|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KMT / DPV
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KMT
/
DPV
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Didaktika pracovní výchovy
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
82 / -
|
0 / -
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KAT/DPV
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Student pochopí za pomoci praktických ukázek a vhodně navázané teorie důležitost praktického technického vzdělávání s ohledem na požadavky dalších úrovní školského systému a výzvy 21. století. Student dokáže efektivně plánovat, reflektovat a evaluovat vzdělávací aktivity technického charakteru s důrazem na badatelsky orientovanou výuku, důležitý rozvoj manuálních dovedností, rozvoj kreativity a celkového potenciálu dítěte.
|
Požadavky na studenta
|
Prokázání znalosti a aplikace vyučovacích metod a organizačních forem práce pro pracovní činnosti, plánování těchto činností, plánování výukového projektu. Znalost zásad pro bezpečnost a hygienu práce.
Absolvování zápočtového testu. Vypracování konceptu pracovní aktivity. Aktivní účast na skupinové prezentaci.
|
Obsah
|
1. Didaktika jako věda. Systém didaktiky pracovní výchovy, didaktická transformace.
2. Úloha a význam pracovní výchovy, historický pohled a inovace přístupu s ohledem na rozvoj dalších kompetencí a gramotností (koncept Technika),
3. Obsah vzdělávání v pracovní výchově a její místo na 1.st. ZŠ. Legislativa, RVP a ŠVP
4. Antropogenní činitelé vzdělávání a modelování vyučovacího procesu pracovních činností.
5. Didaktické zásady a principy.
6. Vyučovací metody a koncepce vyučování.
7. Organizační formy vyučování v pracovní výchově. Materiální prostředky vyučování.
8. Analýza a hodnocení vzdělávacích materiálů pro pracovní výchovu.
9. Tvořivost v pracovní výchově. Výzkumy a měření.
10. Prostředky pro rozvoj tvořivosti a inovačního potenciálu.
11. Plánování pracovních činností. Metodika a bezpečnost práce.
12. Projektová výuka v pracovní výchově, tvorba a hodnocení výstupů projektu.
13. Problémové úlohy a experiment v pracovní výchově.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Pracovní sešit Pracovní výchova pro 3. a 4. ročník, Raabe Slovensko
Pracovní sešit Technika pro 6. ročník, TakTik Praha
kurz v moodle
couseware
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Honzíková, Jarmila; Bajtoš, Ján. Didaktika pracovní výchovy na 1. stupni ZŠ. Plzeň : Západočeská univerzita, 2004. ISBN 80-7043-255-1.
-
Rozšiřující:
Dostál, Jiří. Podkladová studie Člověk a technika. Olomouc, 2018.
-
Doporučená:
Honzíková, Jarmila,; Mach, Petr,; Novotný, Jan. Alternativní přístupy k technické výchově. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 2007. ISBN 978-80-7043-626-4.
-
Doporučená:
Honzíková, Jarmila. Creativity and skills in school environment. 2015. ISBN 978-3-659-79062-1.
-
Doporučená:
Creswell, John W. Educational research. 2017. ISBN 978-93-325-4947-0.
-
Doporučená:
Honzíková, Honzík. Kdo tvoří, ten nezlobí II aneb Tvoříme ve výukovém projektu. Plzeň, 2015. ISBN 978-80-260-7976-7.
-
Doporučená:
Honzíková, Jarmila. Netradičně v pracovní výchově. 1. vyd. Plzeň : Krajské centrum vzdělávání a Jazyková škola, 2005. ISBN 80-7020-149-5.
-
Doporučená:
Honzíková, Jarmila. Nonverbální tvořivost v technické výchově. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 2008. ISBN 978-80-7043-714-8.
-
Doporučená:
Očkajová, Alena a kol. Pracovné prostredie a ergonómia. Banská Bystrica, 2013. ISBN 978-80-557-0617-7.
-
Doporučená:
Honzíková, Jarmila. Pracovní činnosti na 1. stupni základní školy. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita. Pedagogická fakulta, 2000. ISBN 80-7082-634-7.
-
Doporučená:
Honzíková, Jarmila. Pracovní výchova s didaktikou. Praha, 2015. ISBN 978-80- 7452-111-.
-
Doporučená:
Částková Pavlína. Rozvoj sebehodnocení žáka v technické výchově na primární škole.. Olomouc, 2018. ISBN 978-80-244-5395-8.
-
Doporučená:
Bajtoš Ján, Marhevková Andrea. Školské podvádzanie -- problémový aspekt hodnotenia výkonov žiakov. Košice, 2016. ISBN 978-80-8168-452-.
-
Doporučená:
Novotný, Jan; Honzíková, Jarmila. Technické vzdělávání a rozvoj technické tvořivosti. 1. vyd. V Ústí nad Labem : Univerzita J. E. Purkyně, 2014. ISBN 978-80-7414-716-6.
-
Doporučená:
Lokšová, Lokša. Teória a prax tvorivého vyučovania. Košice, 2001. ISBN 80-89040-04-7.
-
Doporučená:
Salata Elžbieta. Teoria i praktyka przygotowania nauczycieli edukacji techniczno-informatycznej. Radom, 2013. ISBN 1642-5278.
-
Doporučená:
Honzíková, Jarmila; Sojková, Margareta. Tvůrčí technické dovednosti. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 2014. ISBN 978-80-261-0412-4.
-
Doporučená:
Bajtoš, Ján; Honzíková, Jarmila. Vybrané statě školní pedagogiky. 1. vyd. V Plzni : Západočeská univerzita, 2007. ISBN 978-80-7043-595-3.
-
Doporučená:
Orosová, Renáta. Zážitková pedagogika vo výchovnom pósobení triedneho učiteĺa. Košice, 2011. ISBN 978-80-7097-920-4.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
24
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
20
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
20
|
Celkem
|
64
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Znalost stupně rozvoje dětí v rámci předškolního a školního věku |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Zkušenosti s praktickým využití materiálů, nástrojů, nářadí |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Zvládnout a jmenovat základní vyučovací metody a organizační formy práce v pracovní výchově
Definovat didaktické zásady
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Efektivně naplánovat pracovní činnosti pro cílovou skupinu podle požadovaných parametrů
Schopnost analyzovat výukové aktivity včetně jejich evaluace
|
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Seminární práce, |
Skupinová prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Sebehodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Přednáška s demonstrací, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|