. Didaktika matematiky: Porozumieť, riešiť, počítať. Bratislava, 2015. ISBN 978-80-8140-180-0.
-
Doporučená:
Van de Walle, John A. Elementary and middle school mathematics: teaching developmentally. Harlow, 2016. ISBN 978-1-292-09769-5.
-
Doporučená:
Rendl, Miroslav, Vondrová, Naďa. Kritická místa matematiky na základní škole očima učitelů. Praha : UK, 2013. ISBN 978-80-7290-723-.
-
Doporučená:
Blažková, Růžena; Budínová, Irena. Matematika pro bystré a nadané žáky. 2. díl. 1. vydání. 2017. ISBN 978-80-266-1157-8.
-
Doporučená:
Metodické komentáře ke Standardům pro základní vzdělávání [online].
(Kolektiv autorů (editoři: Fuchs, E., Zelendová, E.))
-
Doporučená:
Etzold, Heiko; Petzschler, Ines. Nápadník aktivit a her do hodin matematiky. 1. vyd. Brno : Edika, 2013. ISBN 978-80-266-0174-6.
-
Doporučená:
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání [online].
-
Doporučená:
Učebnice pro ZŠ a nižší třídy gymnázií.
-
Doporučená:
Vondrová, N. Úvod do didaktiky matematiky. Praha, 2014. ISBN 978-80-7290-659-8.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
20
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
50
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
8
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
dosahovat znalostí na úrovni absolventa matematického oboru bakalářského studia |
dosahovat znalostí požadovaných k absolvování didaktických předmětů |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
používat dovednosti na úrovni absolventa matematického oboru bakalářského studia |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
aplikovat poznatky obecné didaktiky |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
zdůvodnit postupy pro určení míry různých geometrických útvarů |
znát správné výrazy a termíny související s geometrickým učivem |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
znázornit prostorové útvary v rovině |
demonstrovat podobné a shodné útvary na vhodných modelech |
používat pomůcky pro výuku geometrie k vysvětlení pojmů |
provést jednoduchou geometrickou konstrukci tabulovým pravítkem a kružítkem |
rýsovat s využitím nástrojů interaktivní tabule |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Individuální prezentace, |
Skupinová prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Prezentace práce studentů, |
Samostudium, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Samostudium, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
|
|
|
|